Vláda vpustila diaľnice do záhrad

Vyvlastňovanie už hrozí majiteľom pozemkov pod všetkými plánovanými diaľnicami.

Štát bude môcť znárodniť všetky pozemky, na ktorých chce stavať diaľnice. Umožní jej to vládou rozšírený „zákon o jednorazových mimoriadnych opatreniach“. Ten mal pôvodne urýchliť len prípravu diaľnice D1 z Bratislavy do Košíc a rýchlostnej cesty R1 medzi Trnavou a Banskou Bystricou. Po novom bude môcť Národná diaľničná spoločnosť stavať na pozemkoch, ktoré ešte formálne nevykúpila, na všetkých pripravovaných diaľničných úsekoch. O svoje pozemky tak môžu prísť obyvatelia väčšiny okresov, ktoré ešte diaľnicu nemajú.

Precedens sa napĺňa

Minister dopravy Ľubomír Vážny v závere minulého roka „zákon o vyvlastňovaní“ obhajoval aj tým, že sa vzťahuje len na dve kľúčové dopravné tepny. Právnici a občianski aktivisti už vtedy varovali, aby sa tento zákon nestal precedensom pre ďalšie porušovanie vlastníckych práv. Ich obavy sa naplnia, keď túto novelu odobria poslanci parlamentu a prezident. Tí jeho pôvodnú verziu podporili.

Najväčším problémom Vážneho modelu vyvlastňovania je konflikt s ústavou, čo pripustil aj samotný minister. „Ústava pripúšťa vyvlastnenie pozemku iba vtedy, ak zaň jeho majiteľ dostane primeranú náhradu,“ zdôrazňuje občiansky aktivista Richard D r u t a r o v s k ý. Vážneho zákon však podľa neho umožňuje pozemok zabrať a začať využívať bez akejkoľvek náhrady. Tým jeho majiteľovi vezme právo s majetkom nakladať.

„Že sa to rozširuje na ďalšie cesty, je rozšírením protiústavného princípu,“ hovorí D r u t a r o v s k ý.

Prednostné právo patrí štátu

V porovnaní s vlaňajšou verziou prináša aktuálna novela aj ďalšie obmedzenie vlastníckych práv – majiteľom zakazuje pozemok predať. Katastrálne úrady dostanú za úlohu zavádzať predkupné právo v prospech diaľničiarov všade tam, kde im to určí štát. D r u t a r o v s k ý pripúšťa, že kupovať pozemky, pri ktorých je už rozhodnuté, že cez ne povedie diaľnica, nemá význam. Zdôrazňuje však, že v mnohých prípadoch nie je trasa diaľnice istá. Zákaz predaja sa teda môže týkať aj pozemkov, na ktorých sa nikdy nemalo stavať. Ich hodnota tak podľa D r u t a r o v s k é h o môže v dôsledku právnych obmedzení klesnúť.

Starostom zavreli ústa

Významnou novinkou je aj vynechanie miest a obcí z rozhodovania o trase diaľnice. Túto kompetenciu prevezmú okresné stavebné úrady. Rezort dopravy to zdôvodňuje tým, že diaľnica zasahuje katastrálne územie viacerých obcí. „Ak má vykonať pôsobnosť stavebného úradu pri vydávaní územného rozhodnutia jedna z týchto obcí, objektívne nemôže túto činnosť dostatočne zvládnuť aj vzhľadom na personálne vybavenie a materiálne podmienky,“ tvrdí rezort.
Jednou z takých obcí je Kriváň v okrese Detva. Do úvahy tu prichádza výstavba tunela alebo povrchovej diaľnice. Starosta obce Jozef Klimo hovorí, že sa mu viac pozdáva diaľnica pod zemou. Problém však nevidí ani pri druhom variante. „Diaľnica ide mimo obytných zón, od obce je vzdialená asi kilometer. Ľudia sa na diaľnicu skôr tešia, lebo sa konečne odbremení premávka v obci,“ hovorí Klimo.

Na podobnú dilemu však doplatili napríklad obyvatelia Šútova pri Martine. Diaľničná spoločnosť sa namiesto výstavby tunelov rozhodla viesť diaľnicu zastavaným územím. Miestni sa pozemkov vzdať nechcú, štát sa ich preto chystá vyvlastniť.

V Združení miest a obcí Slovenska kontroverzný zákon naopak našiel podporu. „Treba posudzovať širšie súvislosti ako lokálny záujem. Diaľnica ovplyvňuje rozvoj hospodárstva a zamestnanosti. V minulosti sa objavili viaceré prípady, keď sa zástupcovia obcí nevedeli dohodnúť na miestnej úrovni, a výstavba diaľnice sa odložila,“ hovorí výkonný podpredseda združenia Milan Muška.

Kde všade vám vezmú pozemok:

  • D1 Bratislava – Košice – ukrajinská hranica
  • D3 Žilina – poľská hranica
  • D4 rakúska hranica Jarovce – rakúska hranica Stupava
  • R1 Trnava – Banská Bystrica – Ružomberok
  • R2 Trenčín križovatka D1 – Zvolen – Košice
  • R3 maďarská hranica Šahy – Zvolen – Martin – poľská hranica
  • R4 maďarská hranica Milhosť – Košice – poľská hranica
  • R5 česká hranica Svrčinovec – križovatka s D3
  • R6 česká hranica Lysá pod Makytou – Púchov
  • R7 Bratislava – Nové Zámky – Lučenec
  • R8 Nitra – Topoľčany – R2
Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.