Skutočnosť, že Slovensko dostane z eurofondov na najbližších sedem rokov viac peňazí, by ľudia mali pocítiť najmä pri rozširovaní diaľnic či modernizácii nemocníc. Vyplýva to zo stavu čerpania doterajších fondov EÚ a tiež z vládnych priorít.
Na roky 2007 až 2013 má Slovensko z eurofondov k dispozícii v čistom 11,5 miliardy eur a ďalších sedem rokov to po zaplatení odvodov bude vyše 13 miliárd eur.
Najmenej 3,8 miliardy eur z nových eurofondov podľa informácií Pravdy pôjde na dopravu, kým doteraz má sektor k dispozícii 3,2 miliardy eur. Pri navýšení je predpoklad, že by sa do roku 2020 dokončila severná D1 a diaľnicou sa plynule spojila Bratislava s Košicami. Počíta sa tiež s výstavbou diaľnic smerom na Poľsko cez Kysuce aj Oravu a rýchlostnou cestou sa spojí Zvolen a Košice.
Na Slovensku sa bude investovať, aj keď dlhodobý rozpočet EÚ sa oproti doterajšiemu obdobiu skresal o 33 miliárd eur na 960 miliárd eur. Týždeň po kľúčovom summite v Bruseli vláda odkryla taktiku, akou to dosiahla.
„Dokázali sme úspešne ovplyvniť nastavenie rozhodujúcich kritérií. Regionálne rozdiely u nás sú objektívnym faktorom,“ povedal pre Pravdu stály veľvyslanec Slovenska pri Európskej únii Ivan Korčok.
Únia teda dala Slovensku viac, keďže v krajine je viac nezamestnaných, ekonomika rastie pomalšie ako pred siedmimi rokmi a v Bruseli tieto okolnosti uznali. Ešte v roku 2006 sa, naopak, vychádzalo pri sume 11,5 miliar dy eur pre Slovensko z toho, že ekonomika rástla raketovým vyše 8–percentným tempom a bez práce bolo vyše 12 percent ľudí. Teraz však slovenská vláda presvedčila európskych po litikov, že pri 14–percentnej ne zamestnanosti a hospodárskom raste len mierne nad nulou potrebuje Slovensko viac peňazí, aby mohlo dobehnúť vyspelejšie krajiny. To bude
Na prilákanie investorov treba pritom najmä lepšiu infraštruktúru. Je preto možné, že na dopravu, ktorá zahŕňa výstavbu a obnovu ciest aj železníc, pôjde možno aj viac ako 3,8 miliardy eur.
„Pokiaľ bude ministerstvo pripravené, budem podporovať financovanie projektov možno aj na úkor iných oblastí,“ naznačil tento týždeň premiér Robert Fico. Zatiaľ je oficiálne známe len to, že z nových fondov má ísť do roku 2016 na dopravu asi 700 mil. eur.
Vláda na druhej strane čelí kritike za aktuálne zmeny vo verejnom obstarávaní. Stavitelia sa budú hľadať rýchlejšie, keďže námietky uchádzačov sa vyhodnotia až na konci súťaže. Opozícia tvrdí, že neúspešní stavitelia sa budú preto súdiť a Brusel spochybnené súťaže neuhradí.
Vláda kritiku odmieta s tým, že pri 38–percentnom čerpaní terajších fondov, ktoré musíme minúť do konca roka 2015, je rýchlejšie obstarávanie prioritou. Koordinácia čerpania všetkých eurofondov má od apríla prejsť z ministerstva dopravy na Úrad vlády. Podľa šéfa Inštitútu hospodárskej politiky Igora Kissa by mali zaniknúť operačné programy, z ktorých sa nedarilo čerpať financie za posledné roky, ako je OP Informatizácia spoločnosti.
„Najvyššie hodnoty realizovaných a certifikovaných výdavkov vykazuje OP Zdravotníctvo, určený hlavne na modernizáciu zdravotníckych zariadení. Tam by malo ísť viac peňazí aj v najbližších rokoch,“ myslí si Kiss. Vláda spoločne s Radou pre partnerskú dohodu, kde figurujú aj predstavitelia zamestnávateľských združení, chce v ďalšom programovacom období znížiť počet programov zo 14 na 6. Zaniknuté oblasti budú začlenené pod nové programy – Doprava, Životné prostredie, Regionálny operačný program, Znalostná ekonomika, Ľudské zdroje a Technická pomoc. Zvlášť by mal byť program pre Bratislavský kraj.
„Zatiaľ sme s vládou nehovorili o konkrétnych číslach pre jednotlivé programy. To bude predmetom ďalšieho stretnutia rady. Najviac prostriedkov by však malo ísť na infraštruktúru a dopravu. V tomto totiž nie je čo pokaziť. Tam totiž nie je problém s tým, že by to napríklad niekomu spôsobilo neodôvodnenú konkurenčnú výhodu,“ tvrdí Rastislav Machunka z Asociácie zamestnávateľských zväzov a združení SR.
To, či nakoniec krajiny dostanú sľúbené eurofondy, je však ešte otázne. Európsky parlament varoval, že dohoda lídrov EÚ o dlhodobom rozpočte nemusí dostať zelenú. Plánovaným výdavkom vyčítajú, že nepodporia rast ani zamestnanosť a obávajú sa, že takýto návrh povedie k deficitu. Mnohé krajiny však argumentujú tým, že škrtmi je zase ohrozená tvorba nových pracovných miest a ekonomický rast únie
„Nikdy by sme nemali súhlasi s úsporným rozpočtom na sedem rokov. Ak ho schválime, zmierime sa s presvedčením že kríza bude trvať donekonečna,“ vyhlásil líder skupiny EPP (frakcia ľudovcov) Joseph Dau z Francúzska.
„V novom rozpočte sa nachádzajú prvky ktoré sú sklamaním, iné sú povzbudením. Teraz tieto návrhy a rozhodnutia dôkladne preskúmame a potom parlament rozhodne,“ dodal predseda Európskeho parlamentu Martin Schulz.
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
Diaľnic rekordne pribudne, stavať sa ide skoro všade
V budúcom roku má ísť z peňazí EÚ na dopravu 979 miliónov eur
Južná diaľnica do Košíc bude až o 10 rokov
Tunel Branisko smrdí. Dve rúry budú do 7 rokov
Nové PPP projekty budú skromnejšie. Budú asi v Bratislave
Troch lacnejších vyhodili a diaľnicu ponúkli Širokému
Vážny chce za týždeň schváliť zákon o tendroch
Pád mosta: Podľa Zajaca nesie politickú zodpovednosť Fico
Rýchlocesta na maďarskú hranicu má byť do konca roka
Váhostav staval diaľnicu nikam 15 rokov. Zdražela o 100 percent
Diaľničný privádzač pod Tatrami sa odkladá na rok 2019
Bagre im zničili pozemky, o odškodnom im štát nedá vedieť
Poslanci kritizujú odsunutie výstavby R4
Prípravu očakávanej rýchlostnej cesty R4 pozastavili
Pokračovanie stavby mostu pri Iliašovciach určí vyšetrovateľ
Prípravu projektov pre R4 zastavili. Rezort chce vedieť, či má cesta zmysel
Umenie bude pri stavbe povinné, podobne ako za socializmu
Životnosť diaľnic je 30 rokov. Štvrtina z nich ju už prekročila
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.