Za stavbu pripravovaných úsekov diaľnic dá štát takmer 900 miliónov eur.
BRATISLAVA. Po ktorých nových štvorprúdových cestách budú vodiči jazdiť najskôr, závisí od toho, aké poradie výstavby určí štát.
Už pripravuje tendre, v ktorých chce vybrať firmy, čo postavia niečo vyše 33 kilometrov rýchlostných ciest a diaľnic takmer za 900 miliónov eur.
„V štvrtom kvartáli očakávame vypísanie väčšej súťaže na štyri úseky,“ avizoval šéf Národnej diaľničnej spoločnosti Milan Gajdoš.
Mali by byť na časť D1 za Košicami, obchvat Prešova či úsek Čadca Bukov – Svrčinovec, ktorý má byť súčasťou prepojenia D1 na Poľsko.
Niečo vyše päť kilometrov novej cesty pribudne na rýchlostnej ceste R3 v smere od Dolného Kubína na Poľsko.
Firmy, medzi ktorými sú aj Doprastav, Skanska, Strabag a Inžinierske stavby, sa podľa rozhodnutia Najvyššieho súdu zúčastnili pred desiatimi rokmi na karteli.
Dostali zaň zákaz účasti v tendroch, väčšina lehoty uplynula v minulosti, keď aj tak súťažili. Zvyšnú časť už majú za sebou všetci okrem Doprastavu a Strabagu.
Tým sa končí zákaz ísť do tendrov 29. augusta.
Nové väčšie tendre vypíše štát v čase, keď sa do boja už budú môcť zapojiť aj firmy Doprastav, Strabag, Skanska či Inžinierske stavby.
Uplynie už totiž pre ne zákaz súťažiť v štátnych tendroch, ktorý mali za to, že sa pred desiatimi rokmi dohadovali na cenách pri časti D1 medzi Mengusovcami a Jánovcami.
Dnes síce ešte platí zákaz súťažiť pre Doprastav a Strabag, no v piatok vyprší aj im.
Väčšinu z trestu Úrad pre verejné obstarávanie zahrnul do minulosti, keď o karteli ešte nerozhodol Najvyšší súd, a tak firmy ďalej súťažili.
Niektoré zákaz pocítili na zákazkách, o ktoré sa hlásili tesnejšie pred verdiktom súdu.
Z plánovaných zákaziek bude pre stavbárov finančne najzaujímavejšou zrejme obchvat Prešova. Cena za jeho výstavbu sa odhaduje na takmer 350 miliónov eur.
Jeho výstavbu budú iste pozorne sledovať aj Prešovčania, pretože odľahčí mesto od dopravy, ktorá smeruje na Košice.
No veľa toho nezmení vo vzťahu k doprave smerujúcej z Prešova na sever.
Stavať naraz aj severný, aj južný obchvat Prešova však nie je podľa bývalého investičného riaditeľa Národnej diaľničnej Juraja Čermáka dobrý nápad. Taký štandard totiž nemá ani Bratislava.
Vodičov a obyvateľov bude podľa Čermáka asi najviac zaujímať úsek diaľnice D3 smerom na Poľsko, pretože je tam veľmi intenzívna doprava.
Pripomína, že dávno meškáme so sľubom o dokončení diaľničného prepojenia na sever, ktorý sme dali Poliakom.
Pavol Kajánek z Výskumného ústavu dopravného hovorí, že rovnako dôležité sú tri diaľničné úseky.
Napríklad spomínaná D3 medzi Čadcou a Svrčinovcom je podľa jeho slov dôležitým pokračovaním dnes už rozostavanej časti diaľnice D3 smerom od poľských hraníc.
Tu vyrastá diaľnica v jednom pruhu tam a v jednom naspäť. Plánovaný nový úsek tvorí dokončenie obchvatu mesta Čadce, vraví Kajánek.
Čermák by na rozdiel od Kajánka na posledné miesto v rebríčku dôležitosti zaradil časť D1 za Košicami. Tvrdí, že tadiaľ nejazdí až tak veľa áut.
Prešov, diaľničný obchvat, tunel
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
Podpisy pod petíciu za cestu R4 zbierajú už aj v Prešove
Žilinský úsek D3 dokončia o tri roky, polovicu prác urobia menšie firmy
Brusel schválil 189 miliónov na časť D1 a R4
Počiatek: Prešov sa diaľnicou spojí s Bratislavou v roku 2018
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená. V hre sú podľa starostky obce Záborské vraj až štyri strategické investície.
Sanácia bývalej skládky Chemických závodov Juraja Dimitrova v bratislavskej Vrakuni mohla byť v tomto roku skončená, keby sa na ministerstve životného prostredia postupovalo v tempe, ako v rokoch 2016 až 2020. Vyhlásil to bývalý...
Tvrdia, že sanácia za posledné tri roky vôbec nepokročila. Minister Ján Budaj nedávno vyhlásil, že začiatok prác brzdia zdĺhavé procesy okolo vlastníctva pozemkov.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu...
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.