Z mýta vyňali v Košiciach iba jeden úsek mestskej dopravy

Minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer) sa vykašľal na Košice. Pre bratislavskú mestskú hromadnú dopravu zrušili od februára všetky spoplatnené úseky okrem jediného, v Košiciach iba jediný a desať ich zostalo. Primátor Knapík (KDH) a riaditeľ DPMK označili rozhodnutie za diskriminačné, nespravodlivé voči mestu i občanom.

Košice/Bratislava - Košický primátor František Knapík (KDH) poslal 12. januára ministrovi dopravy Ľubomírovi Vážnemu (Smer-SD) žiadosť o urýchlené zmeny v mýtnom systéme s cieľom oslobodiť vozidlá košickej MHD od platieb. Mesto poukázalo v žiadosti o zmeny na uplatňovanie zásady princípu rovnakého prístupu pri vymedzovaní úsekov výberu mýta v prípade všetkých miest a obcí bez výnimky.

"To znamená, ak na území niektorých miest komunikácie mýtom spoplatnené nie sú, nemali by byť spoplatnené ani na území ostatných miest," žiadal primátor Knapík. Vyhláška ministerstva dopravy z decembra 2009 znížila počet spoplatnených úsekov v Bratislave na jeden, v Košiciach na 11. "Mesto a cestujúci v košickej MHD sa tak majú nespravodlivo 'skladať' na výstavbu diaľnic," reagoval vtedy primátor mesta Košice.

Ministerstvo: Zatiaľ jeden, potom sa uvidí

Minister dopravy prostredníctvom svojho hovorcu Stanislava Jurkoviča Korzáru dnes potvrdil, že v Košiciach bol zatiaľ zo spoplatnenia vyňatý len jeden úsek - Lunik IX - Moldavská - Košice Juh.

"Ostatnými úsekmi sa budeme zaoberať v ďalšej z pripravovaných noviel, keď bude vznikať 1 700 úsekov s platnosťou od 1. 4. 2010. Všetky cesty v okolí Košíc, hlavne tie, ktoré hovoria o platbe mýta a sú využívané MHD Košice, sú tranzitnými úsekmi. Nie je možné oslobodenie alebo vyňatie čisto MHD zo spoplatnenia, vzhľadom na diskrimináciu iných prepravcov, ale aj nákladnej dopravy ako takej. Ak príde ku zmene, tak k vyňatiu úplnému, kde nebude platiť ani MHD, ale ani zahraničný kamión. Zvažujeme všetky okolnosti, aby sme našli riešenie," doplnil Jurkovič.

Primátor: Nespravodlivosť voči Košiciam

"Podľa medializovaných informácií ministerstvo vyšlo v ústrety MHD v Bratislave, ale MHD v Košiciach nie," reagoval primátor František Knapík. "Mesto Košice to považuje za nespravodlivé, poškodzujúce a diskriminačné rozhodnutie. Stále nie je jasné, aké pravidlá uplatňuje ministerstvo pri spoplatňovaní úsekov týkajúcich sa MHD, a prečo nie sú pre všetky mestá rovnaké podmienky, ale jednému sa v ústrety vyjde a inému nie. Vyjadrujem sklamanie a nespokojnosť, že ministerstvo a Národná rada SR nevyhoveli spoločnej žiadosti mesta Košice a DPMK, ktorú podporila aj Únia miest Slovenska."

DPMK to považuje za podraz

"Pokiaľ ministerstvo vylúči zo spoplatnenia na území mesta len jeden úsek, považujem to za podraz voči Košičanom a DPMK," reagoval včera Michal Tkáč, generálny riaditeľ DPMK. Je presvedčený, že cesty 1. triedy na území mesta by nemali byť spoplatnené, respektíve by mali byť rozdelené tak, aby sa to čo najmenej dotýkalo verejnej dopravy.

"V opačnom prípade považujeme rozhodnutie ponechať medzi spoplatnenými úsekmi cesty 1. triedy na území Košíc za diskriminačné."

Porovnanie Bratislava verzus Košice

Dopravný podnik mesta Bratislava musel vybaviť mýtnymi palubnými jednotkami necelých 30 autobusov zo 495,

  • V Košiciach museli vybaviť palubnými jednotkami viac ako 200 autobusov,
  • po spoplatnených úsekoch jazdí v Bratislave 6 liniek z 87 (7%),
  • po spoplatnených úsekoch jazdí v Košiciach okolo 50% liniek,
  • Celkové náklady na prevádzku mýta odhaduje DPMK na asi 150 000 eur
Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.