Vlastníci si nárokuju od mesta škodu 700 000 eur. Ako rozhodol primátor, mi nikto nechce povedať

Pred rokom dostali všetci poslanci v oficiálnych materiáloch požiadavku vlastníkov pozemkov pri Kolmanke na náhradu škody vo výške 700 000 eur.

Na tzv. predbežné prerokovanie nároku na náhradu škodu malo mesto podľa zákona šesť mesiacov. Keďže táto lehota uplynula, snažil som sa zistiť na odpoveď na prvý pohľad jednoduchú otázku:

Ako mesto rozhodlo o náhrade škody 700 000 eur?

Obyčajným spytovaním sa mi to zistiť nepodarilo, tak som využil možnosť interpelácie niekoho z vedenia mesta. Je to právomoc, ktorú má poslanec. Spočíva v tom, že sa môže pýtať primátora a jeho podriadených na rôzne otázky týkajúce sa chodu mesta. Poslanec by mal dostať odpoveď. Buď ústne alebo písomne.

Suma 700 000 eur je aj na prešovské pomery závratná. Očákaval som, že z prítomneho vysokého vedenia mesta si niekto takúto vec a rozhodnutie o nej bude pamätať a hneď dostanem odpoveď.

Mýlil som sa, prvý pokus vedenie mesta mlčky odignorovalo. Hneď, ako som opäť dostal slovo, som to "reklamoval".

Akú odpoveď som dostal, si môžete pozrieť na zázname z rokovania.

Ide o kauzu pozemku pri Kolmanovej záhrade, kde údajnou chybou pri schvaľovaní územného plánu vraj došlo k preklasifikovaniu zelene na stavebné parcely.

Predtým, ako táto zmena územného plánu vôbec nadobudla účinnosť, stihol mestský úrad vydať vlastníkovi potvrdenie, že na pozemku môže stavať.

Háčikom v celej kauze je to, že z materiálov, ktoré poslanci dostali na schválenie, vôbec nevyplývalo, že menia určenie pozemkov pri Kolmanke zo zelene na stavebné parcely.

Práve naopak, text materiálu ich utvrdil v tom, že pri Kolmanke naďalej ostáva zeleň.

Vlastník sa na základe potvrdenia úradu o zmene na stavebné parcely domáha náhrady škody, ktorá mu mala vzniknúť tým, že pred rokom zastupiteľstvo rozhodlo, že na parcelách pri Kolmanke má byť zeleň a nie zástavba rodinných domov.

Poučenie z kauzy

Kauza pekne ukazuje, aký dôležitý je územný plán a aj to, aké financie sa "krútia" v súvislostiach okolo každej jeho zmeny.

Podrobnosti a dôkazy k tejto kauze nájde čitateľ v prípade záujmu v článkoch nižšie.

Chronológia kauzy a aj kópie dokumentov, ktoré dosvedčujú, že v tejto veci niečo poriadne smrdí, sú v článku s názvom "Poslanci rozhodnú o výstavbe rodinných domov v Kolmanovej záhrade".

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Čo vieme o kauze Málinec: Vysvetľujeme, či môžu byť ľudia vyvlastnení aj či ich štát musí odškodniť

Posledné týždne sa farmári a obyvatelia z malých obcí na strednom Slovensku nevenujú ničomu inému...

Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...