Vláda o Kia hovorila opäť tajne, ide aj o politiku

Bratislava - O probléme s výkupom pozemkov pre automobilku Kia včera vláda rokovala opäť tajne. Výsledkom je, podobne ako po jej minulom zasadnutí, odklad riešenia o týždeň. Kia sa už stáva nielen technickým, ale aj politickým problémom.

Minister hospodárstva Pavol Rusko povedal, že ním navrhované riešenie, zámena pozemkov s doteraz neznámymi firmami, ktoré ich od majiteľov vykúpia za požadovanú cenu a potom zamenia so Slovenským pozemkovým fondom, "je reálne a jediné možné riešenie". Podľa neho však niektorí kolegovia z vlády potrebujú viac času, aby sa uistili, že "ich alternatíva alebo navrhovaný postup nevedie k výsledku". Povedal, že keby predsa len prišli s lepším návrhom, ako je ten jeho, podporí ho.

Ruskov návrh riešenia sa podľa informácií SME nepáči nielen ministrom za KDH a SMK, ale ani niektorým ministrom z SDKÚ. Problémom je najmä to, že štát by sa, aj keď nepriamo, podieľal na obchode s Ruskovým sokom, podnikateľom Mariánom Kočnerom, ktorý časť pozemkov kúpil. Okrem toho Ruskovi pripomínajú, že už v lete minulý rok požiadal, aby zobrali na vedomie, že sa začína vyvlastňovanie, o ktorom tiež hovoril, že celý problém rieši.

Keby sa Kia rozhodla zo Slovenska odísť, lebo vláda situáciu nebude riešiť, "znamenalo by to následné kroky ANO", hrozí Rusko. Odmietol spresniť, o čo by išlo, vraj verí v politickú zodpovednosť svojich partnerov.

Slovenský pozemkový fond spadá pod ministerstvo pôdohospodárstva, ktorému šéfuje Zsolt Simon z SMK. "Ja takúto zámenu podporovať nebudem," povedal včera Simon. O návrhu riešenia, ktoré pripravuje jeho rezort, hovoriť nechcel. Podľa informácií SME Simon zvažuje, že navrhne, aby pozemky za vyššiu cenu od vlastníkov vykúpil štát.

Rusko často zdôrazňoval, že štát nemôže zaplatiť viac, ako cenu, ktorú určil znalecký posudok. Simonovo riešenie by vyžadovalo mimoriadne rozhodnutie, že štát môže vykupovať za vyššiu sumu, išlo by však o precedens. Aj v budúcnosti by už štát musel rátať s tým, že za sumu podľa znaleckého posudku pozemky pre prípadných investorov určite nezíska.

Ministri Ľudovít Kaník, Pavol Prokopovič, Martin Fronc, Daniel Lipšic, László Gyurovsky aj László Miklós, ktorých po rokovaní vlády denník SME oslovil, sa k diskusii o pozemkoch odmietli vyjadriť, lebo išlo o neverejné rokovanie.

O dva týždne príde na Slovensko najvyšší šéf automobilky Kia. Má naplánované aj stretnutie s premiérom Mikulášom Dzurindom, ktorý by mu mal povedať definitívne stanovisko, či vláda splní to, k čomu sa zmluvne zaviazala.

Aké sú možnosti riešenia problému

Návrh Pavla Ruska

Pozemky odkúpia súkromné firmy od majiteľov za nimi požadovanú sumu, vymenia ich so Slovenským pozemkovým fondom za iné a ten ich poskytne Kia. Fond, ktorý ovláda SMK, však chce, aby zámenu odsúhlasila vláda, lebo rezort pôdohospodárstva, patriaci SMK, si nie je istý, či je riešenie v súlade so zákonom.

Pravdepodobný návrh Zsolta Simona

Štát vykúpi pozemky za sumu, ktorú požadujú vlastníci. Išlo by o rýchle riešenie, ktoré by vyžadovalo sporné mimoriadne rozhodnutie vlády, ktoré by sa stalo precedensom do budúcnosti.

Stále reálne riešenie

Vyvlastnenie - počítalo sa s ním od začiatku, vyžaduje však dlhý čas a stavba závodu už dnes výrazne mešká.

Ďalšie možné riešenie

Kia odkúpi pozemky sama a Slovensku vyrúbi pokutu za nedodržanie zmluvy. Môže na tom dokonca zarobiť. Pozemky mala podľa zmluvy s vládou dostať koncom augusta minulého roku.

Najhoršie riešenie

Problém sa bude vliecť a Kia sa rozhodne zo Slovenska odísť do Maďarska alebo Poľska a Slovensko ešte zaplatí pokutu za nedodržanie zmluvy.

Podrobne monitorujeme:

Žilina, KIA

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...