Vzorová oprava po rozkopávke na Októbrovej ulici. Keď dvaja robia to isté, nie je to to isté

Musím pochváliť opravu povrchu chodníka po rozkopávke Októbrovej ulice, kde sa menil elektrický kábel.

Ide o časť chodníka pred budovou ABC - centra voľného času. Zdá sa, že ak sa chce, tak sa robota dá aj na mestskom chodíku urobiť kvalitne. Táto veľkoplošná vysprávka bola robená ešte v minulom roku.

Príchodom tohto roku, akoby sa šiblo čarovným prútikom. Keď som bol osobne skontrolovať vysprávku chodníka pred vedľajšou budovou základnej školy na Ulici Československej armády, tam som už spokojnosť vyjadriť nemohol.

Nahrubo zavalcovaná asfaltová zmes, bez vypracovaných okrajov, sa zrejme začne odlupovať ešte skôr, ako takto nekvalitne položený asfalt začne rozožierať zima a mráz.

Už niekoľko krát som v orgánoch mesta Prešov otvoril tému, že na úrade nie je dosť kapacít na to, aby úrad dôsledne kontroloval opravy komunikácií po rozkopávkach.

Stáva sa totiž, a je to veľmi časté, že opravená rozkopávka sa po roku, či dvoch prepadne či rozpadne. Firmy, ktoré rozkopávky realizujú, primálo tlačia do kvalitnej roboty prípadné hroziace sankcie za poškodenie mestského chodníka či cesty. To preto, že sa tomu na radnici úradníci systematicky nevenujú a na túto agendu ich je možno málo. Čo som sa pýtal, tak asi jeden, pričom musí vybaviť niekoľko rozhodnutí o rozkopávkach denne.

Potom pochopiteľne nestačí kontrolovať, ako firmy dávajú do poriadku rozkopávky v meste. Keď napríklad nezhutnia zásyp, prvý týždeň, do odovzdania chodníka späť mestu všetko vyzerá naoko dobre.

No po čase je chodník prepadnutý a náklady na jeho opravu už spravidla znáša mestský rozpočet.

Keby som bol primátor, zvýšil by som podľa potreby personálne kapacity na úrade, aby boli podmienky na opravy po rozkopávkach mestského majektu prísnejšie a úrad stíhal kontrolovať kvalitu prác pri zasypávaní a následnom asfaltovaní či pokládke zámkovej dlažby.

Naviac, zaviedol by som kontroly opravených úsekov, aby sa u zhotoviteľa prác stihli reklamovať nedostatky včas, kým je ešte povinný ich opraviť a nie až v čase, keď opravu platíme z mestského rozpočtu.

Je dosť pravdepodobné, že mzdové náklady na takého človeka, by sa mestu Prešov a jeho obyvateľom viacnásobne vrátili. Nielen finančne, ale aj preto, poškodených miest po neodborných opravách rozkopávok by v Prešove ubudlo.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Čo vieme o kauze Málinec: Vysvetľujeme, či môžu byť ľudia vyvlastnení aj či ich štát musí odškodniť

Posledné týždne sa farmári a obyvatelia z malých obcí na strednom Slovensku nevenujú ničomu inému...

Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...