Bratislava s Košicami sa môže diaľnicou spojiť v rokoch 2023 až 2024. Diaľnicu z Bratislavy do Košíc nedokončí ani tretia vláda Roberta Fica zo Smeru.
BRATISLAVA. Nová vláda sľubuje ďalší termín dokončenia diaľnice D1 z Bratislavy do Košíc.
Prvá Ficova vláda mala v pláne rok 2010, tretia si verí na rok 2020. Dokončiť diaľnicu chceli vždy vo volebnom roku.
Odborníci však hovoria, že ani najnovší termín nebude štát schopný dodržať.
Spojiť dve najväčšie mestá na Slovensku chceli vlády aj v rokoch 2005, 2017 či 2019.
„Máme historickú príležitosť v tomto volebnom období možno aj dokončiť túto diaľnicu po všetkých peripetiách po 40 rokoch,“ povedal po stredajšom rokovaní vlády, na ktorom schválila svoj program, minister dopravy za Sieť Roman Brecely.
Diaľnicu z Bratislavy do Senca však začalo Československo stavať už v roku 1972.
Najväčším rizikom pre nový termín je zmena trasy asi 13-kilometrového úseku na diaľnici D1 medzi Turanmi a Hubovou.
Štát sa po masívnom zosuve pôdy neďaleko Šútova v roku 2013 rozhodol trasu prehodnotiť. Vyberá si medzi povrchovým variantom a variantom s približne päťkilometrovým tunelom Korbeľka.
„Moje informácie hovoria, že dnes sa ide po variante s tunelom Korbeľka. Teraz by sa malo ešte vyjadriť ministerstvo životného prostredia,“ vraví šéf Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák.
O variante s tunelom hovoria aj iné zdroje SME. Dostavbu diaľnice by odsunul ďaleko za rok 2020.
Na chystanú zmenu upozornil nedávno denník Pravda. Napísal, že skúmanie alternatívnych trás je na konci.
Ochranári majú na vec jasný názor. Ján Topercer z Univerzity Komenského v Bratislave hovorí, že na svojom postoji nemajú čo meniť.
Vysvetlil, že z pohľadu prírodovednej a krajinnej ekológie je variant s tunelom lepší.
Podobný názor má aj bývalý generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti z čias ministra Jána Figeľa z KDH Ján Kotuľa.
Hovorí, že ak by sa presadila nová trasa, v porovnaní s pôvodnou by bola výhodnejšia – aj z hľadiska ochrany prírody, aj možných zosuvov pôdy, aj lepšej prevádzky diaľnice.
Ako reálny termín by som videl dokončenie diaľnice skôr v rokoch 2022 alebo 2023,“ povedal šéf analytickej spoločnosti CEEC Research Jiří Vacek.
O roku 2023 hovorí aj bývalý investičný riaditeľ Národnej diaľničnej z čias Ficovej prvej vlády Juraj Čermák.
Dôvodom je, že nový úsek sa bude musieť ešte len pripraviť, teda napríklad posúdiť geológia či vplyv na životné prostredie. Palčák pridáva ešte rok navyše.
Rok 2024 je pravdepodobný aj preto, že by opäť mal byť volebným rokom.
Okrem spomínaného úseku štát ešte ani nezačal stavať ani diaľničný obchvat Prešova.
Brzdili ho námietky, pričom Úrad pre verejné obstarávanie tender odblokoval len prednedávnom.
Stavbári majú problémy aj pri výstavbe diaľničného obchvatu Ružomberka. Pre problémy s geológiou Národná diaľničná spoločnosť stavbu zastavila.
Prešov, diaľničný obchvat, tunel
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
Nedokončená D1, či vlaková súťaž do Banskej Bystrice. Čo čaká nového šéfa dopravy?
Počiatek: Diaľnice budeme musieť stavať cez PPP projekty
Obchvat Ružomberka bude meškať a predraží sa
Diaľnica do Košíc? Nemusí ju dokončiť ani budúca vláda
Z Ružomberka do Prešova o týždeň po diaľnici
Obchvat Prešova Hant nedostaval a už ani nedostavia
Severný obchvat Prešova by sa mal začať stavať v roku 2017
Obchvat Prešova nebude dokončený načas
Zosuv pri Šútove poriadne zamiešal kartami
Štúdia na severný obchvat Prešova na R4 má byť hotová do konca marca
Diaľničný obchvat Prešova: Kadiaľ povedie a čo zmení v meste
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...
Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...
MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...
Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...
Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.
Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...
Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Zmluva o predaji jeho podielu vo firme je odtajnená. Podľa expertky mala logiku len v prípade, že išlo o pranie peňazí.
Prešovčanom odkazuje, že je to priorita.
Občianske združenie (OZ) Náš Prešov rozbehlo petíciu, v ktorej žiada vládu o začatie výstavby 2. etapy rýchlostnej cesty R4, ktorá tvorí severný obchvat Prešova a následne jej pokračovanie až ku hranici s...
Hrozí nám medzinárodná blamáž, tvrdí
Lehotu na vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami treba podľa ministerstva dopravy predĺžiť do konca roka 2030. Novelu cestného zákona, ktorá to upraví, posunuli poslanci do druhého čítania.
Rezort rieši harmonogram priorít.
Harmonogram prípravy a výstavby projektov je pripravený na 80 - 90 %.
Diaľničiari odovzdali motoristom nový úsek diaľnice D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec.
Lehotu na vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami treba podľa ministerstva dopravy predĺžiť do konca...
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Včera ste sa ma viacerí pýtali, ako sa pripomienkuje návrh všeobecne záväzného nariadenia, ktoré vaše mesto (alebo obec) zverejnilo na verejné pripomienkovanie. Keďže otázky pokračujú, napísal som návod, ako jednoducho na...
K zimnému štadiónu by mala podľa predstavy projektanta pribudnúť tréningová hala a nový prístup zo svetelnej križovatky.
Národná rada Slovenskej republiky schválila zmenu základného predpisu samosprávy, zákona č. 369/1990 Z. z. o obecnom zriadení. Prinášame úplné znenia zákona s účinnosťou od 1. apríla 2018.
Na sieti Youtube môžete sledovať záznam zo zasadnutia Mestského zastupiteľstva v Prešove.