Drobnosti potešia. V nedeľu ma potešilo, že sú vyspravené najhoršie výtlky na desaťročia starej ceste pri Exercičnom dome. Poukázalo to na komplexný problém nášho mesta - neexistuje plán údržby ciest a chodníkov.
Poďme na úvod späť ku ceste na obľúbenú Kalváriu. Ešte začiatkom prázdnin tam "strašili" obrovské výtlky.
Miestom prechádzajú početní návštevníci exercičného domu a Kalvárie. Výtlky špatili už nejaký čas, najmä v daždivom počasí, nebezpečné boli aj pre chodcov.
Vec som nahlásil radnici cez portál Odkaz pre starostu: http://www.odkazprestarostu.sk/4923
Z opravy sa úprimne teším, hoci ma v súvislosti s tým trápi, že do priebežnej obnovy komunikácií v meste ide už roky primálo peňazí. Stav cestnej siete (vrátane chodníkov a parkovísk) sa postupne celoplošne zhoršuje.
Je to dlh, ktorý pred sebou neodvratne tlačíme. Cesty a chodníky starnú, každoročne je potrebné opravovať tie najstaršie. Na tých novších je zasa potrebné sanovať miestne chyby, ktoré pri zanedbaní a po jednej bežnej zime dokážu znásobiť náklady na opravy. Včasná oprava mohla ušetriť peniaze.
Žiaľ, je to daň za to, že nie sme zvyknutí robiť veci poriadne. Tiež za to, že ako občania nevieme presvedčiť dostatok poslancov, aby sa na infraštruktúru v meste pozerali z dlhodobého hľadiska a nie len cez prizmu rýchlych a "efektných" výsledkov, ktoré zarezonujú akurát pred voľbami.
Ak sa niekoľko rokov "šetrí" na údržbe, tak prvý, druhý, ba aj tretí rok takéhoto "šetrenia" (v úvodzovkách) si všimne málokto. No potom sa už situácia prudko zhoršuje, rozbitých ciest a chodníkov je zrazu priveľa a opraviť ich je zrazu priveľké sústo.
Určite sa treba zaoberať tým, aby konečne vznikol seriózny prehľad o tom, v akom stave máme všetky komunikácie v meste, ktoré spravuje Mesto Prešov a dostal sa pred poslancov. Nemyslím tým zoznam ulíc, ktoré obľubujú jednotliví poslanci, lebo tam bývajú alebo po nich jazdia.
Od toho by sa odvíjal rozsah potrebných udržiavacích prác a rekonštrukcií, v neposlednom rade premenený na potrebu financií v rozpočte mesta.
Dnes žiaľ vedenie radnice nemá vôbec prehľad o tom, ako optimálne dostať rozbité cesty a chodníky v meste do dobrého stavu, nemá vôbec predstavu o tom, ako zvoliť priority, aby sme do budúcnosti nezanedbávali údržbu takých úsekov, kde oprava dnes nám ušetrí obrovské peniaze v budúcnosti.
Pretože dnes podklady neexistujú, opravuje sa to, kde dokážu poslanci urobiť najväčší krik. Áno, každú poškodenú komunikáciu je potrebné opraviť. Nie je však jedno, či za veľké peniaze alebo za menšie s porovnateľným výsledkom.
Nie je jedno, ak sa peniaze použijú na cestu v pomerne dobrom stave, ktorá by solídne prežila budúcu zimu na úkor cesty, ktorú sme dnes mohli opraviť za desaťtisíce eur ale po najbližšej zime sa bez opráv doslova rozpadne a na jar to bude stáť stotisíce.
Zistil som, že správca mestských komunikácií, mestská firma s majetkovou spoluúčasťou Správa a zimná údržba prešovských ciest, s. r. o., s ktorou má mesto uzavretú mandátnu zmluvu, si neplní povinnosti a nepredkladá radnici pravidelnú mesačnú správu o monitoringu miestnych komunikácií (čl. V. ods 6. mandátnej zmluvy).
Upozornil som na to kolegov poslancov na zasadnutí mestskej rady a aj na zasadnutí zastupiteľstva.
Ako poslancovi mi chýbajú podklady na rozhodovanie o prioritách pri rozdeľovaní peňazí na údržbu komunikácií.
Radnica jednoducho tieto informácie nemá. Bez informácií o skutočnom stave však nie je možné cesty v meste udržať v dobrom stave, keď ten, kto o údržbe rozhoduje, nevie o cestnom fonde nič.
Presnejšie (a ironicky) povedané, je možné naliať obrovské peniaze do opráv bez adekvátneho výsledku, po ktorom ostane stále veľké množstvo iných ciest v meste v žalostnom stave bez nádeje na skoré zlepšenie.
Na prvý pohľad by sa zdalo, že riešenie je jednoduché. Stačilo by, keby si správca plnil svoje povinnosti a na radnicu by predkladal potrebné informácie.
Spolupráca so správcom sa však narušila potom, ako veľkú zákazku na opravy prešovských ciest získal Doprastav a bola po určitých peripetiách uzatvorená rámcová zmluva medzi touto spoločnosťou a Mestom Prešov.
Pred tým totiž prešovské cesty opravala spoločnosť J.V.S., s. r. o., ktorá je historicky menšinovým spoluvlastníkom mestskej firmy Správa a zimná údržba prešovských ciest, s. r. o.
Tým, že spoločnosť J.V.S., s. r. o., do konca roka 2011 opravovala prešovské cesty, mali jej predstavitelia, ktorí sú súčasne aj vo vedení dcérskej mestskej firmy Správa a zimná údržba prešovských ciest, s. r. o., prehľad o stave ciest v meste.
Údržbu totiž vykonávala materská firma a jej predstavitelia sami vykonávali aj neformálny monitoring popri opravách. Jednoducho stav ciest mali v hlavách.
Tento model začal "haprovať" v predchádzajúcom volebnom období a úplne sa narušil po snahe primátora nezabezpečovať údržbu prešovských ciest lokálnou firmou, ale prostredníctvom niektorej zo slovenských stavebných megafiriem.
Podmienky verejnej súťaže na údržbu prešovských ciest boli nastavené tak, že jej podmienky mohli splniť len veľmi veľké firmy a napokon ich splnil práve Doprastav.
Spoločnosť J.V.S., s. r. o., tak ostala mimo hry (okrem možnosti vykonávať dovtedajšiu činnosť ako subdodávateľ Doprastavu).
Dôsledkom zmeny je že mestskej spoločnosti Správa a zimná údržba prešovských ciest, s. r. o. - potom, ako jej materská firma J.V.S., s. r. o., prišla o zákazku v prospech Doprastavu - už dovtedajšia symbolická odmena nepostačuje na vykonávanie monitoringu cestnej siete v meste.
Doprastav tak získal obrazne povedané čerešničku na torte v podobe inkasovania mestských peňazí za výkony opráv v uliciach mesta, avšak nie povinnosť mať starosť a robiť monitoring cestného fondu mesta Prešov.
Dnes je situácia v meste taká, že nikto nevie povedať, čo sa v meste má akútne opravovať, ktoré súvislé opravy môžu počkať, lebo efektívnejšie je zatiaľ plátanie, a ani to, kde naopak hrozia zanedbaním opravy v budúcnosti oveľa vyššie náklady.
Za organizáciu a vyhlasenie verejných súťaží je zodpovedný primátor. Prečo vyhlásil súťaž tak, aby je podmienky preferovali stavebné megafirmy, by mal vysvetliť on.
Keďže mi záleží na tom, aby sa nám cestný fond v meste nerozpadol pod očami v priebehu nasledujúcich pár rokov, navrhol som uznesenie, aby primátor do 15. augusta 2013 uzatvoril dodatok so správcovskou spoločnosťou Správa a zimná údržba prešovských ciest, s. r. o., tak, aby správca získal adekvátnu odmenu za monitoring cestnej siete, za vypracovávanie pravidelných mesačných správ a vypracovávanie krátkodobých a dlhodobých plánov opráv a údržby miestnych komunikácií, ktoré budú mať hlavu a pätu - a v konečnom dôsledku umožnia za menej peňazí dosiahnúť lepší výsledok.
Tieto plány v súčasnosti neexistujú a stav ciest v meste Prešov je toho dôsledkom, ktorý vnímame každý deň v uliciach nášho mesta a za volantmi áut.
Zastupiteľstvo tento môj návrh uznesenie podporilo a uložilo primátorovi uznesením č. 409/2013 uskutočniť kroky, aby sa v uliciach mesta robil monitoring a mali sme konečne zmysluplné plány údržby ciest a chodníkov.
Primátor uznesenie podpísal, termín je do 15. augusta 2013.
Na ťahu je primátor, či potrebné a logické kroky urobí, aby sa spravovanie mestských ciest dostalo opäť do normálneho stavu.
Po doterajších skúsenostiach sa obávam, že nie a namiesto plánovania hospodárnych opráv sa dočkáme megaprojektu opráv niekoľkých vybraných ciest v meste za požičané peniaze v takom rozsahu, že na ostatné cesty v žalostnom stave sa už tak skoro nedostane, keďže mesto v predchádzajúcom volebnom období na seba zobralo pomerne veľký dlh a primátor niektoré jeho splátky odložil na budúce volebné obdobia, pričom zatiaľ platíme úroky bankám.
Keď sa neplánuje, potom sa dejú aj také veci, že zaplatíme a opravíme to, čo sa o rok a pol bude opäť rozkopávať. To už bude po voľbách, ale na vyvolanie dojmu, že "v meste sa niečo urobilo," to postačí.
Ale nemalo by to tak byť, tak sa to totiž podľa mňa dlhodobo nedá a nemá robiť. Dlhodobo zanedbávané veci sa totiž do poriadku dajú dať len veľmi ťažko a bolestivo.
Dôsledok vidieť práve pri Exercičnom dome na ulici Pod Kalváriou. Výtlky boli opravené, no cestné teleso je po desiatkach rokoch v takom stave, že po zime na jar môžeme výtlky očakávať na tých istých miestach opäť.
Richard Drutarovský, poslanec, Prešov
Kadiaľ presne povedie trasa diaľnice D1 Prešov-západ - Prešov-juh okolo Prešova?
Šváby: Výjazdové zasadnutie komisie, čo sa chystá na Šváboch?
Schválili sme územný plán, konečne sú v ňom aj pokrokové veci
V cestovných poriadkoch sú vyznačené zastávky, na ktorých je automat na lístky
Semafór pri Exercičnom ceste konečne funguje, chodci ocenia bezpečnejší prechod cez cestu
Vodiči z lokality za Kalváriou môžu konečne bezpečnejšie vychádzať na Pražskú ulicu
Sfunkčnenie svetelnej signalizácie pri Exercičnom dome o krok bližšie
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Posledné týždne sa farmári a obyvatelia z malých obcí na strednom Slovensku nevenujú ničomu inému...
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Posledné týždne sa farmári a obyvatelia z malých obcí na strednom Slovensku nevenujú ničomu inému len zisťovaniu, či budú vyvlastnení zo svojich domovov a fariem alebo nie. Ministerstvo životného prostredia totiž potichu...
Nový zákon umožňuje štátu za určitých podmienok vyvlastniť pozemky, pričom v špecifických prípadoch môže byť vyvlastnenie aj bez náhrady.
Mestské zastupiteľstvo (MsZ) v Hriňovej v Detvianskom okrese nesúhlasí s uskutočnením výstavby plánovanej prečerpávacej vodnej elektrárne Málinec. Vyplýva to z uznesení, ktoré jednomyseľne prijali poslanci na svojom februárovom...
Majitelia nehnuteľností chcú od barcelonskej radnice kompenzáciu vo výške 4,2 miliardy eur, ak v meste v roku 2028 skončí možnosť prenajímať byty turistom.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Posledné týždne sa farmári a obyvatelia z malých obcí na strednom Slovensku nevenujú ničomu inému...
Mestské zastupiteľstvo (MsZ) v Hriňovej v Detvianskom okrese nesúhlasí s uskutočnením výstavby...
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...