Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie bez reklamy. Hovorí o tom novela cestného zákona z dielne ministra dopravy Andreja Doležala (nominant Sme rodina), ktorú v stredu schválila vláda. Na najbližšej schôdzi by o návrhu mali rozhodovať poslanci.
S vyvlastnením treba narábať opatrne, upozorňuje analytik inštitútu INESS Martin Vlachynský. „Jeho rozširovanie zároveň rozširuje priestor na svojvôľu štátu a jeho úradníkov,“ hovorí. V najviac problémových diaľničných úsekoch – ako Ružomberok či Strečno, je však podľa neho závažnejším problémom výber staviteľa ako vlastníci pozemkov.
„Celkovo ide v novom cestnom zákone o upratanie terminológie a doladenie vysporiadania majetkových vzťahov pod existujúcimi diaľnicami a cestami a aj pri ich výstavbe vo verejnom záujme," hovorí dopravný analytik Jozef Drahovský. Dôležité podľa neho je najmä to, že novela zákona umožňuje odstrániť prestoje, ktoré vznikajú pri zámernom blokovaní výstavby diaľnic zo strany niektorých vlastníkov pozemkov.
„Ak by sa podarilo v čo najkratšej dobe zmeniť dnes nepriaznivý pomer vyvlastnených pozemkov pod cestami zo súčasných 80:20 na minimálne 20:80 v prospech vyvlastnených pozemkov, tak by mohlo dôjsť aj k urýchleniu opráv hlavne mostov a ciest, ktoré sú dnes v zlom stave,“ myslí si riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej. Upozorňuje však na to, že táto novela nejde ruka v ruke s novým stavebným zákonom a zákonom o územnom plánovaní. Hrozí tak nesúlad týchto zákonov, upozorňuje Matej. „Najprv vláda mala schváliť nový stavebný zákon a zákon o územnom plánovaní. Až následne sa mal takto zásadne novelizovať cestný zákon," tvrdí Matej.
Len pre zaujímavosť – v Česku je priemerná doba prípravy diaľnice vrátane majetkovo-právneho vyrovnania od jej návrhu po prvý výkop štyri až sedem rokov, u nás je to neuveriteľných 14 rokov.
Podľa ministerstva sú pri dobudovaní diaľničnej siete prioritné hlavne slovenské časti transeurópskej dopravnej siete TEN-T Core. Z nich sú najdôležitejšie dva úseky na diaľnici D3, konkrétne Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto a druhý profil úseku Oščadnica – Čadca, Bukov. Na diaľnici D1 má najväčšiu prioritu komplikovaný úsek Turany – Hubová. Práve ten je jeden z najdrahších diaľničných úsekov na Slovensku. „Výšku stavebných nákladov určil protokol o štátnej expertíze (vydaný ministerstvom dopravy) približne na 1,1 miliardy eur,” povedala hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Eva Žgravčáková.
Doležalova novela predĺži vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami, cestami a miestnymi komunikáciami vo verejnom záujme až do 31. decembra 2030. Pôvodne to malo byť možné len do konca tohto roku. „Predĺženie termínu je nevyhnutné vzhľadom na časovo, technicky a personálne náročný proces majetkovoprávneho usporiadania pozemkov,“ vysvetľuje predĺženie lehoty ministerstvo dopravy. Pre náročnosť totiž nie je v možnostiach jednotlivých správcov pozemných komunikácií spracovať a predložiť návrhy na vyvlastňovacie konanie do konca tohto kalendárneho roka, dodáva rezort.
„Ak táto vládou prijatá novela cestného zákona prejde legislatívnym procesom, tak okrem predĺženia lehoty pre vyvlastnenie zároveň zjednoduší aj doručovanie rozhodnutí účastníkom kolaudačného konania pomocou verejnej vyhlášky,“ vysvetľuje hovorca ministerstva dopravy Ivan Rudolf.
Dodáva, že dôležitou zmenou je aj zákaz reklamných stavieb v ochrannom pásme všetkých ciest, teda aj ciest druhej a tretej triedy. Platiť však bude prechodné trojročné obdobie na odstránenie terajších reklamných tabúľ.
Novela totiž prináša aj jednoznačnú definíciu toho, čo je a čo nie je cesta. Všade sa totiž s týmto pojmom narábalo tak samozrejme, že sa akosi pozabudlo na jeho právnu definíciu. Takže po novom bude z pohľadu zákona cesta slúžiť na dopravné prepojenie obcí, okresov a krajov s mimoúrovňovými alebo úrovňovými križovatkami.
Návrhom sa ďalej nanovo vymedzuje cestné ochranné pásmo. Po novom už nebude viazané na dopravné značky, ale bude automaticky vznikať mimo zastavaného územia obce. Napríklad pri diaľniciach siaha až do vzdialenosti 100 metrov od osi vozovky priľahlého jazdného pásu.
Občianska iniciatíva Za spravodlivé vyvlastňovanie
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
Nehnuteľnosti
Novela cestného zákona umožní majiteľom diaľnic vysporiadanie pozemkov vyvlastnením
Známi špekulanti s pôdou narazili, definitívne tak prišli o milióny eur
Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie
Budeme stavať diaľnice rýchlejšie?
Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami
Dedinčania od Zvolena zdolali štátnu mašinériu. Vyhraté ešte nemajú
Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená. V hre sú podľa starostky obce Záborské vraj až štyri strategické investície.
Sanácia bývalej skládky Chemických závodov Juraja Dimitrova v bratislavskej Vrakuni mohla byť v tomto roku skončená, keby sa na ministerstve životného prostredia postupovalo v tempe, ako v rokoch 2016 až 2020. Vyhlásil to bývalý...
Tvrdia, že sanácia za posledné tri roky vôbec nepokročila. Minister Ján Budaj nedávno vyhlásil, že začiatok prác brzdia zdĺhavé procesy okolo vlastníctva pozemkov.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu...
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.