Vyvlastnenie môže byť precedens

Advokát TOMÁŠ KAMENEC tvrdí, že stavebný úrad musí skúmať každú parcelu jednotlivo a nemusí rozhodnúť, že všetky budú vyvlastnené.

Môže sa dnes začať proces vyvlastňovania, ak nie je územné rozhodnutie?

"To, že sa dáva návrh na vyvlastnenie, bez územného rozhodnutia je sporné. Samozrejme, že je možné územné rozhodnutie doplniť v rámci konania, avšak bez neho nie je podľa mňa možné identifikovať, čo skutočne bude predmetom vyvlastnenia, teda či je navrhnuté vyvlastnenie skutočne v nevyhnutnom rozsahu."

Stavebný úrad tvrdí, že s vyvlastnením bude súhlasiť. Podľa neho stačí, že vláda rozhodla, že je to významná investícia a oni to ďalej skúmať nebudú.

"Vláda nie je príslušný orgán, ktorý môže rozhodnúť, že na vyvlastnení konkrétneho pozemku je v rámci vyvlastňovacieho konania verejný záujem. Stavebný úrad musí podľa stavebného zákona skúmať, či existuje verejný záujem na vyvlastnení tej veci, ktorej sa týka návrh, o ktorom sa koná."

Stavebný úrad môže mať teda iný názor ako vláda a môže rozhodnúť, že vyvlastňovanie nepovolí?

"Teoreticky áno. Rozhodnutie o vyvlastnení nemôže závisieť výlučne od rozhodnutia vlády. Stavebný úrad rozhoduje o konkrétnych nehnuteľnostiach konkrétnych vlastníkov, pričom v každom vedenom konaní môžu byť okolnosti trocha iné."

Môže sa stať, že niektorí vlastníci budú vyvlastnení a iní nie?

"Áno, vždy sa treba baviť o konkrétnej parcele, o tej, čo je na kraji plánovaného areálu, a o tej, čo je v strede. Treba hovoriť o tom, ako bude vyzerať areál, prečo nebude položený inak, kade má viesť prístupová cesta a podobne. Argument, že určité riešenie je pre štát finančne výhodnejšie, možno nebude stačiť. Stavebný úrad a prípadne aj súd budú musieť zdôvodniť, prečo konkrétne táto parcela musí byť vyvlastnená."

Môže sa začať stavať, aj keď bude prebiehať prípadný súdny spor?

"Musí byť vydané stavebné povolenie, to vydá stavebný úrad len tomu, kto má list vlastníctva alebo preukáže iné právo na danom pozemku stavať. Stavať sa môže, aj keď bude prebiehať súdny spor, či bolo rozhodnutie stavebného úradu o vyvlastní zákonné. Je riziko, že ak súd povie, že vyvlastnenie bolo nezákonné, môže sa pôvodný vlastník domáhať náhrady škody. Je na stavebníkovi, ako zváži možné riziká s týmto súvisiace. Je totiž otázka, komu vznikne väčšia škoda, či štátu, ak nezačne konať, alebo vlastníkom tým, že investor prípadne niečo postaví na ich pozemkoch."

Vlastníci pozemkov asi spochybnia, že táto investícia je verejným záujmom, keďže ide o súkromnú spoločnosť a v zmluve nie je ani to, koľko slovenských občanov tam bude pracovať, koľko rokov tu bude fabrika fungovať alebo prečo im nemohla byť ponúknutá iná lokalita, ktorá by nezasahovala do práv súkromných vlastníkov.

"To sú legitímne otázky, s ktorými sa musí stavebný úrad prípadne súd vyrovnať. Zákon hovorí, že vyvlastniť sa môže iba v nevyhnutnom rozsahu, teda ak cieľ vyvlastnenia nie je možné dosiahnuť inak. Ak sledujem vyjadrenia zainteresovaných strán, je pravdepodobné, že spor nakoniec skončí na Ústavnom súde a toto rozhodnutie bude pre danú oblasť precedensom. Pokiaľ viem, Ústavný súd ešte nikdy nerozhodoval, či súkromná investícia môže byť vo verejnom záujme."

Ako to podľa vás dopadne?

"Nemožno vylúčiť, že sa dá vyvlastniť aj pre súkromnú investíciu, ale stále ostáva otázka preukázania existencie verejného záujmu. Napríklad vo Francúzsku sú diaľnice ako verejnoprospešné stavby stavané súkromnými spoločnosťami, ktorým sa náklady na stavbu diaľnice vracajú formou vyberania mýta."

Opaterný predložil novelu

Podmienky vyvlastnenia na základe zákona len v nevyhnutnej miere, ak cieľ vyvlastnenia nie je možné dosiahnuť iným spôsobom, existencia verejného záujmu musí byť preukázaná vo vyvlastňovacom konaní, vyvlastniť možno len za poskytnutia primeranej náhrady, musí existovať zákon upravujúci proces vyvlastnenia. Opaterný navrhuje nevyvlastňovať pre automobilky

Bratislava - Poslenec Slobodného fóra Branislav Opaterný predložil do parlamentu novelu stavebného zákona. Podľa nej by už nemalo byť možné vyvlastňovať vo verejnom záujme pre významné investície.

"Zostane zachované, že vyvlastňovať bude možné pre stavby ako diaľnice, infraštruktúra, verejnoprospešné stavby, ale nie pre automobilky a podobne," povedal Opaterný.

V prípade, že táto novela vstúpi do platnosti, pravdepodobne sa už nebude týkať súčastných právnych sporov ohľadom sporov okolo pozemkov na výstavbu automobilky Hyundai/Kia pri Žiline.

Podrobne monitorujeme:

Žilina, KIA

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...