Z Bratislavy do Košíc opäť bližšie

V hlbokom tichu na slovenskej a na počudovanie aj na maďarskej strane otvorili ďalší úsek obchvatu Budapešti.

Dvanásť a pol kilometra dlhý úsek obchvatu známy ako M31 medzi východným cípom Budapešti a mestom Gödöllő zhruba o rovnakú vzdialenosť skráti aj najpohodlnejšiu a pre nákladné autá a kamióny už aj doteraz najlacnejšiu trasu medzi Bratislavou a Košicami. Na minulotýždňovom otvorení úseku je pikantné, že ho neotvárali papaláši, ale len šéf stavebnej firmy. Nový maďarský minister vraj zahlásil, že s veľkým diaľničným projektom je koniec a už sa bude stavať len to najnutnejšie.

„Všetky kamióny, čo smerujú z Košíc do Rakúska a ďalej do západnej Európy, jazdia cez Maďarsko. Vychádza to asi o polovicu lacnejšie,“ povedal po spustení mýta vo februári 2010 majiteľ dopravnej firmy z Bardejova. „Ak ide nákladné auto z Košíc do Bratislavy, zaplatí za jednu trasu približne 55 eur. Ak pôjde cez Maďarsko, zaplatí približne 28 eur,“ povedal vtedy prezident združenia dopravcov Česmad.

V decembri 2008 urobili redaktori SME test troch trás medzi Bratislavou a Košicami: severnej cez Žilinu (469 km), strednej cez Zvolen (406 km) a južnej cez Budapešť (519 km). Výsledky boli jednoznačné – cez Zvolen trvala jazda 4.58, cez Budapešť 5.14 a cez Žilinu 5.52. Medzičasom boli na každej trase spustené do prevádzky porovnateľne dlhé diaľničné úseky a na trase cez Budapešť došlo aj k skráteniu trasy. Jednotlivé časy sa o pár minút skrátili, na poradí výhodnosti trás však nič nemohli zmeniť. Presne tak, ako nič nezmenia na fakte, že enormne predražená severná trasa predávaná vládami Mečiara, Dzurindu aj Fica verejnosti ako „diaľnica z Bratislavy do Košíc“ v skutočnosti nie je, a nikdy nebola, ničím iným ako diaľnicou zo Žiliny (prípadne Trenčína) do Prešova.

Jej označovanie „diaľnica z Bratislavy do Košíc“ malo vždy len jeden účel – bezbrehé dojenie štátneho rozpočtu a fondov Európskej únie.  Pre osobné autá vždy bolo aj zostane výhodnejšie spojenie cez Zvolen a pre nákladné autá podstatne lacnejšia trasa cez Budapešť.  Vďaka nenápadne otvorenému novému úseku M31 na nej došlo k ďalšiemu skráteniu trasy a teda ďalšiemu zlepšeniu ekonomiky spojenia.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...