Výstavba cesty pre Lear a GBI narazila na problémy

Poslanec Vasiľ Janko si nevie predstaviť množstvo kamiónov, ktoré bude musieť denne prejsť Sekčovom: "Chceme pracovné príležitosti, ale nie za cenu zhoršenia životného prostredia občanov. Potrebujeme garancie, že sa nepokazí život v Prešove."

Verejná miestna komunikácia v lokalite Škára v Prešove, výstavbu ktorej už mesto rozbehlo, je pre poslancov KDH a SDKÚ-DS tŕňom v oku.

Prešov - Podpredseda poslaneckého klubu SDKÚ-DS a KDH pri mestskom zastupiteľstve Juraj Hurný konštatuje, že mestský rozpočet bude jej výstavba stáť 30 miliónov korún: "Pritom to bude príjazdová cesta iba pre dva závody - Lear a GBI. Zároveň poznamenáva, že ju de facto zaplatia ostatné prešovské podniky. Za dva roky na zvýšených daniach z nehnuteľností odvedú do mestskej kasy viac o 34 miliónov korún. Investíciu na spomínanú cestu schválilo prešovské mestské zastupiteľstvo. Poslanci však žiadajú, aby sa na výstavbe cesty podieľala firma, ktorá je vlastníkom pozemkov v priemyselnom areáli.

Milan Berdis (Smer-SD) po rokovaní ostatnej mestskej rady informoval, že pri výstavbe nastali problémy, ktoré súvisia s majetkovo-právnym vysporiadaním. Vo výsledku by mohli ohroziť dokončenie stavby: "Ak sa tak stane, bude problémom splnenie plánu tohoročnej investičnej výstavby v meste." Berdis zdôraznil, že krytie tejto investície je v mestskom rozpočte zabezpečené na výstavbu, aj na výkup pozemkov.

Stačí päťmiliónová spoluúčasť?

Firma Technoinvent, s. r. o., Moldava nad Bodvou, ktorá je vlastníkom pozemkov a jednej výrobnej haly v areáli, s finančnou spoluúčasťou súhlasila. Potvrdil to prednosta mestského úradu Jozef Višňovský. Poslala mestu návrh zmluvy, ktorou deklarujú, že sa na financovaní komunikácie bude podieľať 5 miliónmi korún.

Podľa Hurného sa dá o téme čakať rozprava na najbližšom rokovaní mestského zastupiteľstva: "Zmluvu sme nemali k dispozícii. Okrem výšky sumy sú dôležité aj jej podmienky. Výhodnejšie podmienky sú niekedy dôležitejšie ako výška sumy," dodal.

Požadovali garancie

Na októbrovom rokovaní zastupiteľstva bolo argumentom mesta za budovanie cesty v lokalite Škára to, že mesto s firmou Lear podpísalo memorandum, v ktorom sa k tomu zaviazalo. Hoci poslanci KDH a SDKÚ tento zámer podrobili kritike, hlasovaním prešiel.

Poslanec Vasiľ Janko si nevie predstaviť množstvo kamiónov, ktoré bude musieť denne prejsť Sekčovom: "Chceme pracovné príležitosti, ale nie za cenu zhoršenia životného prostredia občanov. Potrebujeme garancie, že sa nepokazí život v Prešove."

Identické stanovisko vyslovil aj poslanec Jozef Kužma. Dožadoval sa zhodnotenia kvality životného prostredia. "Vyhlasujeme túto komunikáciu za verejnoprospešnú stavbu, pritom ide zásobovať dve firmy," poznamenal.

Pridala sa aj poslankyňa Andrea Turčanová: "Na Sekčove nemáme dobré životné prostredie a neviem si predstaviť ďalšiu záťaž 60 kamiónov denne."

Poslankyňa Marta Kollárová (NEKA) argumentovala, že Lear prinesie pracovné príležitosti: "Treba splniť memorandum, aj keď mesto pri výkupe pozemkov prerobí, aj keď pôjde o nárast zo 4,5 milióna na 15 miliónov Sk.

Argumenty za výstavbu pridal aj prednosta Višňovský: "Memorandum je zaväzujúce. Ak nesplníme podmienky, čaká nás súdny spor. Cesta by mala byť hotová do decembra 2007. Mesto sa k tomu zaviazalo." Viacerí poslanci však argumentovali, že memorandum nečítali.

Podľa hlavného kontrolóra mesta Milan Tkáčika je však tvrdenie o súdnych sporoch zavádzajúce: "Memorandum je skôr morálny záväzok." Zároveň sa opýtal, či má mesto garanciu, že Lear bude ľudí zamestnávať 10 rokov. "Vynaložíme 50 miliónov Sk a nemáme žiadnu garanciu."

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Čo vieme o kauze Málinec: Vysvetľujeme, či môžu byť ľudia vyvlastnení aj či ich štát musí odškodniť

Posledné týždne sa farmári a obyvatelia z malých obcí na strednom Slovensku nevenujú ničomu inému...

Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...