Vznikajúca diaľnica pri Nitre je posiata mostami

Na stavenisko si robia exkurzie odborníci aj študenti stavebných fakúlt. Naživo si môžu pozrieť všetky spôsoby stavania mostov, aké súčasná spoločnosť pozná.

Pohranice, Hosťová - Napriek tomu, že krajina v okolí budúcej rýchlostnej cesty R1 je nížinatá, na stavbe vzniká množstvo mostov.

Len v devätnásťkilometrovom úseku Selenec-Beladice vyrastie až 21 mostov. Na osemnástich z nich už konštruktéri pracujú, o presnom výzore zvyšných troch ešte rozhodujú.

Kilometrový most pri Hosťovej

„Mosty sme zvolili pre optimalizáciu trasy medzi údoliami. Ak by sme ich vypustili, znamenalo by to obrovské zábery pozemkov a obrovské objemy pozemných prác," hovorí Peter Tekeľ, projektový manažér zo spoločnosti Granvia Construction, ktorá er jednotku stavia.

Medzi pozoruhodné mosty rozmerom aj konštrukčnými riešeniami patrí most pri Hosťovej. Meria bezmála kilometer a je druhým najväčším mostom na novej diaľnici. Držať ho bude šestnásť pilierov, najvyšší sa vypína až do 35-metrovej výšky.

Na jeho výstavbu použili najväčšiu skruž na výstavbu mostov v Európe. Do nitrianskeho regiónu ju priviezlo osemdesiat kamiónov zo Španielska. Skruží, akou je aj tá z mosta pri Hosťovej, je na celom svete len zopár. Ich počet sa odhaduje na šesť a sú na roky dopredu vyťažené. Dlho vopred musia stavbári plánovať, na výstavbu akých mostov tieto skruže použijú.

Unikátnu skruž riadi počítač

Portugalská skruž slúži na dočasné podopretie nosnej konštrukcie. Je plne automatizovaná, zhora ju ovláda naprogramovaný počítač. Odstránia ju, keď betón stvrdne. Podľa Tekeľa je tento spôsob výstavby hosťovského mosta mimoriadne výhodný, pretože akékoľvek iné riešenie by si vyžadovalo „les podpier", ktoré by mohli brániť pohybu iných stavebných mechanizmov. Celá stavba by sa tým skomplikovala.

Ďalšou raritou z technického hľadiska je most medzi Malým Lapášom a Pohranicami. Stretli sa na ňom dve konštrukcie, ktorým stavebníci hovoria montážne súbory. Ide v podstate o žeriavy, ktoré sa postupne posúvajú po novovznikajúcom moste. Z kamiónov si naberajú prefabrikáty a nasúvajú ich na most. Dva montážne súbory sa v histórii Slovenska a Čiech stretli na jednej stavbe po prvý raz.

Na časti diaľnice už jazdia autá

Ľudia z dedín v okolí novej diaľnice majú podľa Petra Tekeľa so stavebníkmi obrovskú trpezlivosť, pretože si uvedomujú, že novú cestu potrebujú. Tekeľ ubezpečil, že na mostoch sa ráta s protihlukovými stenami, sťažností ľudí na hluk z diaľnice sa preto neobáva.

Od augusta jazdia autá po niektorých úsekoch budúcej cesty R1. V križovatke Lehota využívajú šoféri dokončený ľavý jazdný pás a pri Tesárskych Mlyňanoch dokončila Granvia Construction nový úsek cesty prvej triedy. „V auguste sa práce na výstavbe R1 sústredili na zemné práce, pokladanie podkladových aj živičných vrstiev budúcej cesty a osádzanie prvých odlučovačov ropných látok," informoval Richard Menczer.

Ku koncu augusta robilo na výstavbe rýchlostnej cesty vyše 1 500 pracovníkov, 333 stavebných a 500 dopravných strojov.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...