Vyberú stavbárov na obchvat Prešova a D3, zapojiť sa môžu aj tí z kartelu

Za stavbu pripravovaných úsekov diaľnic dá štát takmer 900 miliónov eur.

BRATISLAVA. Po ktorých nových štvorprúdových cestách budú vodiči jazdiť najskôr, závisí od toho, aké poradie výstavby určí štát.

Už pripravuje tendre, v ktorých chce vybrať firmy, čo postavia niečo vyše 33 kilometrov rýchlostných ciest a diaľnic takmer za 900 miliónov eur.

„V štvrtom kvartáli očakávame vypísanie väčšej súťaže na štyri úseky,“ avizoval šéf Národnej diaľničnej spoločnosti Milan Gajdoš.

Mali by byť na časť D1 za Košicami, obchvat Prešova či úsek Čadca Bukov – Svrčinovec, ktorý má byť súčasťou prepojenia D1 na Poľsko.

Niečo vyše päť kilometrov novej cesty pribudne na rýchlostnej ceste R3 v smere od Dolného Kubína na Poľsko.

Kartelisti sa môžu hlásiť

Firmy, medzi ktorými sú aj Doprastav, Skanska, Strabag a Inžinierske stavby, sa podľa rozhodnutia Najvyššieho súdu zúčastnili pred desiatimi rokmi na karteli.
Dostali zaň zákaz účasti v tendroch, väčšina lehoty uplynula v minulosti, keď aj tak súťažili. Zvyšnú časť už majú za sebou všetci okrem Doprastavu a Strabagu.

Tým sa končí zákaz ísť do tendrov 29. augusta.

Nové väčšie tendre vypíše štát v čase, keď sa do boja už budú môcť zapojiť aj firmy Doprastav, Strabag, Skanska či Inžinierske stavby.

Uplynie už totiž pre ne zákaz súťažiť v štátnych tendroch, ktorý mali za to, že sa pred desiatimi rokmi dohadovali na cenách pri časti D1 medzi Mengusovcami a Jánovcami.

Dnes síce ešte platí zákaz súťažiť pre Doprastav a Strabag, no v piatok vyprší aj im.

Väčšinu z trestu Úrad pre verejné obstarávanie zahrnul do minulosti, keď o karteli ešte nerozhodol Najvyšší súd, a tak firmy ďalej súťažili.

Niektoré zákaz pocítili na zákazkách, o ktoré sa hlásili tesnejšie pred verdiktom súdu.

Menej áut bude v Prešove

Z plánovaných zákaziek bude pre stavbárov finančne najzaujímavejšou zrejme obchvat Prešova. Cena za jeho výstavbu sa odhaduje na takmer 350 miliónov eur.

Jeho výstavbu budú iste pozorne sledovať aj Prešovčania, pretože odľahčí mesto od dopravy, ktorá smeruje na Košice.

No veľa toho nezmení vo vzťahu k doprave smerujúcej z Prešova na sever.

Stavať naraz aj severný, aj južný obchvat Prešova však nie je podľa bývalého investičného riaditeľa Národnej diaľničnej Juraja Čermáka dobrý nápad. Taký štandard totiž nemá ani Bratislava.

Dôležitá je aj D3

Vodičov a obyvateľov bude podľa Čermáka asi najviac zaujímať úsek diaľnice D3 smerom na Poľsko, pretože je tam veľmi intenzívna doprava.

Pripomína, že dávno meškáme so sľubom o dokončení diaľničného prepojenia na sever, ktorý sme dali Poliakom.

Pavol Kajánek z Výskumného ústavu dopravného hovorí, že rovnako dôležité sú tri diaľničné úseky.

Napríklad spomínaná D3 medzi Čadcou a Svrčinovcom je podľa jeho slov dôležitým pokračovaním dnes už rozostavanej časti diaľnice D3 smerom od poľských hraníc.

Tu vyrastá diaľnica v jednom pruhu tam a v jednom naspäť. Plánovaný nový úsek tvorí dokončenie obchvatu mesta Čadce, vraví Kajánek.

Čermák by na rozdiel od Kajánka na posledné miesto v rebríčku dôležitosti zaradil časť D1 za Košicami. Tvrdí, že tadiaľ nejazdí až tak veľa áut.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.