Výstavba obchvatu Prievidze má pokračovať. Zatiaľ bez Bojníc

Z príjazdovej cesty od Novák by sa autá mohli dostať k priemyselnému parku koncom roka 2014.

Prievidza - Pred tromi rokmi bol dokončený vyše kilometrový úsek obchvatu Prievidze. Odvtedy sa stavebné práce dopredu nepohli. Pritom vybudovať treba ešte viac ako šesť kilometrov ciest.

Prievidzská radnica oznámila, že na budúci rok by stavebné práce mohli pokračovať, aj keď nie na celom úseku obchvatu. Mimo zatiaľ zostáva trasa vedúca cez Bojnice, pretože vedenie kúpeľného mesta má k nej výhrady.

Nádej pre park

Bojničanom sa už dlhšie nepáči, že by obchvat viedol po súčasnej Opatovskej ceste. Navrhovali, aby nová cesta išla poza budovy stojace na Opatovskej ceste, v blízkosti rieky Nitry. S tým však nesúhlasilo nielen vedenie Prievidze, ale ani investor stavby, teda Slovenská správa ciest.

K dohode nedošlo, preto bola druhá etapa výstavby rozdelená na dve stavby. Prvá je od kruhového objazdu na Opatovskej ceste po Bojnickú cestu, teda v katastrálnom území Bojníc. Druhá, ktorá vedie od Bojnickej cesty, poza bývalú šľachtiteľskú stanicu, okrajom sídliska Nové mesto, popri Kútoch až pri výjazde na cestu smerom na Nedožery-Brezany, je v katastri Prievidze.

„Krajský stavebný úrad už vydal územné rozhodnutie, na základe ktorého môže pokračovať výstavba obchvatu. Bude vypracovaná dokumentácia pre stavebné povolenie, začne sa aj s výkupom pozemkov,“ informovala primátorka Prievidze Katarína Macháčková. S prácami by sa mohlo začať v roku 2014, finišovať by mali v novembri 2017.

Rozhodnutie krajského stavebného úradu bolo dôležitým signálom na budovanie aj prvej stavby prvej etapy obchvatu, teda od cesty smerujúcej od Novák až po priemyselný park.

„Považujeme to za výbornú správu, pretože chceme prilákať do parku investorov. Nová cesta by v tom mohla výrazne pomôcť,“ vyhlásila primátorka.

Budovanie tohto úseku obchvatu by mal začať v novembri budúceho roka, hotový by mal byť pred koncom roka 2014.

Bojnické podmienky

Bokom zatiaľ zostávajú Bojnice, ktoré trvajú na svojich požiadavkách. Nielenže chcú viesť cestu poza budovy na Opatovskej ceste, žiadajú aj protihlukové steny a vybudovanie mimoúrovňovej cestičky pre cyklistov a chodcov.

„Slovenská správa ciest výstavbu cestičky aj protihlukových bariér predpokladá. S vedením cesty za budovami na Opatovskej ceste však nesúhlasí. Pokiaľ Bojničania budú trvať na svojom, v ich katastri sa možno nič budovať nebude, obchvat pôjde po súčasnej Opatovskej ceste,“ vysvetlil vedúci referátu územného plánovania Mestského úradu v Prievidzi Milan Chmúra.

Vedeniu kúpeľného mesta sa tiež nepáči, že bude na Bojnickej ceste kruhový objazd. Chmúra však tvrdí, že na ceste prvej triedy sa podľa platných noriem mimoúrovňové križovania nebudujú.

Na obchvat Prievidze má Slovenská správa ciest takmer 40 miliónov eur.

„Pokiaľ by budovanie obchvatu nepokračovalo, mohli by byť presunuté niekam inam. Teraz, keď máme územné rozhodnutie krajského stavebného úradu, sa to stať nemôže,“ zdôraznila Macháčková.

Obchvat v číslach

  • 7,39 km – celková dĺžka plánovaného obchvatu Prievidze
  • 11,2 m – výška cestného mosta, ktorý bude viesť ponad nákladnú železničnú stanicu
  • 44 metrov – je priemer kruhového objazdu, ktorý by mal byť na Bojnickej ceste ako súčasť obchvatu
  • 300 metrov – približne taký dlhý úsek musí vybudovať mesto Prievidza od Ulice Ľ. Ondrejova až k plánovanému obchvatu
  • 2017 – v tomto roku by mal byť obchvat dokončený

Podrobne monitorujeme:

Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...

Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...