Vyvlastňovanie podľa Fica sa končí

Už nič nestojí v ceste odškodňovaniu ľudí poškodených vyvlastňovacím zákonom, ktorý mal uľahčiť výstavbu diaľnic.

Verdikt Ústavného súdu z januára, ktorým označil zákon za protiústavný, má byť dnes zverejnený v Zbierke zákonov. „Muselo by sa stať niečo nepredvídateľné, aby to tak nebolo,“ povedal pre HN šéfredaktor Zbierky zákonov Roman Makara. Potom už protiústavné časti platiť nebudú.

„Zákon nemôže takto triviálnym spôsobom, ako sa to deje napadnutými ustanoveniami zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach, skonštruovať novú koncepciu vyvlastňovania,“ konštatoval súd.

Vyvlastňovanie nestopol ani Figeľ

Rezort dopravy sa pritom dosiaľ schovával za to, že nález nebol publikovaný v zbierke, preto nie je účinný. Odpovede na otázky, ako a kedy bude štát odškodňovať, považoval za predčasné. „Ministerstvo dopravy v súčasnosti skúma jeho dôsledky. Po ich vyhodnotení pripraví opatrenia, ktoré z neho vyplývajú. Preto pokladáme za predčasné vyjadrovať sa k tomu, ako a kedy bude štát odškodňovať. Rozhodne s tým však počítame,“ reagoval ešte včera hovorca rezortu Martin Krajčovič.

„Táto vláda už chce asi prestrihávať pásky na dokončených komunikáciách,“ myslí si o váhaní rezortu dopravy Ladislav Šindler. Jeho ako jedného zo spoluvlastníkov pripravila rýchlostná cesta R1 o pozemok v rozlohe vyše 20-tisíc štvorcových metrov pri Čiernych Kľačanoch. Preťala ho na polovicu. Cesta na jeho pozemku je už takmer dokončená, pritom vyvlastnený podľa Ficovho zákona bol len v júli tohto roka. Žiadne peniaze teda nedostal. „Napriek tomu, že politici hovorili, že sa vyvlastňovať nebude, tak nás vyvlastnili. Odvoláme sa proti tomuto rozhodnutiu,“ hovorí Šindler. Ten sa teraz bude snažiť o mimosúdnu dohodu s ministerstvom dopravy. Ak neuspeje, bude sa so štátom súdiť. „Pokiaľ sa výkonná moc nebude snažiť vyriešiť problém, neostane nám nič iné, len sa brániť.“

Zákon, ktorým sa malo vyvlastňovať jednoduchšie, prijala bývalá vláda, aby mohla rýchlejšie stavať cesty. Bývalý premiér Robert Fico to obhajoval tým, že výstavba ciest je vo verejnom záujme. A ten mal byť silnejší ako súkromný. Takáto legislatíva podľa Ústavného súdu poškodila takmer 50-tisíc ľudí.

„Nemyslím si, že to, čo sa deje v pozadí výstavby diaľnic, je normálne. Ale to, čo sa dialo za pána Fica, bolo abnormálne,“ zhodnotil Jozef Latka. Zastupuje desiatku domácností na Kysuciach, ktorým diaľnica D3 domy zbúra, alebo vyrastie pár metrov od nich. Na majetkovoprávne vyrovnanie ešte len čakajú. Ústavný súd im dal svojím rozhodnutím nádej na „civilizovanejšie vyvlastnenie“, tvrdí Latka.

Na odškodné majú právo

Podľa oslovených právnikov by si mali ľudia, ktorí sa cítia poškodení, uplatniť svoje práva. Juraj Bizoň z právnej kancelárie Bizoň&partners pripomína, že na súd by mali ísť občania až po tom, ak sa so štátom nedohodnú. „Výška škody je predmetom odborného dokazovania a súdna prax je taká, že v rôznych prípadoch súdy rozhodujú aj rôzne.“ Nárok na odškodnenie môžu mať aj tí, ktorí sa so štátom v minulosti dohodli. Podľa právnika Viliama Karasa z Maple&Fish však majú lepšie vyhliadky tí, ktorí dohodu odmietli.

„Nižšiu šancu na úspech budú mať tí, ktorí uzavreli dohodu. Budú musieť preukazovať, že existoval nátlak. Samotný názor Ústavného súdu nestačí, aby bol týmto osobám priznaný nejaký nárok.“

Podrobne monitorujeme:

Čadca, diaľnica D3

Občianska iniciatíva Za spravodlivé vyvlastňovanie

Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka

2007/669 O opatreniach na urýchlenie výstavby diaľnic - zákon

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.