Výstavbu tunela Višňové brzdí obstarávanie

Výstavbu diaľničného tunela Višňové medzi Žilinou a Martinom brzdia námietky vo verejnom obstarávaní a podľa ministra dopravy Jána Počiatka výber staviteľa môže ešte ovplyvniť aj rozsudok Najvyššieho súdu SR.

07. 03. 2014

"Vzhľadom na to, ako u nás funguje proces verejného obstarávania, je to neustály ping pong námietok medzi jednotlivými firmami, čo spôsobuje tie časové predĺženia. Trošku nám situáciu skomplikovalo aj rozhodnutie Najvyššieho súdu SR, že niektoré firmy v minulosti konali v zhode, čiže vytvorili si takzvaný kartel. Čaká sa na doručenie rozsudku, aby sa stal právoplatným. Na základe toho budeme musieť prijať rozhodnutie, ako ďalej postupovať voči firmám, ktoré sa ešte stále zúčastňujú súťaží, ale preukázateľne porušili jedno zo základných pravidiel verejného obstarávania a to, že si vytvorili kartel,“ povedal koncom minulého mesiaca Počiatek.

Napriek tomu je minister dopravy presvedčený, že úsek D1 Lietavská Lúčka – Dubná skala, ktorého hlavnou stavbou je 7,5– kilometrový tunel Višňové, sa začne stavať ešte tento rok. "Očakávame, že to rozhodnutie padne v najbližších mesiacoch. Som o tom na sto percent presvedčený, že sa začne tento rok,“ povedal minister, ktorý však aj vlani v júni veril, že tento diaľničný úsek sa začne stavať už v roku 2013. "Tento rok (2014) sa začne určite, pretože akokoľvek, tie varianty už majú konečný počet krokov, takže či už jedným alebo druhým spôsobom, dôjde k vyhodnoteniu tej súťaže v najbližších mesiacoch,“ reagoval koncom februára 2014.

Čas, ktorý sa stráca pri naťahovaní verejného obstarávania, sa podľa šéfa Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomíra Palčáka pri samotnej výstavbe dobehnúť nedá. "Predpokladaná doba výstavby je tam päť a pol roka. Nejaké výrazné skrátenie tejto doby neprichádza do úvahy, lebo tie technológie pri razení tunelov sú dané a tam si neviem predstaviť väčšiu časovú úsporu. Takže tam naozaj musíme predpokladať, že tá výstavba bude trvať päť až päť a pol roka,“ povedal Palčák s tým, že výstavba rovnakého tunela by trvala rovnako dlho aj v iných krajinách. "Sú to technológie, ktoré sa používajú aj v iných krajinách na razenie takýchto tunelov a tam si myslím, že z časového pohľadu je to to isté,“ dodal.

Ak by najdlhší slovenský tunel, pracovne nazývaný Višňové a v roku 2009 pokrstený menom Hoblík, začali stavať tento rok, hotový by mal byť v roku 2020. Prieskumná štôlňa, ktorú prerazili už v roku 2001 a od roku 2003 je zakonzervovaná, vedie pohorím Malej Fatry, na jednej strane vychádza nad obcou Višňové pri Žiline a na druhej pod Dubnou skalou pri Vrútkach.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...