Vyberú stavbárov na obchvat Prešova a D3, zapojiť sa môžu aj tí z kartelu

Za stavbu pripravovaných úsekov diaľnic dá štát takmer 900 miliónov eur.

BRATISLAVA. Po ktorých nových štvorprúdových cestách budú vodiči jazdiť najskôr, závisí od toho, aké poradie výstavby určí štát.

Už pripravuje tendre, v ktorých chce vybrať firmy, čo postavia niečo vyše 33 kilometrov rýchlostných ciest a diaľnic takmer za 900 miliónov eur.

„V štvrtom kvartáli očakávame vypísanie väčšej súťaže na štyri úseky,“ avizoval šéf Národnej diaľničnej spoločnosti Milan Gajdoš.

Mali by byť na časť D1 za Košicami, obchvat Prešova či úsek Čadca Bukov – Svrčinovec, ktorý má byť súčasťou prepojenia D1 na Poľsko.

Niečo vyše päť kilometrov novej cesty pribudne na rýchlostnej ceste R3 v smere od Dolného Kubína na Poľsko.

Kartelisti sa môžu hlásiť

Firmy, medzi ktorými sú aj Doprastav, Skanska, Strabag a Inžinierske stavby, sa podľa rozhodnutia Najvyššieho súdu zúčastnili pred desiatimi rokmi na karteli.
Dostali zaň zákaz účasti v tendroch, väčšina lehoty uplynula v minulosti, keď aj tak súťažili. Zvyšnú časť už majú za sebou všetci okrem Doprastavu a Strabagu.

Tým sa končí zákaz ísť do tendrov 29. augusta.

Nové väčšie tendre vypíše štát v čase, keď sa do boja už budú môcť zapojiť aj firmy Doprastav, Strabag, Skanska či Inžinierske stavby.

Uplynie už totiž pre ne zákaz súťažiť v štátnych tendroch, ktorý mali za to, že sa pred desiatimi rokmi dohadovali na cenách pri časti D1 medzi Mengusovcami a Jánovcami.

Dnes síce ešte platí zákaz súťažiť pre Doprastav a Strabag, no v piatok vyprší aj im.

Väčšinu z trestu Úrad pre verejné obstarávanie zahrnul do minulosti, keď o karteli ešte nerozhodol Najvyšší súd, a tak firmy ďalej súťažili.

Niektoré zákaz pocítili na zákazkách, o ktoré sa hlásili tesnejšie pred verdiktom súdu.

Menej áut bude v Prešove

Z plánovaných zákaziek bude pre stavbárov finančne najzaujímavejšou zrejme obchvat Prešova. Cena za jeho výstavbu sa odhaduje na takmer 350 miliónov eur.

Jeho výstavbu budú iste pozorne sledovať aj Prešovčania, pretože odľahčí mesto od dopravy, ktorá smeruje na Košice.

No veľa toho nezmení vo vzťahu k doprave smerujúcej z Prešova na sever.

Stavať naraz aj severný, aj južný obchvat Prešova však nie je podľa bývalého investičného riaditeľa Národnej diaľničnej Juraja Čermáka dobrý nápad. Taký štandard totiž nemá ani Bratislava.

Dôležitá je aj D3

Vodičov a obyvateľov bude podľa Čermáka asi najviac zaujímať úsek diaľnice D3 smerom na Poľsko, pretože je tam veľmi intenzívna doprava.

Pripomína, že dávno meškáme so sľubom o dokončení diaľničného prepojenia na sever, ktorý sme dali Poliakom.

Pavol Kajánek z Výskumného ústavu dopravného hovorí, že rovnako dôležité sú tri diaľničné úseky.

Napríklad spomínaná D3 medzi Čadcou a Svrčinovcom je podľa jeho slov dôležitým pokračovaním dnes už rozostavanej časti diaľnice D3 smerom od poľských hraníc.

Tu vyrastá diaľnica v jednom pruhu tam a v jednom naspäť. Plánovaný nový úsek tvorí dokončenie obchvatu mesta Čadce, vraví Kajánek.

Čermák by na rozdiel od Kajánka na posledné miesto v rebríčku dôležitosti zaradil časť D1 za Košicami. Tvrdí, že tadiaľ nejazdí až tak veľa áut.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...

Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...