Od augusta tohto roka chce štát odňať vlastníctvo vo verejnom záujme nielen z dôvodu výstavby výrobných hál veľkých firiem či diaľnic, ale po novom by mohol byť Slovákom vyvlastnený majetok aj pre výstavbu akejkoľvek budovy, pokiaľ za ňou budú investície.
Vládny Smer sa chystá zmeniť podmienky pri vyvlastňovaní pozemkov od súkromných slovenských majiteľov. Plán sa začína rozšírením dôvodov pre odobranie majetku.
„Prispeje to k zatraktívneniu podnikateľského prostredia a k poklesu nezamestnanosti,“ obhajujú zmenu predkladatelia zo Smeru na čele s poslancom Marošom Kondrótom. K vyvlastňovaniu by tak mohlo prísť v prípade investície vyššej než 100 miliónov eur, vytvoriť musí aspoň 300 pracovných pozícií. Stačiť bude výhradne vyjadrenie vlády, že stavba je významnou investíciou vo verejnom záujme, a celý proces môže začať.
Po tejto zmene, ktorá sa dostane na stôl poslancom parlamentu už tento mesiac, plánuje rezort dopravy k vyvlastňovaniu pozemkov pripraviť aj nový zákon. Zatiaľ ho však nechce úplne špecifikovať, do účinnosti by vstúpiť až začiatkom budúceho roka.
„Našim cieľom je vytvoriť jednotnú právnu úpravu vyvlastnení,“ uviedol hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa. „Podkladom pre určenie výšky náhrady bude znalecký posudok, pričom musí zodpovedať všeobecnej hodnote vyvlastňovanej nehnuteľnosti,“ spresnil.
Odborníci upozorňujú, že štát by mal dotknutým majiteľom zaistiť premiestnenie, alebo výstavbu totožného domu na novom pozemku. „Pri príprave pravidiel je treba hlavne pamätať na fakt, že vlastniť pozemok má byť posvätné,“ vyhlásil riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej. Zároveň však priznáva, že legislatíva je dôležitá pre zabránenie špekuláciám.
Otázkou bude, ako sa Smer s novými pravidlami popasuje, aby nedopadol rovnako ako v roku 2007. Vtedy behom vládnutia s SNS a HZDS pripravil vyvlastňovací zákon, ktorý sa nakoniec ukázal ako protiústavný. Verdikt však súd vyslovil až za štyri roky, v roku 2011, keď už bolo takto vyvlastnených viac než tisíc nehnuteľností, čo dopomohlo k príprave výstavby úsekov diaľnic D1, D2 či D3.
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
2007/669 O opatreniach na urýchlenie výstavby diaľnic - zákon
1995/180 O opatr. na usporiadanie vlastníctva k pozemkom - zákon
Občianska iniciatíva Za spravodlivé vyvlastňovanie
Smer chce umožniť vyvlastnenie pre všetky významné stavby
Operátor: Ak svoj pozemok nevyužívate, budeme ho zdarma využívať my
Jedna zdravotná poisťovňa mešká už päť mesiacov
Poslanci zrušili Ficov protiústavný zákon o výstavbe diaľníc
P. Paška: Meniť vyvlastňovací zákon by mal až nový parlament
Vyvlastňovanie – svojvôľa štátu alebo spravodlivý proces?
Zrýchlené vyvlastňovanie už neplatí. Poškodení chcú náhrady
Dostál stiahol novelu vyvlastňovacieho zákona
Poslanci OKS navrhujú zásadne zmeniť Ficov protiústavný diaľničný zákon
Vyvlastňovanie pod diaľnice bolo protiústavné: Odškodnia teraz 1300 ľudí?
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...
Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...
MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...
Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...
Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.
Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre neznalosť alebo pre konkrétny zámer, hovorí urbanista Martin Baloga.
Začal platiť dekrét, ktorý zakazuje cudzincom vlastniť pôdu na Kryme.
Prešovčanom odkazuje, že je to priorita.
Občianske združenie (OZ) Náš Prešov rozbehlo petíciu, v ktorej žiada vládu o začatie výstavby 2. etapy rýchlostnej cesty R4, ktorá tvorí severný obchvat Prešova a následne jej pokračovanie až ku hranici s...
Hrozí nám medzinárodná blamáž, tvrdí
Lehotu na vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami treba podľa ministerstva dopravy predĺžiť do konca roka 2030. Novelu cestného zákona, ktorá to upraví, posunuli poslanci do druhého čítania.
Rezort rieši harmonogram priorít.
Začal platiť dekrét, ktorý zakazuje cudzincom vlastniť pôdu na Kryme.
Lehotu na vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami treba podľa ministerstva dopravy predĺžiť do konca...
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Včera ste sa ma viacerí pýtali, ako sa pripomienkuje návrh všeobecne záväzného nariadenia, ktoré vaše mesto (alebo obec) zverejnilo na verejné pripomienkovanie. Keďže otázky pokračujú, napísal som návod, ako jednoducho na...
K zimnému štadiónu by mala podľa predstavy projektanta pribudnúť tréningová hala a nový prístup zo svetelnej križovatky.
Národná rada Slovenskej republiky schválila zmenu základného predpisu samosprávy, zákona č. 369/1990 Z. z. o obecnom zriadení. Prinášame úplné znenia zákona s účinnosťou od 1. apríla 2018.
Na sieti Youtube môžete sledovať záznam zo zasadnutia Mestského zastupiteľstva v Prešove.