Výstavbu tunela Višňové brzdí obstarávanie

Výstavbu diaľničného tunela Višňové medzi Žilinou a Martinom brzdia námietky vo verejnom obstarávaní a podľa ministra dopravy Jána Počiatka výber staviteľa môže ešte ovplyvniť aj rozsudok Najvyššieho súdu SR.

07. 03. 2014

"Vzhľadom na to, ako u nás funguje proces verejného obstarávania, je to neustály ping pong námietok medzi jednotlivými firmami, čo spôsobuje tie časové predĺženia. Trošku nám situáciu skomplikovalo aj rozhodnutie Najvyššieho súdu SR, že niektoré firmy v minulosti konali v zhode, čiže vytvorili si takzvaný kartel. Čaká sa na doručenie rozsudku, aby sa stal právoplatným. Na základe toho budeme musieť prijať rozhodnutie, ako ďalej postupovať voči firmám, ktoré sa ešte stále zúčastňujú súťaží, ale preukázateľne porušili jedno zo základných pravidiel verejného obstarávania a to, že si vytvorili kartel,“ povedal koncom minulého mesiaca Počiatek.

Napriek tomu je minister dopravy presvedčený, že úsek D1 Lietavská Lúčka – Dubná skala, ktorého hlavnou stavbou je 7,5– kilometrový tunel Višňové, sa začne stavať ešte tento rok. "Očakávame, že to rozhodnutie padne v najbližších mesiacoch. Som o tom na sto percent presvedčený, že sa začne tento rok,“ povedal minister, ktorý však aj vlani v júni veril, že tento diaľničný úsek sa začne stavať už v roku 2013. "Tento rok (2014) sa začne určite, pretože akokoľvek, tie varianty už majú konečný počet krokov, takže či už jedným alebo druhým spôsobom, dôjde k vyhodnoteniu tej súťaže v najbližších mesiacoch,“ reagoval koncom februára 2014.

Čas, ktorý sa stráca pri naťahovaní verejného obstarávania, sa podľa šéfa Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomíra Palčáka pri samotnej výstavbe dobehnúť nedá. "Predpokladaná doba výstavby je tam päť a pol roka. Nejaké výrazné skrátenie tejto doby neprichádza do úvahy, lebo tie technológie pri razení tunelov sú dané a tam si neviem predstaviť väčšiu časovú úsporu. Takže tam naozaj musíme predpokladať, že tá výstavba bude trvať päť až päť a pol roka,“ povedal Palčák s tým, že výstavba rovnakého tunela by trvala rovnako dlho aj v iných krajinách. "Sú to technológie, ktoré sa používajú aj v iných krajinách na razenie takýchto tunelov a tam si myslím, že z časového pohľadu je to to isté,“ dodal.

Ak by najdlhší slovenský tunel, pracovne nazývaný Višňové a v roku 2009 pokrstený menom Hoblík, začali stavať tento rok, hotový by mal byť v roku 2020. Prieskumná štôlňa, ktorú prerazili už v roku 2001 a od roku 2003 je zakonzervovaná, vedie pohorím Malej Fatry, na jednej strane vychádza nad obcou Višňové pri Žiline a na druhej pod Dubnou skalou pri Vrútkach.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...