Vodiči hromžia: Semafory sú zle nastavené

Situácia v prešovskej doprave je viac ako zlá. Vodiči denno-denne strácajú nervy v preplnených križovatkách a v dlhých kolónach.

Prešov - Vodiči sú zo situácie v prešovskej doprave poriadne znechutení. Podľa nich je jednou z príčin častého dopravného kolapsu v meste aj zle nastavená svetelná signalizácia na semaforoch.

Šoféri prechádzajúci cez križovatku pri divadle v smere od obchodného domu hromžia na krátky zelený signál. "Stihnú prejsť tri vozidlá a hneď naskakuje oranžová. V špičke sa tu tvoria dlhé kolóny," povedal nám Jozef Ferko.

Existuje program

Podľa pracovníkov mestského úradu je spracovaný program podľa frekvencií dopravy, ktorý sa v praxi môže meniť. "Musí sa však zrealizovať nová snímka dopravy daného úseku. V praxi to však znamená reguláciu intervalov, ktorá sa môže prejaviť na iných častiach križovatky. Na svetelných križovatkách, kde sú inštalované svetelné semafory, existujú tzv. indukčné cievky, ktoré priamo v teréne podľa frekvencie dopravy predĺžia interval zelenej," dozvedeli sme sa od tlačového tajomníka mesta Prešov Michala Kaliňáka.

Problémy sú aj v iných častiach mesta. Napríklad na križovatke pri Čiernom moste v smere od Škultétyho ulice je premávka upchatá. Ide totiž o hlavný ťah v smere od Popradu na Košice. Doprava sa spomaľuje aj na križovatke na sídlisku Sekčov v smere od Rusínskej.

Ponúkajú riešenia

Rýchlo realizovateľné riešenia na týchto úsekoch navrhol riaditeľ Okresného dopravného inšpektorátu Policajného zboru v Prešove Peter Labanc. Podľa neho by v úseku na križovatke v smere od Škultétyho ulice v smere na Čierny most pomohlo, ak by autá idúce do Košíc odbočovali v dvoch pruhoch.

"Mohol by sa na to využívať terajší pravý, plus stredný," uviedol P. Labanc. Stredný by slúžil aj na smer rovno aj doľava. Tak ako na križovatke na Sabinovskej v smere od Sabinova na Vranov. Urýchlila by sa tým doprava a netvorili by sa rady vozidiel smerujúcich do Košíc.

"Je to hlavný ťah a smer rovno, kam je aj zákaz vjazdu, je aj tak málo využívaný," doplnil riaditeľ. Na tomto úseku križovatky je podľa neho nebezpečné odbočovanie vozidiel v smere od Košíc na Poprad. Autá musia dávať prednosť oproti idúcim vozidlám a o pár metrov ďalej chodcom. Teda kamióny prechádzajúce musia viackrát zastaviť, križovatka sa stáva nebezpečnou.

P. Labanc na križovatke na Rusínskej navrhuje podobné riešenie ako na Čiernom moste. Pre autá idúce doľava smerom k Hypernove využiť oba pruhy. Ľavý pruh pre autá idúce doľava je málo dostačujúci. "Preto by bolo riešením, aby sa doľava dalo odbočovať aj zo stredného pruhu, ktorý by bol združený aj pre autá idúce rovno. Toto riešenie by takisto urýchlilo dopravu a netvorili by sa kolóny. To isté platí aj pre križovatku na Obrancov mieru, pomohlo by dvoj odbočenie doľava na Poprad a dvojodbočenie doľava zo Sídliska III a Levočskú," skonštatoval. Navrhol zmeniť aj interval zelenej v smere na Hypernovu, lebo ľavý impulz nie je dostačujúci na vyprázdnenie vozidiel.

Pomohlo by aj ubratie zo zeleného pása na Ulici Generála Svobodu, aby autá idúce od Ulici Pod Táborom mali možnosť bezpečne odbočiť. "Tým by sa tam vytvorila malá križovatka a odbremenila by sa križovatka vedúca na Rusínsku, netvorili by sa kolóny a čiastočne by sa zabránilo dopravným kolapsom na Ulici Lesíku delostrelcov a Vajanského," dodal P. Labanc.

Mesto návrhy preštuduje

Obrátili sme sa na kompetentných pracovníkov z mestského úradu so žiadosťou o stanovisko k navrhovaným spôsobom urýchlenia hustej dopravy po prešovských cestách. "Primátor sa s týmito konkrétnymi návrhmi oboznámil. Keďže ide o konkrétne návrhy, ktoré vzhľadom k plynulosti a bezpečnosti cestnej premávky nesmú byť experimentmi, ale ich realizácia musí byť prínosom pre vodičov, podnety boli operatívne poskytnuté odboru dopravy a výstavby, ako aj spoločnosti, ktorá je našim zmluvným partnerom pri zabezpečovaní prevádzky cestnej svetelnej signalizácie," informoval tlačový tajomník mesta M. Kaliňák.

Podrobne monitorujeme:

Prešov

Prešov, Nábrežná komunikácia

Prešov, diaľničný obchvat, tunel

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...

Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...