Z cesty, ide dobrá viera!

Výkonný šéf výstavby automobilky Kia Stanislav Vinc tento týždeň pred súdom v Žiline opakovanie poprel, že na nevykúpených pozemkoch sa buduje prístupová cesta. Tým každému v krajine ukázal, ako veľmi sa dá pohŕdať súdom. Vinc však nie je súkromnou osobou, nejakým vyšinutým stavebníkom, ale - či sa mu to páči, alebo nie - reprezentantom štátu. Jeho správanie je odsúdeniahodné a odsúdeniahodnejšie je to, že ho nik z funkcie neodvolal.

Odsúdeniahodné je aj správanie Správy katastra v Žiline. Ten, ako sme už informovali, 9. septembra minulého roka umožnil vlastnícky prevod časti poľa v správe Slovenského pozemkového fondu na spoluinvestora automobilky Kia - spoločnosť Govinvest I. Parcela pri tejto transakcii figurovala ako pôda nezisteného vlastníka. Lenže vtedy to už bola pôda "zisteného" vlastníka, lebo niekoľko dní predtým, 25. augusta, sa dediči pozemku prihlásili o svoje vlastníctvo a ten istý žilinský kataster od nich prijal osvedčenie o dodatočne objavenom dedičstve. Je logické, že pri zápise vlastníctva mali dostať prednosť dedičia. Kataster však uprednostnil štát. Pritom nejde o maličkosť: podľa katastrálna zákona "vkladom vzniká, mení sa alebo zaniká právo k nehnuteľnostiam". Právna istota sa tak dostala na bod mrazu. Keď sa štát rozhodne stavať, všetko, čo mu stojí v ceste, musí ísť z cesty.

Žilinský kataster nám síce odmieta odpovedať na otázku, na základe akej právnej či inej skutočnosti postupoval, na druhej strane sa mu trošku pootvorili ústa. Takmer rok po udalosti jednému z poškodených dedičov zdôvodnil, že oprávnený zamestnanec povolil vklad vlastníckeho práva v prospech Govinvestu "v dobrej viere", že skutočne ide o pôdu neznámeho vlastníka, čiže nedošlo k úmyselnému porušeniu zákona.

Takže tak: Vinc v dobrej viere zavádza súd, konaním katastra v dobrej viere prichádzajú ľudia o majetok. Keď stretnete dobrú vieru, prejdite radšej na druhú stranu chodníka.

Podrobne monitorujeme:

Žilina, KIA

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Čo vieme o kauze Málinec: Vysvetľujeme, či môžu byť ľudia vyvlastnení aj či ich štát musí odškodniť

Posledné týždne sa farmári a obyvatelia z malých obcí na strednom Slovensku nevenujú ničomu inému...

Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...