Vyvlastňovanie už hrozí majiteľom pozemkov pod všetkými plánovanými diaľnicami.
Štát bude môcť znárodniť všetky pozemky, na ktorých chce stavať diaľnice. Umožní jej to vládou rozšírený „zákon o jednorazových mimoriadnych opatreniach“. Ten mal pôvodne urýchliť len prípravu diaľnice D1 z Bratislavy do Košíc a rýchlostnej cesty R1 medzi Trnavou a Banskou Bystricou. Po novom bude môcť Národná diaľničná spoločnosť stavať na pozemkoch, ktoré ešte formálne nevykúpila, na všetkých pripravovaných diaľničných úsekoch. O svoje pozemky tak môžu prísť obyvatelia väčšiny okresov, ktoré ešte diaľnicu nemajú.
Minister dopravy Ľubomír Vážny v závere minulého roka „zákon o vyvlastňovaní“ obhajoval aj tým, že sa vzťahuje len na dve kľúčové dopravné tepny. Právnici a občianski aktivisti už vtedy varovali, aby sa tento zákon nestal precedensom pre ďalšie porušovanie vlastníckych práv. Ich obavy sa naplnia, keď túto novelu odobria poslanci parlamentu a prezident. Tí jeho pôvodnú verziu podporili.
Najväčším problémom Vážneho modelu vyvlastňovania je konflikt s ústavou, čo pripustil aj samotný minister. „Ústava pripúšťa vyvlastnenie pozemku iba vtedy, ak zaň jeho majiteľ dostane primeranú náhradu,“ zdôrazňuje občiansky aktivista Richard D r u t a r o v s k ý. Vážneho zákon však podľa neho umožňuje pozemok zabrať a začať využívať bez akejkoľvek náhrady. Tým jeho majiteľovi vezme právo s majetkom nakladať.
„Že sa to rozširuje na ďalšie cesty, je rozšírením protiústavného princípu,“ hovorí D r u t a r o v s k ý.
V porovnaní s vlaňajšou verziou prináša aktuálna novela aj ďalšie obmedzenie vlastníckych práv – majiteľom zakazuje pozemok predať. Katastrálne úrady dostanú za úlohu zavádzať predkupné právo v prospech diaľničiarov všade tam, kde im to určí štát. D r u t a r o v s k ý pripúšťa, že kupovať pozemky, pri ktorých je už rozhodnuté, že cez ne povedie diaľnica, nemá význam. Zdôrazňuje však, že v mnohých prípadoch nie je trasa diaľnice istá. Zákaz predaja sa teda môže týkať aj pozemkov, na ktorých sa nikdy nemalo stavať. Ich hodnota tak podľa D r u t a r o v s k é h o môže v dôsledku právnych obmedzení klesnúť.
Významnou novinkou je aj vynechanie miest a obcí z rozhodovania o trase diaľnice. Túto kompetenciu prevezmú okresné stavebné úrady. Rezort dopravy to zdôvodňuje tým, že diaľnica zasahuje katastrálne územie viacerých obcí. „Ak má vykonať pôsobnosť stavebného úradu pri vydávaní územného rozhodnutia jedna z týchto obcí, objektívne nemôže túto činnosť dostatočne zvládnuť aj vzhľadom na personálne vybavenie a materiálne podmienky,“ tvrdí rezort.
Jednou z takých obcí je Kriváň v okrese Detva. Do úvahy tu prichádza výstavba tunela alebo povrchovej diaľnice. Starosta obce Jozef Klimo hovorí, že sa mu viac pozdáva diaľnica pod zemou. Problém však nevidí ani pri druhom variante. „Diaľnica ide mimo obytných zón, od obce je vzdialená asi kilometer. Ľudia sa na diaľnicu skôr tešia, lebo sa konečne odbremení premávka v obci,“ hovorí Klimo.
Na podobnú dilemu však doplatili napríklad obyvatelia Šútova pri Martine. Diaľničná spoločnosť sa namiesto výstavby tunelov rozhodla viesť diaľnicu zastavaným územím. Miestni sa pozemkov vzdať nechcú, štát sa ich preto chystá vyvlastniť.
V Združení miest a obcí Slovenska kontroverzný zákon naopak našiel podporu. „Treba posudzovať širšie súvislosti ako lokálny záujem. Diaľnica ovplyvňuje rozvoj hospodárstva a zamestnanosti. V minulosti sa objavili viaceré prípady, keď sa zástupcovia obcí nevedeli dohodnúť na miestnej úrovni, a výstavba diaľnice sa odložila,“ hovorí výkonný podpredseda združenia Milan Muška.
Občianska iniciatíva Za spravodlivé vyvlastňovanie
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
2007/669 O opatreniach na urýchlenie výstavby diaľnic - zákon
V príprave diaľnic sú širšie súvislosti ako lokálny záujem
Vážny: Diaľnica medzi Bratislavou a Košicami bude v roku 2012
Vláda rozširuje stavby na cudzom
Prehľad zmien v návrhu zákona, ktorým sa má rozšíriť povoľovanie stavby diaľnic na cudzom
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.