Stopäťdesiat kilometrov súkromných diaľnic sa podľa vlády začne stavať aj bez dohody s majiteľmi pôdy o vykúpení ich pozemkov alebo pred skončením vyvlastňovania. Ide o 100 kilometrov diaľnice zo Žiliny do Košíc a takmer 50 kilometrov rýchlostnej cesty medzi Nitrou a Zvolenom. Kabinet Roberta Fica totiž v stredu schválil kontroverzný zákon na zrýchlenie výstavby diaľnic. Majetkové vyrovnanie s vlastníkmi sa podľa návrhu bude dokladať až po otvorení stavby, a nie pred začiatkom výstavby ako dosiaľ.
Stopäťdesiat kilometrov súkromných diaľnic sa podľa vlády začne stavať aj bez dohody s majiteľmi pôdy o vykúpení ich pozemkov alebo pred skončením vyvlastňovania.
Ide o 100 kilometrov diaľnice zo Žiliny do Košíc a takmer 50 kilometrov rýchlostnej cesty medzi Nitrou a Zvolenom.
Kabinet Roberta Fica totiž v stredu schválil kontroverzný zákon na zrýchlenie výstavby diaľnic. Majetkové vyrovnanie s vlastníkmi sa podľa návrhu bude dokladať až po otvorení stavby, a nie pred začiatkom výstavby ako dosiaľ.
Zákon má pomôcť splniť Ficov sľub, že sa do roku 2010 podarí diaľnicou spojiť Bratislavu s Košicami aj s Banskou Bystricou. Ešte ho musí schváliť parlament a podpísať prezident.
Zmeny presadil minister dopravy Ľubomír Vážny napriek nesúhlasu niekoľkých ďalších ministrov. Protestujú proti nemu aj občianske združenia a časť právnikov. Tvrdia, že návrh je v rozpore s ústavou a ľudskými právami.
"Štát prakticky bude užívať súkromný majetok niekoho bez toho, aby sa s ním dohodol. To je podobné, akoby sa hociktorý minister nasťahoval niekomu do bytu a začal si ho prerábať, bez toho, aby majiteľ súhlasil,“ povedal právnik Peter Majkúch.
Hromadnú pripomienku od občanov ministerstvo dopravy zmietlo zo stola. Nespĺňala vraj zákonom predpísanú formu. Minister výstavby Marián Janušek nakoniec stiahol zásadné pripomienky k zákonu, ktoré mali túto najproblematickejšiu časť zo zákona vyškrtnúť.
Diaľnice sa majú stavať zo súkromných peňazí cez partnerstvá štátu s firmami. Ich osud však zostáva neistý, keďže minister financií Ján Počiatek ani včera nepriniesol vláde prepočty, ako tento projekt zasiahne financie krajiny v priebehu budúcich 30 rokov.
"Nemá zmysel ponáhľať sa. Úprimne, ešte neviem, či bude naše stanovisko súhlasné, budeme na tom sedieť do pondelka a riešiť, koľko bude musieť štát ročne dávať na splácanie tohto projektu,“ povedal Počiatek.
Podľa pôvodných odhadov ministerstva dopravy by postavenie diaľnic malo stáť 175 až 250 miliárd korún. Podľa informácií Pravdy ministerstvo financií mešká s posudkom aj preto, že prepočty naznačujú výrazne vyššie ceny za tzv. PPP projekty.
"Bude to výrazne viac, ako odhadoval rezort dopravy,“ upozornil Počiatek. Uvažuje sa o sume nad 300 miliárd korún. Tieto peniaze bude musieť Slovensko v priebehu 30 rokov splatiť súkromným partnerom. "Čakáme, o aký balík pôjde, potom sa vyjadríme k možným dosahom,“ uviedol Ivan Šramko, guvernér Národnej banky Slovenska.
"Ak bude projekt označený za riskantný, to ešte neznamená, že nemôžeme pokračovať,“ poznamenal minister Vážny. Povedal však, že tendre na hľadanie súkromných koncesionárov bez Počiatkovho súhlasu nespustí. "Dáme oznámenie o začatí tendrov, samotné vyhlásenie súťaží však urobíme, až keď bude posudok ministerstva priaznivý,“ spresnil.
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
Občianska iniciatíva Za spravodlivé vyvlastňovanie
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená. V hre sú podľa starostky obce Záborské vraj až štyri strategické investície.
Sanácia bývalej skládky Chemických závodov Juraja Dimitrova v bratislavskej Vrakuni mohla byť v tomto roku skončená, keby sa na ministerstve životného prostredia postupovalo v tempe, ako v rokoch 2016 až 2020. Vyhlásil to bývalý...
Tvrdia, že sanácia za posledné tri roky vôbec nepokročila. Minister Ján Budaj nedávno vyhlásil, že začiatok prác brzdia zdĺhavé procesy okolo vlastníctva pozemkov.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu...
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.