Vláde pre diaľnice súhlas majiteľov netreba

Stopäťdesiat kilometrov súkromných diaľnic sa podľa vlády začne stavať aj bez dohody s majiteľmi pôdy o vykúpení ich pozemkov alebo pred skončením vyvlastňovania. Ide o 100 kilometrov diaľnice zo Žiliny do Košíc a takmer 50 kilometrov rýchlostnej cesty medzi Nitrou a Zvolenom. Kabinet Roberta Fica totiž v stredu schválil kontroverzný zákon na zrýchlenie výstavby diaľnic. Majetkové vyrovnanie s vlastníkmi sa podľa návrhu bude dokladať až po otvorení stavby, a nie pred začiatkom výstavby ako dosiaľ.

27. 09. 2007

Zdroj: Jana Morháčová, Pravda

Stopäťdesiat kilometrov súkromných diaľnic sa podľa vlády začne stavať aj bez dohody s majiteľmi pôdy o vykúpení ich pozemkov alebo pred skončením vyvlastňovania.

Ide o 100 kilometrov diaľnice zo Žiliny do Košíc a takmer 50 kilometrov rýchlostnej cesty medzi Nitrou a Zvolenom.

Kabinet Roberta Fica totiž v stredu schválil kontroverzný zákon na zrýchlenie výstavby diaľnic. Majetkové vyrovnanie s vlastníkmi sa podľa návrhu bude dokladať až po otvorení stavby, a nie pred začiatkom výstavby ako dosiaľ.

Zákon má pomôcť splniť Ficov sľub, že sa do roku 2010 podarí diaľnicou spojiť Bratislavu s Košicami aj s Banskou Bystricou. Ešte ho musí schváliť parlament a podpísať prezident.

Zmeny presadil minister dopravy Ľubomír Vážny napriek nesúhlasu niekoľkých ďalších ministrov. Protestujú proti nemu aj občianske združenia a časť právnikov. Tvrdia, že návrh je v rozpore s ústavou a ľudskými právami.

"Štát prakticky bude užívať súkromný majetok niekoho bez toho, aby sa s ním dohodol. To je podobné, akoby sa hociktorý minister nasťahoval niekomu do bytu a začal si ho prerábať, bez toho, aby majiteľ súhlasil,“ povedal právnik Peter Majkúch.

Hromadnú pripomienku od občanov ministerstvo dopravy zmietlo zo stola. Nespĺňala vraj zákonom predpísanú formu. Minister výstavby Marián Janušek nakoniec stiahol zásadné pripomienky k zákonu, ktoré mali túto najproblematickejšiu časť zo zákona vyškrtnúť.

Diaľnice sa majú stavať zo súkromných peňazí cez partnerstvá štátu s firmami. Ich osud však zostáva neistý, keďže minister financií Ján Počiatek ani včera nepriniesol vláde prepočty, ako tento projekt zasiahne financie krajiny v priebehu budúcich 30 rokov.

"Nemá zmysel ponáhľať sa. Úprimne, ešte neviem, či bude naše stanovisko súhlasné, budeme na tom sedieť do pondelka a riešiť, koľko bude musieť štát ročne dávať na splácanie tohto projektu,“ povedal Počiatek.

Podľa pôvodných odhadov ministerstva dopravy by postavenie diaľnic malo stáť 175 až 250 miliárd korún. Podľa informácií Pravdy ministerstvo financií mešká s posudkom aj preto, že prepočty naznačujú výrazne vyššie ceny za tzv. PPP projekty.

"Bude to výrazne viac, ako odhadoval rezort dopravy,“ upozornil Počiatek. Uvažuje sa o sume nad 300 miliárd korún. Tieto peniaze bude musieť Slovensko v priebehu 30 rokov splatiť súkromným partnerom. "Čakáme, o aký balík pôjde, potom sa vyjadríme k možným dosahom,“ uviedol Ivan Šramko, guvernér Národnej banky Slovenska.

"Ak bude projekt označený za riskantný, to ešte neznamená, že nemôžeme pokračovať,“ poznamenal minister Vážny. Povedal však, že tendre na hľadanie súkromných koncesionárov bez Počiatkovho súhlasu nespustí. "Dáme oznámenie o začatí tendrov, samotné vyhlásenie súťaží však urobíme, až keď bude posudok ministerstva priaznivý,“ spresnil.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.