Obvinenie desiatich osôb z tunelovania výstavby Braniska rozvírilo hladinu dohadov a údajných prepojení s politickými skupinami. Traja z nich – bývalí riaditelia, si nežijú až tak zle.
Keď vyšetrovateľ Úradu boja proti organizovanej kriminalite Prezídia Policajného zboru pred niekoľkými dňami obvinil desať osôb z trestných činov založenia, zosnovania a podporovania zločineckej skupiny a podvodu v kauze Tunel Branisko, medzi ktorými sú aj traja bývalí riadiaci pracovníci Slovenskej správy ciest (SSC) Dušan M., Roman V. a Valerian H., strhla sa politická víchrica. Podľa informácií sa totiž na švajčiarskych účtoch týchto troch obvinených našlo takmer 1,5 milióna frankov. Roman V. tam mal rovný milión, Dušan M. 280-tisíc švajčiarskych frankov a Valerian H. 216-tisíc. Slovenskí vyšetrovatelia pracujú na tomto prípade spolu so svojimi švajčiarskymi kolegami.
Spomínané informácie o kontách vo švajčiarskych bankách vzbudzujú dojem lepších majetkových pomerov. Bývalý generálny riaditeľ SSC viac ako dvadsaťpäť rokov býval v činžiaku na Krížnej ulici v Bratislave. „Bola to veľmi slušná rodina, nemali sme s nimi nijaké konfl ikty. Odsťahovali sa asi pred tromi rokmi,“ prezrádza staršia pani. „Neboli nič extra, čo ja viem, on robil niekde v Hydrostave alebo v niečom podobnom,“ dodáva ďalší zo susedov a tvrdí, že sa Matonokovci odsťahovali do Modry. Tam takisto na adresu byvalého predstaviteľa SSC nepadne od susedov krivé slovo. „Býva tu s manželkou, dom kúpili pred niekoľkými rokmi. Bola to klasická „kocka“, nadstavili na nej jedno poschodie a šikmú strechu,“ hovorí sused odnaproti, ktorý práve rýľuje záhradu. Okrem domu si Matonokovci pred dvoma rokmi kúpili aj garsónku na Blumentálskej ulici v bratislavskej mestskej časti Staré Mesto, ktorej trhová cena bola v tom čase okolo jeden a pol mi lióna. „Nebývajú tu, ale občas sem chodievajú. Ani neviem, či to prenajímajú,“ tvrdí pani, ktorá býva o niekoľko poschodí vyššie.
„Pán Horváth nie je doma a ani nebude,“ stroho nám oznámila staršia pani, keď sme na Pluhovej ulici v Bratislave hľadali bývalého riaditeľa úseku investičnej výstavby Slovenskej správy ciest (SSC), a opäť sa stratila v bielom rodinnom dome „obalenom“ kamerami. V dome sídli aj firma Juvanex, s. r. o., ktorú Valerian Horváth založil spolu aj s manželkou vo februári tohto roku. Horváthovci túto adresu uvádzajú aj ako svoje bydlisko. Tretí z obvinených, bývalý riaditeľ ekonomického úseku SSC a niekdajší generálny riaditeľ Železníc Slovenskej republiky Roman Veselka, donedávna býval v Trnave v paneláku na Botanickej ulici, odkiaľ sa pred niekoľkými rokmi odsťahoval. Jeho rodičia bývajú v tomto meste v rodinnom dome, on údajne žije v Bratislave.
Kauzu tunelovania výstavby diaľničného tunela Branisko začali slovenskí kriminalisti vyšetrovať už pred štyrmi rokmi. Za to obdobie padlo niekoľko obvinení a spôsobená škoda je čoraz vyššia. Zatiaľ je to 260 miliónov korún a táto suma ešte ani zďaleka nemusí byť konečná. „K zásadnému posunu vo vyšetrovaní došlo na základe informácií, ktoré nám poskytli švajčiarski kolegovia v roku 2006,“ povedal Martin Korch, hovorca policajného prezídia. Podľa jeho slov je spolupráca so švajčiarskou políciou excelentná.
„Môžeme potvrdiť účasť na právnom dozorovaní pri vyšetrovaní podozrenia z trestnej činnosti viacerých osôb pri stavbe slovenského autostrádneho tunela Branisko. Vo všeobecnosti sa však k obsahu alebo akýmkoľvek výsledkom vyšetrovania nemôžeme nijako vyjadriť a všetky otázky smerujúce k vyšetrovaniu v zahraničí treba smerovať na slovenské vyšetrovacie orgány,“ povedala Jeannette Balmer, hovorkyňa Spolkovej prokuratúry v Berne. Spomínaní traja bývalí riadiaci pracovníci SSC spolu s ďalším mužom, ktorý zastupoval švajčiarsku spoločnosť Erga Suisse, podľa polície založili zločineckú skupinu. „Prostredníctvom tejto nastrčenej fi rmy mali vystavovať fi ktívne faktúry, ako aj zvyšovať cenové ponuky, a tak podvodne získať fi nančné prostriedky, ktoré následne končili na ich osobných účtoch vo švajčiarskych bankách,“ uviedol Korch.
Do Modry sa DUŠAN MATONOK presťahoval asi pred tromi rokmi aj s manželkou.
V dome, kde Horváthovci teraz bývajú, sídli aj ich nová eseročka Juvanex.
K prípadu sa oficiálne vyjadril aj premiér Robert Fico. Podľa jeho slov sa dodávka technológií potrebných pri výstavbe tunela predražila trojnásobne z pôvodných 670 miliónov na 1,97 miliardy korún. Uviedol, že sa prvýkrát v modernej histórii Slovenska vytvoril plastický obraz, ako bolo možno tunelovať štátne prostriedky, predovšetkým fi ktívnymi faktúrami na práce, ktoré neboli urobené. „Vyšetrovanie bude smerovať aj do Lichtenštajnska a do Veľkej Británie, pretože sa veľmi intenzívne pracuje s informáciou, že dispozičné právo k týmto účtom mal Gabriel P.,“ vysvetlil. Exminister dopravy a bývalý pokladník SDKÚ Gabriel Palacka však tieto tvrdenia odmieta.
Najdlhší, takmer päťkilometrový diaľničný tunel na Slovensku začali stavať v roku 1996 a slávnostné otvorenie bolo o šesť rokov neskôr po niekoľkonásobnom odklade. Celkové náklady na jeho vybudovanie spolu s ďalšími diaľničnými stavbami, mostmi a obchvatmi neďalekých obcí presiahli deväť miliárd korún.
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.