Z mýta vyňali v Košiciach iba jeden úsek mestskej dopravy

Minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer) sa vykašľal na Košice. Pre bratislavskú mestskú hromadnú dopravu zrušili od februára všetky spoplatnené úseky okrem jediného, v Košiciach iba jediný a desať ich zostalo. Primátor Knapík (KDH) a riaditeľ DPMK označili rozhodnutie za diskriminačné, nespravodlivé voči mestu i občanom.

Košice/Bratislava - Košický primátor František Knapík (KDH) poslal 12. januára ministrovi dopravy Ľubomírovi Vážnemu (Smer-SD) žiadosť o urýchlené zmeny v mýtnom systéme s cieľom oslobodiť vozidlá košickej MHD od platieb. Mesto poukázalo v žiadosti o zmeny na uplatňovanie zásady princípu rovnakého prístupu pri vymedzovaní úsekov výberu mýta v prípade všetkých miest a obcí bez výnimky.

"To znamená, ak na území niektorých miest komunikácie mýtom spoplatnené nie sú, nemali by byť spoplatnené ani na území ostatných miest," žiadal primátor Knapík. Vyhláška ministerstva dopravy z decembra 2009 znížila počet spoplatnených úsekov v Bratislave na jeden, v Košiciach na 11. "Mesto a cestujúci v košickej MHD sa tak majú nespravodlivo 'skladať' na výstavbu diaľnic," reagoval vtedy primátor mesta Košice.

Ministerstvo: Zatiaľ jeden, potom sa uvidí

Minister dopravy prostredníctvom svojho hovorcu Stanislava Jurkoviča Korzáru dnes potvrdil, že v Košiciach bol zatiaľ zo spoplatnenia vyňatý len jeden úsek - Lunik IX - Moldavská - Košice Juh.

"Ostatnými úsekmi sa budeme zaoberať v ďalšej z pripravovaných noviel, keď bude vznikať 1 700 úsekov s platnosťou od 1. 4. 2010. Všetky cesty v okolí Košíc, hlavne tie, ktoré hovoria o platbe mýta a sú využívané MHD Košice, sú tranzitnými úsekmi. Nie je možné oslobodenie alebo vyňatie čisto MHD zo spoplatnenia, vzhľadom na diskrimináciu iných prepravcov, ale aj nákladnej dopravy ako takej. Ak príde ku zmene, tak k vyňatiu úplnému, kde nebude platiť ani MHD, ale ani zahraničný kamión. Zvažujeme všetky okolnosti, aby sme našli riešenie," doplnil Jurkovič.

Primátor: Nespravodlivosť voči Košiciam

"Podľa medializovaných informácií ministerstvo vyšlo v ústrety MHD v Bratislave, ale MHD v Košiciach nie," reagoval primátor František Knapík. "Mesto Košice to považuje za nespravodlivé, poškodzujúce a diskriminačné rozhodnutie. Stále nie je jasné, aké pravidlá uplatňuje ministerstvo pri spoplatňovaní úsekov týkajúcich sa MHD, a prečo nie sú pre všetky mestá rovnaké podmienky, ale jednému sa v ústrety vyjde a inému nie. Vyjadrujem sklamanie a nespokojnosť, že ministerstvo a Národná rada SR nevyhoveli spoločnej žiadosti mesta Košice a DPMK, ktorú podporila aj Únia miest Slovenska."

DPMK to považuje za podraz

"Pokiaľ ministerstvo vylúči zo spoplatnenia na území mesta len jeden úsek, považujem to za podraz voči Košičanom a DPMK," reagoval včera Michal Tkáč, generálny riaditeľ DPMK. Je presvedčený, že cesty 1. triedy na území mesta by nemali byť spoplatnené, respektíve by mali byť rozdelené tak, aby sa to čo najmenej dotýkalo verejnej dopravy.

"V opačnom prípade považujeme rozhodnutie ponechať medzi spoplatnenými úsekmi cesty 1. triedy na území Košíc za diskriminačné."

Porovnanie Bratislava verzus Košice

Dopravný podnik mesta Bratislava musel vybaviť mýtnymi palubnými jednotkami necelých 30 autobusov zo 495,

  • V Košiciach museli vybaviť palubnými jednotkami viac ako 200 autobusov,
  • po spoplatnených úsekoch jazdí v Bratislave 6 liniek z 87 (7%),
  • po spoplatnených úsekoch jazdí v Košiciach okolo 50% liniek,
  • Celkové náklady na prevádzku mýta odhaduje DPMK na asi 150 000 eur
Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...