Začiatok stavebných prác na tejto štvorprúdovke v roku 2015 je podľa Národnej diaľničnej spoločnosti "veľmi ambicióznym" termínom.
Bratislava - Diaľnica D4, ktorá by mala tvoriť obchvat Bratislavy, znamená pre diaľničiarov veľkú výzvu. Začiatok stavebných prác na tejto štvorprúdovke v roku 2015 je tak podľa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) "veľmi ambicióznym" termínom. Priznala to investičná riaditeľka NDS Viktória Chomová.
"Rok 2015 je veľmi ambiciózny pre začatie stavby D4," uviedla pre TASR Chomová. Pôvodne sa pritom počítalo so spustením stavebných prác na tejto diaľnici v roku 2014.
Minister dopravy Ján Počiatek (Smer) ho však po aktualizácii Programu prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest presunul o rok neskôr.
Peripetie pri príprave výstavby D4 môže priniesť napríklad fakt, že v rámci procesu posudzovania vplyvu diaľnice na životné prostredie (EIA) sa našli významné vplyvy stavby na územia Natura 2000.
"Je to vplyv na hniezdiská vtákov popri Dunaji," priblížila Chomová. Preto je podľa jej slov pri tejto stavbe nutné vyhlásiť vyšší verejný záujem štátu. To znamená, že táto stavba má vyšší záujem ako ochrana hniezdisk.
"Na druhej strane je to ale spojené s prípravou a realizáciou kompenzačných opatrení. To znamená v tomto prípade vybudovanie alebo vysadenie nových plôch, kde budú môcť tieto vtáky hniezdiť," dodala Chomová.
Ďalším problémom pri príprave stavby je nesúlad s územným plánom mesta Bratislava. Trasa, ktorá je zakreslená v územnom pláne Bratislavy, prechádza cez chránené územia s 5. stupňom ochrany. No situáciu nezjednodušujú ani požiadavky a stanoviská takmer každého z okolia Bratislavy, koho sa stavba dotýka.
"Je veľmi náročné nájsť kompromis technického riešenia medzi požiadavkami jednak na ochranu životného prostredia, medzi technickými požiadavkami či požiadavkami dotknutých strán," vysvetlia Chomová.
A to všetko tak, aby mala stavba také technické riešenie, ktoré bude možné zafinancovať. Z čoho by sa mala diaľnica platiť, je pritom v súčasnosti ešte otvorené. Hovorí sa o nej ako o možnom adeptovi na realizáciu prostredníctvom takzvaného projektu verejno-súkromného partnerstva (PPP projekt).
Samotná výstavba obchvatu Bratislavy bude však finančne náročná. Napríklad časť diaľnice D4 z Jaroviec po Ivanku pri Dunaji má odhadované stavebné náklady vo výške 576 miliónov eur.
Ďalší úsek na D4 z Ivanky pri Dunaji po Záhorskú Bystricu si podľa odhadov vyžiada 599 miliónov eur a tretí, z Devínskej Novej Vsi po štátnu hranicu s Rakúskom, má vyčíslené náklady na 100 miliónov eur.
Bratislava, diaľnica D4, nultý okruh
PPP, výstavba a prevádzka diaľnic
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
Obchvat Bratislavy by sa mal začať stavať v roku 2014
PPP diaľnice sa môžu vrátiť. Inde
Petícia proti Marianskemu tunelu má už vyše 5 000 podpisov
Tunel v Marianke vraj zničí životy niekoľkým rodinám
Ondruš chce aby sa za diaľnicu od Stupavy neplatilo
Bez diaľnice D4 vraj hrozí kolaps
Programové tézy pravice (kompletný dokument)
Vajnory nechcú výstavbu na Čiernej Vode
Záhradník: Treba urýchliť výstavbu nultého okruhu
Nultý obchvat možno financovať aj z eurofondov, tvrdí kraj
Diaľnica D4, nultý obchvat Bratislavy - mapa
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.