Vlani v lete vzbudil veľkú nevôľu pokus vytvoriť cyklotrasu na Masarykovej ulici v Prešove. Pozrime sa do zákulisia pokusu, na začiatku ktorého bol dobrý úmysel, ale realizácia nevyšla.
V Prešove je našťastie dosť nadšencov cyklistickej dopravy, téme sa venujeme aj na zasadnutiach komisie mestského zastupiteľstva pre dopravu.
Predseda komisie je známy prešovský cyklista, využívajúci bicykel v každej ročnej dobe, len škoda, že momentálne sa stále zotavuje po dopravnej nehode, kde ako cyklista utrpel zranenia po strete s autom.
Na radnici sa realizuje projekt Central Meetbike. Analyzuje situáciu v cyklodoprave Prešova (v novembri boli zverejnené prvé výsledky výskumu dopravného správania obyvateľov Prešov), momentálne je vytvorený návrh cyklistického generelu mesta.
V auguste pod vedením Ing. arch. Petra Steinigera vznikol návrh niekoľkých nízkorozpočtových opatrení na zlepšenie cyklodopravy v meste.
Podrobnosti môžete nájsť v článkoch a odkazoch na konci tohto textu.
Začiatkom roka som vycestoval do Rakúska a Nemecka, aby som na vlastné oči videl a zdokumentoval, ako vyzerá infraštruktúra pre cyklistov tam a poznatky preniesol domov.
Vznikla komentovaná fotoreportáž, ktorú si môžete pozrieť na konci tohto textu.
Fotoreportáž som odovzdal členom komisie pre dopravu a aj členom predstavenstva dopravného podniku, keďže témy cyklodopravy a verejnej dopravy spolu úzko súvisia, ako môžete vidieť hneď z úvodných fotografií v reportáži.
Viacerí sme si takto sprostredkovane mohli názorne predstaviť, ako vyzerá integrácia cyklodopravy do života moderného mesta.
Krátko na to sa vybralo niekoľko zamestnancov radnice na pracovnú cestu do zahraničia, kde si na vlastnej koži vyskúšali, aké to je jazdiť na bicykloch tam.
Vrátili sa s poznatkom, že tam sú vodiči, cyklisti a chodci na seba zvyknutí a tolerujú sa. Potiaľ je to v poriadku.
Na zasadnutí komisie pre dopravu pred letnými prázdninami sme si so záujmom vypočuli informáciu, že počas prázdnin sa podobným spôsobom zrealizuje prepojenie sídliska Sekčov s cyklochodníkom okolo rieky Torysy. Formou kombinácie vodorovného a zvislého značenia.
To znelo dobre, obavy trochu vyvolávalo to, že sme nevideli žiadnu dokumentáciu.
Vyslovil som názor, že všetci účastníci premávky si budú musieť na "germánske" cyklochodníky zvyknúť a nepojde to bez starostlivej osvety. Že namaľovať čiary a osadiť značky nestačí, aby to hneď začalo fungovať.
Vysvetľovať dopredu verejnosti svoje kroky, však naša radnica stále nevie alebo nechce. Vedieme o tom dlhé diskusie, ale presvedčiť, že je to pri vážnych veciach potrebné a vhodnejšie, sa mi zatiaľ nedarí, dokonca sa stretávam s odporom a argumentami, že je to zbytočné a dokonca nežiadúce.
Počas letných prázdnin za pár dní pribudli na Kuzmányho, Masarykovej, Weberovej, Kúpeľnej a na ul. 17. novembra značky a zelené čiary. Dodatočne sme sa v zastupiteľstve dozvedeli, že "akcia" nebola krytá rozpočtom a treba presunúť asi 14 000 eur na tieto práce z inej rozpočtovej položky.
Výsledok vyvolal rozpaky, pripomína nedokončené a nepremyslené dielo. Vyvolal diskusie vo verejnosti a aj v mestskom zastupiteľstve. Pochvalné veru neboli.
Problém, ktorý svojím nadšením a asi aj s dobrým úmyslom spôsobil niekto iný, sa vrátil aj na pôdu komisie pre dopravu.
Najväčšiu kritiku si zaslúžili kolízie na chodníku na Masarykovej ulici. Chodci nerešpektujú "zelené čiary" na chodníku a tak jazda na bicykli tam vôbec nie je príjemná a ani bezpečná.
Realizátor (o projektantovi radšej nehovorím) si príliš veľa starostí nerobil s kolíznymi bodmi. Tam, kde technické podmienky nie sú vhodné pre bezpečnú jazdy na bicykli, "vypomohli" dopravné značky. Ich efekt je však mizivý, väčšina ľudí ich buď nepozná alebo nerešpektuje.
Najhoršie však je, že nikto nevysvetlil verejnosti pointu celého pokusu. Miestne médiá priniesli články s informáciami o kolíziách.
Je pravda, že v germánskych krajinách si obyvatelia rokmi zvykli na potrebu vzájomnej ohľaduplnosti medzi vodičmi, cyklistami a chodcami. U nás je ohľaduplnosť na nižšej úrovni.
Bolo jasné, že nejako začať treba. Aj to sme vedeli, že na výchovu k ohľaduplnosti by cyklochodník mal byť premyslený a takpovediac vzorový. Bez zákerných konfliktých bodov, ktoré budú odpútavať pozornosť. Čiže zvoliť veľmi starostlivo pilotné miesto resp. trasu.
Po inšpiráciu sa nemuselo ísť ďaleko, stačilo napríklad do Košíc. Je pravda, že aj tam nie je všetko všade v poriadku, ale výberom tých dobrých skúseností sa dá "vyskladať" finančne únosný vzor.
Ale prinajmenšom sa dala osvojiť zásada, že keď sa niečo robí, nemožno to robiť polovičato.
Našťastie rýchlo sa našla zhoda v tom, že letný pokus nevyšiel podľa predstáv jeho autorov.
Pri jesennom prerokovávaní generelu cyklistickej dopravy Prešova sme videli projekty nového riešenia najexponovanejších kritických miest prepojenia Sekčova a Torysy, týkajúce sa práve Masarykovej ulice.
V mnohom pripomínali tie dobré vzory, ktoré môžete vidieť aj na fotoreportáži z Nemecka a Rakúska. Možno sú na prvý pohľad trochu prehnané, ale keďže ide o novinku, ktorá by mala byť veľmi názorná a neprehliadnuteľná aj pre vodičov a chodcov, nemusí to byť na začiatok na škodu.
Naviac už existuje aj návrh niekoľkých nízkorozpočtových opatrení na podporu bezpečnosti cyklodopravy v iných častiach mesta, spomínaný v úvode.
Realizuje sa aj môj návrh, aby v územnom pláne mesta vznikol a bol jeho záväznou časťou aj samostatný výkres cyklistickej dopravy. Doposiaľ cyklodoprava, ako fenomén, pre územný plán totiž prakticky neexistovala.
Ak všetko pôjde ako má, v prvých mesiacoch tohto roka by územný plán mal postúpiť do schvaľovania v mestskom zastupiteľstve. Potom by mala byť koncepcia vedenia cyklotrás po meste prvýkrát jasná a najmä záväzná aj pre stavebný úrad.
(Tip: Poklikaním na obrázok otvoríte fotoreportáž v samostatnom okne, kde si tempo prepínania obrázkov môžete určovať sami.)
Dosiahnúť úroveň Nemecka v integrovaní cyklodopravy do života mesta asi ešte nejaký čas potrvá. Začal ekonomicky nie veľmi priaznivý rok, čo sa možno odrazí aj v tejto oblasti a realizácia sa bude musieť prispôsobiť nelichotivej situácii v mestskej pokladnici.
Verím však, že postupne sa pohyb po meste na bicykloch stane pre mnohých Prešovčanov prirodzenou súčasťou života. Vhodne doplní verejnú dopravu a spolu s ďalšími opatreniami pomôže upokojiť automobilovú dopravu v meste, ušetrí Prešovčanom čas, peniaze a utuží zdravie.
V budúcnosti by som na mojich poslaneckých internetových stránkach chcel priniesť ďalšie názorné príklady, pomocou ktorých sa budem snažiť prinášať osvetu medzi tých, ktorí o cykloopatreniach v našom meste rozhodujú.
Privítam o nich diskusiu, či už priamo pod týmto článkom alebo na facebooku.
Richard Drutarovský, poslanec, Prešov
Vznikla prvá oficiálna verzia generelu cyklistickej dopravy
Fotky od mestskej polície: Na cyklochodníku sa neparkuje, auto bude odtiahnuté
Rokovali sme o genereli cyklistickej dopravy v Prešove
Rúbaniská v mestských lesoch nám nerobia dobrú vizitku
Bariéry trápia chodcov a cyklistov aj v Prešove
Predložil som niekoľko koncepčných návrhov na zmenu územného plánu
Fotoreportáž: Integrovaná verejná doprava, cyklistické trasy a parkovanie v Nemecku
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Posledné týždne sa farmári a obyvatelia z malých obcí na strednom Slovensku nevenujú ničomu inému...
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Posledné týždne sa farmári a obyvatelia z malých obcí na strednom Slovensku nevenujú ničomu inému len zisťovaniu, či budú vyvlastnení zo svojich domovov a fariem alebo nie. Ministerstvo životného prostredia totiž potichu...
Nový zákon umožňuje štátu za určitých podmienok vyvlastniť pozemky, pričom v špecifických prípadoch môže byť vyvlastnenie aj bez náhrady.
Mestské zastupiteľstvo (MsZ) v Hriňovej v Detvianskom okrese nesúhlasí s uskutočnením výstavby plánovanej prečerpávacej vodnej elektrárne Málinec. Vyplýva to z uznesení, ktoré jednomyseľne prijali poslanci na svojom februárovom...
Majitelia nehnuteľností chcú od barcelonskej radnice kompenzáciu vo výške 4,2 miliardy eur, ak v meste v roku 2028 skončí možnosť prenajímať byty turistom.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Posledné týždne sa farmári a obyvatelia z malých obcí na strednom Slovensku nevenujú ničomu inému...
Mestské zastupiteľstvo (MsZ) v Hriňovej v Detvianskom okrese nesúhlasí s uskutočnením výstavby...
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...