Nedávno som informoval, že na úrade sme pripomienkovali vznikajúci generel cyklistickej dopravy v meste. Čo obsahuje?
Na zasadnutí komisie pre dopravu nám projekčná firma prezentovala prvé výsledky a návrhy.
Téme zlepšenia podmienok pre cyklistov v Prešove sa snažím systematicky venuvať a najmä ako poslanec sa snažím podporiť tých, ktorí sa problematike venujú profesionálne a hlbšie.
Pri otváraní územného plánu mesta som okrem iného navrhol, aby vznikol záväzný výkres cyklistickej dopravy a cyklistická doprava bola zahrnutá do záväzných regulatívov.
S potešením môžem oznámiť, že takýto výkres vznikol a mal by byť predložený ako súčasť územného plánu na schválenie do mestského zastupiteľstva začiatkom budúceho roku. Tento týždeň bol dokonca už aj zverejnený na mestskej internetovej stránke (v čase písania tohto článku na adrese http://www.presov.sk/portal/?c=12&id=18606)
Dovolím si zhrnúť podstatné body, ktoré sa dajú vidieť vo vznikajúcom genereli.
Generel vychádza z riešenia napojenia mestských cyklotrás na európsku cyklotrasu, ktorá mestom prechádza od Veľkého Šariša na severe po Hanisku na juhu mesta. V genereli sú definované aj rekreačné trasy.
Prioritou generelu sú však trasy pre každodenné využívanie bicykla, aby sme mohli nechať auto doma a ísť do práce na bicykli.
Projektant vyčíslil, že keby sa v meste mala vytvoriť dostatočná sieť mimoúrovňových križovaní vyhradených cyklistických trás s ostatnými komunikáciami, stálo by to najmenej 5 miliónov eur.
To je priveľká suma na krátke obdobie, preto sa pripravili aj tzv. nízkonákladové opatrenia. O nich by som chcel informovať inokedy.
Projektant prirovnal cyklotrasy v meste svojim významom k tomu, čo poznajú vodiči.
Použijem tento príklad.
Najpohodlnejšie a najvýznamnejšie sú diaľnice, po ktorých jazdia len autá. Potom máme cesty 1. triedy, miestne komunikácie, chodníky, poľné cesty.
Takou "diaľnicou" pre cyklistov by bola trasa europskej cyklotrasy od Bikoša po Hanisku, ktorá vedie po brehu Torysy. Vzhľadom na svoj význam by mala mať všade spevnený povrch a v rozumnej miere by na nej mali byť také opatrenia, aby bolo na nej kolíznych bodov čo najmenej (rozumejú sa pod tým najmä križovania s inými komunikáciami, ako sú cesty a chodníky).
Podstatná časť z nej už existuje, pokračovať by mala od mestskej haly po hrádzi okolo západného brehu Torysy až ku mostu v Borkute, ktorým sa prejde do Hanisky. Odtiaľ by cyklotrasa pokračovala do Košíc.
Nosný systém v podobných parametroch majú dotvoriť cyklotrasy:
Všetky trasy tohto nosného systému by mali byť samozrejme prepojené.
Tento nosný systém by mali v budúcnosti doplniť ďalšie cyklistické komunikácie nižšej triedy, ktoré budú spoločné cyklisti + chodci alebo cyklisti + autá, pričom budú oddelení čiarami a zmenou šírkového usporiadania komunikácií, aby jazda účastníkov premávky bola bezpečná.
Nosnými trasami tejto druhej úrovne by mali byť:
Sieť nosných komunikácií bude doplňať množstvo trás ešte nižšej úrovne, ktoré nebudú až tak dôsledne oddelené od ostatnej dopravy, pretože budú viesť po už existujúcich komunikáciách.
V zásade by dopravný režim cyklodopravy po meste mal byť taký, že pri jazde mestom by sa mal každý relatívne rýchlo dostať na bicykli z domu na trasy najvyššej úrovne, na nich sa bezpečne a rýchlo presunúť na dlhšie vzdialenosti po meste a blízko cieľa svojej cesty sa cez cyklotrasy nižšej úrovne dostať až do cieľa svoje cesty.
Naše mesto je účastníkom projektu Central Meet Bike (http://meetbike.presov.sk/). Jeho realizátori koordinujú aktivity zamerané na rozvoj cyklodopravy v meste.
Okrem iných aktivít pripravili aj dotazník ku generelu cyklistickej dopravy, ktorý môžete tiež vyplniť a napomôcť tak s vašimi postrehmi k tomu, aby bol generel čo najlepší a reflektoval na skutočné problémy, ktoré v meste pociťujete.
Richard Drutarovský, poslanec, Prešov
Fotky od mestskej polície: Na cyklochodníku sa neparkuje, auto bude odtiahnuté
Rokovali sme o genereli cyklistickej dopravy v Prešove
Na ulici Zimný potok konečne pribudla nová panelová cesta
Predložil som niekoľko koncepčných návrhov na zmenu územného plánu
Fotoreportáž: Integrovaná verejná doprava, cyklistické trasy a parkovanie v Nemecku
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Posledné týždne sa farmári a obyvatelia z malých obcí na strednom Slovensku nevenujú ničomu inému...
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Posledné týždne sa farmári a obyvatelia z malých obcí na strednom Slovensku nevenujú ničomu inému len zisťovaniu, či budú vyvlastnení zo svojich domovov a fariem alebo nie. Ministerstvo životného prostredia totiž potichu...
Nový zákon umožňuje štátu za určitých podmienok vyvlastniť pozemky, pričom v špecifických prípadoch môže byť vyvlastnenie aj bez náhrady.
Mestské zastupiteľstvo (MsZ) v Hriňovej v Detvianskom okrese nesúhlasí s uskutočnením výstavby plánovanej prečerpávacej vodnej elektrárne Málinec. Vyplýva to z uznesení, ktoré jednomyseľne prijali poslanci na svojom februárovom...
Majitelia nehnuteľností chcú od barcelonskej radnice kompenzáciu vo výške 4,2 miliardy eur, ak v meste v roku 2028 skončí možnosť prenajímať byty turistom.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Posledné týždne sa farmári a obyvatelia z malých obcí na strednom Slovensku nevenujú ničomu inému...
Mestské zastupiteľstvo (MsZ) v Hriňovej v Detvianskom okrese nesúhlasí s uskutočnením výstavby...
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...