Vyvlastňovanie podľa Fica sa končí

Už nič nestojí v ceste odškodňovaniu ľudí poškodených vyvlastňovacím zákonom, ktorý mal uľahčiť výstavbu diaľnic.

Verdikt Ústavného súdu z januára, ktorým označil zákon za protiústavný, má byť dnes zverejnený v Zbierke zákonov. „Muselo by sa stať niečo nepredvídateľné, aby to tak nebolo,“ povedal pre HN šéfredaktor Zbierky zákonov Roman Makara. Potom už protiústavné časti platiť nebudú.

„Zákon nemôže takto triviálnym spôsobom, ako sa to deje napadnutými ustanoveniami zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach, skonštruovať novú koncepciu vyvlastňovania,“ konštatoval súd.

Vyvlastňovanie nestopol ani Figeľ

Rezort dopravy sa pritom dosiaľ schovával za to, že nález nebol publikovaný v zbierke, preto nie je účinný. Odpovede na otázky, ako a kedy bude štát odškodňovať, považoval za predčasné. „Ministerstvo dopravy v súčasnosti skúma jeho dôsledky. Po ich vyhodnotení pripraví opatrenia, ktoré z neho vyplývajú. Preto pokladáme za predčasné vyjadrovať sa k tomu, ako a kedy bude štát odškodňovať. Rozhodne s tým však počítame,“ reagoval ešte včera hovorca rezortu Martin Krajčovič.

„Táto vláda už chce asi prestrihávať pásky na dokončených komunikáciách,“ myslí si o váhaní rezortu dopravy Ladislav Šindler. Jeho ako jedného zo spoluvlastníkov pripravila rýchlostná cesta R1 o pozemok v rozlohe vyše 20-tisíc štvorcových metrov pri Čiernych Kľačanoch. Preťala ho na polovicu. Cesta na jeho pozemku je už takmer dokončená, pritom vyvlastnený podľa Ficovho zákona bol len v júli tohto roka. Žiadne peniaze teda nedostal. „Napriek tomu, že politici hovorili, že sa vyvlastňovať nebude, tak nás vyvlastnili. Odvoláme sa proti tomuto rozhodnutiu,“ hovorí Šindler. Ten sa teraz bude snažiť o mimosúdnu dohodu s ministerstvom dopravy. Ak neuspeje, bude sa so štátom súdiť. „Pokiaľ sa výkonná moc nebude snažiť vyriešiť problém, neostane nám nič iné, len sa brániť.“

Zákon, ktorým sa malo vyvlastňovať jednoduchšie, prijala bývalá vláda, aby mohla rýchlejšie stavať cesty. Bývalý premiér Robert Fico to obhajoval tým, že výstavba ciest je vo verejnom záujme. A ten mal byť silnejší ako súkromný. Takáto legislatíva podľa Ústavného súdu poškodila takmer 50-tisíc ľudí.

„Nemyslím si, že to, čo sa deje v pozadí výstavby diaľnic, je normálne. Ale to, čo sa dialo za pána Fica, bolo abnormálne,“ zhodnotil Jozef Latka. Zastupuje desiatku domácností na Kysuciach, ktorým diaľnica D3 domy zbúra, alebo vyrastie pár metrov od nich. Na majetkovoprávne vyrovnanie ešte len čakajú. Ústavný súd im dal svojím rozhodnutím nádej na „civilizovanejšie vyvlastnenie“, tvrdí Latka.

Na odškodné majú právo

Podľa oslovených právnikov by si mali ľudia, ktorí sa cítia poškodení, uplatniť svoje práva. Juraj Bizoň z právnej kancelárie Bizoň&partners pripomína, že na súd by mali ísť občania až po tom, ak sa so štátom nedohodnú. „Výška škody je predmetom odborného dokazovania a súdna prax je taká, že v rôznych prípadoch súdy rozhodujú aj rôzne.“ Nárok na odškodnenie môžu mať aj tí, ktorí sa so štátom v minulosti dohodli. Podľa právnika Viliama Karasa z Maple&Fish však majú lepšie vyhliadky tí, ktorí dohodu odmietli.

„Nižšiu šancu na úspech budú mať tí, ktorí uzavreli dohodu. Budú musieť preukazovať, že existoval nátlak. Samotný názor Ústavného súdu nestačí, aby bol týmto osobám priznaný nejaký nárok.“

Podrobne monitorujeme:

Čadca, diaľnica D3

Občianska iniciatíva Za spravodlivé vyvlastňovanie

Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka

2007/669 O opatreniach na urýchlenie výstavby diaľnic - zákon

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.