Na konkrétnom prípade by som chcel poukázať na jeden zo systémových problémov v meste, naznačiť jeho riešenie a dozvedieť sa váš názor.
Tisíce ľudí denne, dlhé mesiace, prechádzali autami okolo jedného z mnohých kanalizačných poklopov v meste na frekventovanej ulici Obrancov mieru.
Prechádzam tam aj ja. Nejaký čas som čakal, či si vznikajúcu poruchu na vozovke všimne správca cesty. Zrejme vplyvom nekvalitnej práce sa postupne vymrvoval asfalt okolo kanalizačného poklopu a postupne vznikala nepríjemná prekážka na ceste.
Keďže ide o mestskú cestu, správcom cesty je jedna z polosúkromných mestských firiem. Volá sa Správa a zimná údržba prešovských ciest, s. r. o. Jej väčšinovým vlastníkom je Mesto Prešov, teda my všetci.
Firma koná v zastúpení mesta, ktorá má hlavnú zodpovednosť za to, aby boli cesty v poriadku, zjazdné a bezpečné. Mesto má s firmou uzatvorenú zmluvu, no pre vodiča jazdiaceho po ceste to nie je v momente jazdy dôležité. Vodič očakáva, že cesta bude v poriadku.
Podľa zmluvy by za normálnych okolností mal mať správca zavedený spôsob pravidelného a relatívne častého dohľadu nad desiatkami kilometrov prešovských ciest, aby podľa ich dopravného významu odhalil podobné poruchy včas a zorganizoval ich opravu efektívnym spôsobom. Na to platíme dane.
Lenže tak dobre to v našom meste teraz nefunguje. Pátral som po príčine. Správcovská firma nedostáva dostatok peňazí na to, aby správcovskú činnosť vykonávala poriadne.
V minulosti totiž materská firma tejto polosúkromnej firmt súčasne vykonávala aj opravy porúch, osadzovanie dopraveného značenia, údržbu semafórov, takže náklady na sledovanie kvality ciest sa "rozpustili" vo faktúrach za opravy.
Odkedy sa primátor rozhodol, že opravy bude vykonávať Doprastav, správcovská firma má na starosti už len zimný dispečing a na sledovanie stavu ciest dostáva zanedbateľné čiastky.
Navrhol som verejne na mestskom zastupiteľstve, aby sme správcovsku firmu brali vážne, keďže mesto s ňou má podpísanú zmluvu a zariadili, aby firma mala dosť prostriedkov na to, aby sme mali prehľad o aktuálnom stave prešovských ciest. Mať takýto prehľad jej dokonca prikazuje uzatvorená zmluva, no tá tiež na druhej strane predpokladá, že mesto bude za takúto činnosť riadne platiť.
Hoci môj návrh získal podporu, dodnes sa nič zatiaľ nezmenilo, správca je naďalej finančne poddimenzovaný a peniaze za údržbu ciest plynú inam. Na stav ciest nikto systematicky a až tak dôsledne nedozerá, opravuje sa najmä na základe podnetov alebo keď je nejaký problém očividný.
Poďme späť ku vymrvenému asfaltu. Vidiac, že správca netuší, že má na ceste dieru, som upozornil radnicu cez systém odkazprestarostu.sk. Takto je to totiž dosť rýchle, pohodlné a najmä cez tento systém získam podľa skúseností najrýchlejšie nejakú spätnu väzbu.
Nečudo, veď len na tomto portáli každý vidí, ako riešenie podnetu napreduje či nenapreduje.
Podnet je zaznamenaný konkrétne na adrese: www.odkazprestarostu.sk/10211
Samozrejme, nie je systémové hlásiť dieru jednu po druhej, ale na druhej strane, keď nefunguje to, čo by malo, ako inak si pomôcť?
Na základe môjho podnetu sa ukázalo, že za poklop a asfalt okolo neho sú zodpovedné vodárne a až na základe môjho podnetu zrejme niekto konečne zdvihol telefón, upozornil vodárne a tie na situáciu reagovali opravou.
Mesto to nestálo nič a diera okolo poklopu je opravená. Ale až po upozornení na problém.
Zdôrazňujem ešte raz, že náš mestský rozpočet tá oprava okrem oslovenia vodární, nestála nič.
Zlyhalo však to, že nikto z kompetentných o tej chybe nevedel alebo aj keď vedel, tak nič neurobil. To, že zodpovední úradníci po tej ceste zrejme chodia tiež, momentálne pominiem, je to okrajová záležitosť, keďže nechodia po všetkých uliciach mesta, takže spoliehať sa na osobnú iniciatívu úradníkov nemožno.
Preto som trval na tom a, napriek počiatočnému naozaj značnému odporu primátora, pred časom presadil, aby úradníci na radnici reagovalo aj na podnety doručené cez portál "Odkaz pre starostu".
Princíp portálu totiž považujem za správny, lebo umožňuje verejnú kontrolu vybavovania podnetov a je nezávislý od vedenia mesta.
Odkazy na články z médií, ktoré popisujú odmietavý postoj primátora voči takémuto spôsobu nahlasovania chýb, pripájam nižšie. Pre Korzár vtedy (12. 8. 2011) povedal:
„Nepotrebujem na komunikáciu medzi občanom a mestom žiadny ďalší súkromný portál, za ktorým ja neviem, kto je."
O rok a pol (20. 2. 2013) už pre Korzár povedal pri hodnotení spolupráce s portálom Odkaz pre starostu toto:
„Hovorí sa hlas ľudu, hlas boží. Chápem, že ľuďom viac ako na veľkých projektoch záleží na jednotlivých malých problémoch, ktoré sa ich týkajú najviac."
Odvtedy sa týmito vlastnými slovami neúnavne každý deň riadi a do tohto svojho omylu zaplieta ďalších nič netušiacich obyvateľov.
Necháva sa fotografovať, ako osobne "rieši" nekonečné množstvo neraz banálnych problémov. Tie by však mali vyriešiť jeho podriadení. Koncepčné problémy mesta ostávajú nedoknuté. Pri takomto štýle jeho práce na to ani nemôže mať čas. Trpíme tým všetci, ale málokto si to popri svojich starostiach stihne uvedomiť. Ostáva len povrchný pocit, že je aspoň doslova všade a "niečo robí".
Možno nie je ďaleko od pravdy poznámka, že je jednoduché nechať vec upadnúť a potom ju s fanfárami dať do poriadku.
Snažím sa v orgánoch mesta doslova vybojovať, aby konečne prikázal podriadeným vypracovať napríklad koncepciu zmiernenia parkovacích problémov na našich sídliskách, či opatrenia vo vnútromestskej doprave, aby sme za prácou, do školy, za relaxom, či za lekárom necestovali v zbytočných zápchach.
Podobných oblastí je omnoho viac, aj spomínaný chýbajúci systém v údržbe ciest a chodníkov. Naozaj som sa nikde okrem Prešova nestretol s tým, aby primátor osobne chodil riešiť vylámané dosky na lavičkách či diery na ceste.
A aj bez primátora či starostu v uliciach sú tam lavičky v poriadku a diery na ceste nevidieť.
Všetko, čo som spomenul, sú problémy, kde by mesto malo prísť s návrhom na riešenie, pričom len od mesta a jeho vedenia sa čaká, že príde s nápadmi, ako na to. Tam je úloha primátora, ako iniciátora, a armády jemu podriadených úradníkov, nezastupiteľná.
Takto to však dnes nefunguje. Mám niekedy pocit, že sme ako Prešovčania stratili nádej, že by to mohlo a malo byť inak. Tento pocit vo mne zosilnie, keď idem za hranice mesta a vidím, že inde sú ďalej a veci fungujú. Vtedy viem, že ďalej sa môžeme dostať aj my, že sa to dá.
Kým sa to zmení, aspoň dovtedy nekráčajme bezmocne po uliciach a ak vidíme, že niečo nie je v poriadku, venujme svojmu mestu niekoľko minút a nespoliehajme sa, že niekto na nedostatok upozorní namiesto nás. Lebo často jednoducho neupozorní...
Podnet cez portál odkaz pre starostu, podnet cez oficiálne kontakty radnice, zatelefonovanie alebo zamailovanie poslancovi či tip primátorovi, hoci aj cez facebook - čokoľvek z toho ťukne a rozbehne spiacu mašinériu, ktorá by bez podnetu kohokoľvek z nás ostávala naďalej bez pohybu.
Verím, že tento dnešný stav je len dočasný a aj v Prešove budú veci raz opäť fungovať normálne, že každá vec v meste bude mať svojho svedomitého správcu pod verejnou kontrolou a ten bude aj sám, nielen na základe podnetov, vedieť ustriehnuť, že sa v meste niečo pokazilo a treba to opraviť.
Napriek ladeniu predchádzajúceho odseku chcem pripomenúť, že vďaka šikovným ľudom v meste funguje mnoho vecí tak ako má. To by však mala byť samozrejmosť, preto sa môj pohľad teraz sústredil na to, čo nefunguje, prečo to nefunguje a ako na to.
Čo si o tom myslíte?
Richard Drutarovský, poslanec, Prešov
Obyvatelia Medvedej ulice sa môžu cítiť bezpečnejšie, dočkali sa verejného osvetlenia
V zariadení seniorov na Cemjate sa plánuje výmena strechy a zateplenie
Prešov hľadá najvýhodnejšie nakladanie s odpadmi, no odpadové firmy pozvánku nedostali
Opravuje sa zastávka na Marka Čulena, cítiť blízkosť volieb
Dodatok k zmluve o odpade bol pod tlakom verejnej mienky napokon stiahnutý
Škôlka na Ul. Fraňa Kráľa má po novej streche aj nové okná
Občania ulice Pod Kammenou baňou upratujú po záplavách
Občan môže vystúpiť na zasadnutí mestského zastupiteľstva, ako na to?
Na našich sídliskách musia ostať zelené plochy bez oplotení
Zasadnutia zastupiteľstva idú naživo v televízii, záznamy sú na Youtube
Poukázal som na plytvanie mestskými financiami a už sa mi opäť vyhrážajú
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Posledné týždne sa farmári a obyvatelia z malých obcí na strednom Slovensku nevenujú ničomu inému...
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Posledné týždne sa farmári a obyvatelia z malých obcí na strednom Slovensku nevenujú ničomu inému len zisťovaniu, či budú vyvlastnení zo svojich domovov a fariem alebo nie. Ministerstvo životného prostredia totiž potichu...
Nový zákon umožňuje štátu za určitých podmienok vyvlastniť pozemky, pričom v špecifických prípadoch môže byť vyvlastnenie aj bez náhrady.
Mestské zastupiteľstvo (MsZ) v Hriňovej v Detvianskom okrese nesúhlasí s uskutočnením výstavby plánovanej prečerpávacej vodnej elektrárne Málinec. Vyplýva to z uznesení, ktoré jednomyseľne prijali poslanci na svojom februárovom...
Majitelia nehnuteľností chcú od barcelonskej radnice kompenzáciu vo výške 4,2 miliardy eur, ak v meste v roku 2028 skončí možnosť prenajímať byty turistom.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Posledné týždne sa farmári a obyvatelia z malých obcí na strednom Slovensku nevenujú ničomu inému...
Mestské zastupiteľstvo (MsZ) v Hriňovej v Detvianskom okrese nesúhlasí s uskutočnením výstavby...
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...