Výstavba obchvatu v roku 2015 nie je istá

Začiatok stavebných prác na tejto štvorprúdovke v roku 2015 je podľa Národnej diaľničnej spoločnosti "veľmi ambicióznym" termínom.

20. 02. 2013

Bratislava - Diaľnica D4, ktorá by mala tvoriť obchvat Bratislavy, znamená pre diaľničiarov veľkú výzvu. Začiatok stavebných prác na tejto štvorprúdovke v roku 2015 je tak podľa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) "veľmi ambicióznym" termínom. Priznala to investičná riaditeľka NDS Viktória Chomová.

"Rok 2015 je veľmi ambiciózny pre začatie stavby D4," uviedla pre TASR Chomová. Pôvodne sa pritom počítalo so spustením stavebných prác na tejto diaľnici v roku 2014.

Počiatek stavbu posunul o rok

Minister dopravy Ján Počiatek (Smer) ho však po aktualizácii Programu prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest presunul o rok neskôr.

Peripetie pri príprave výstavby D4 môže priniesť napríklad fakt, že v rámci procesu posudzovania vplyvu diaľnice na životné prostredie (EIA) sa našli významné vplyvy stavby na územia Natura 2000.

"Je to vplyv na hniezdiská vtákov popri Dunaji," priblížila Chomová. Preto je podľa jej slov pri tejto stavbe nutné vyhlásiť vyšší verejný záujem štátu. To znamená, že táto stavba má vyšší záujem ako ochrana hniezdisk.

"Na druhej strane je to ale spojené s prípravou a realizáciou kompenzačných opatrení. To znamená v tomto prípade vybudovanie alebo vysadenie nových plôch, kde budú môcť tieto vtáky hniezdiť," dodala Chomová.

Nesúlad s územným plánom Bratislavy

Ďalším problémom pri príprave stavby je nesúlad s územným plánom mesta Bratislava. Trasa, ktorá je zakreslená v územnom pláne Bratislavy, prechádza cez chránené územia s 5. stupňom ochrany. No situáciu nezjednodušujú ani požiadavky a stanoviská takmer každého z okolia Bratislavy, koho sa stavba dotýka.

"Je veľmi náročné nájsť kompromis technického riešenia medzi požiadavkami jednak na ochranu životného prostredia, medzi technickými požiadavkami či požiadavkami dotknutých strán," vysvetlia Chomová.

A to všetko tak, aby mala stavba také technické riešenie, ktoré bude možné zafinancovať. Z čoho by sa mala diaľnica platiť, je pritom v súčasnosti ešte otvorené. Hovorí sa o nej ako o možnom adeptovi na realizáciu prostredníctvom takzvaného projektu verejno-súkromného partnerstva (PPP projekt).

Samotná výstavba obchvatu Bratislavy bude však finančne náročná. Napríklad časť diaľnice D4 z Jaroviec po Ivanku pri Dunaji má odhadované stavebné náklady vo výške 576 miliónov eur.

Ďalší úsek na D4 z Ivanky pri Dunaji po Záhorskú Bystricu si podľa odhadov vyžiada 599 miliónov eur a tretí, z Devínskej Novej Vsi po štátnu hranicu s Rakúskom, má vyčíslené náklady na 100 miliónov eur.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.