Z tunela Višňové už vyrazili dva kilometre

Diaľničný tunel Višňové pri Žiline má vyrazené dva kilometre z celkových 7,5 kilometra. Podľa ministra dopravy Jána Počiatka výstavba 13,5-kilometrového úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná skala, ktorý by mal byť hotový do konca roka 2019, je v miernom predstihu.

Rovnako podľa plánu pokračuje aj výstavba diaľničného úseku kysuckej D3 Svrčinovec- Skalité, ktorý by mali otvoriť už v októbri tohto roka. "Obe tieto stavby sú mimoriadne technicky aj investične náročné. Budúcej vláde odovzdávame kvalitne rozbehnuté projekty, ktoré nemajú meškanie,“ povedal Počiatek pri štvrtkovej kontrole oboch rozostavaných diaľničných úsekov.

Začali raziť najdlhší diaľničný tunel Višňové

Ako ďalej uviedla hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti Eva Žgravčáková, najdlhší slovenský tunel Višňové razia špeciálnou celoprofilovou metódou, pri ktorej sa tunelová rúra razí v celej šírke. "Vďaka tejto metóde sa pri budovaní sekundárneho ostenia ušetrí takmer polovica času. Na tuneli Višňové sú už celkovo vyrazené dva kilometre tunelových rúr, z oboch portálov na štyroch čelbách,“ dodala Žgravčáková. Dvojrúrový diaľničný tunel Višňové začali raziť vlani v júni. Bude súčasťou diaľničného obchvatu Žiliny – 13,5-kilometrového úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná skala, ktorého výstavba má stáť takmer 410 miliónov eur bez DPH a hotová má byť do konca roka 2019.

Úsek stavia taliansko-slovenské konzorcium- spoločnosti Salini Impregilo S.p.A. a Dúha, a. s. Prešov. Výstavba diaľničného úseku Lietavská Lúčka – Dubná skala je financovaná v dvoch fázach z Kohézneho fondu. Prvá fáza z Operačného programu Doprava (2007–2013) a druhá fáza z Operačného programu Integrovaná Infraštruktúra (2014–2020). Celková výška nenávratného finančného príspevku z Európskej únie je 383,3 milióna eur. Úsek D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala s najdlhším slovenským tunelom Višňové je súčasťou 25,8-kilometrového južného obchvatu Žiliny, ktorý skráti prejazd Žilinou v priemere o 23 minút, teda viac ako o polovicu. Tunel Višňové popod pohorie Malej Fatry bude vychádzať na jednej strane nad obcou Višňové pri Žiline a na druhej pod Dubnou skalou pri Vrútkach. Štôlňu prerazili už v roku 2001 a od roku 2003 bola zakonzervovaná.

Na 15,5-kilometrovom diaľničnom úseku kysuckej D3 Svrčinovec- Skalité – štátna hranica Slovensko – Poľsko dokončili hrubú stavbu 84 metrov vysokého mosta Valy, ktorý bude najvyšším mostom na Slovensku. "Most sa navyše bude vyznačovať európskou raritou – vetrolamom. Ten bude tvoriť osem lamiel pod uhlom 45 stupňov, aby bol zabezpečený výhľad z mosta na okolie troch štátov. Podobné vetrolamy sú už len na mostoch v Chorvátsku a vo Francúzsku,“ dodal hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Úsek Svrčinovec – Skalité, ktorého súčasťou sú aj tunely Svrčinovec (435 metrov) a Poľana (900 metrov) a tiež 29 mostov v celkovej dĺžke 3 782 metrov, začali stavať v októbri 2013 a otvoriť by ho mali v októbri tohto roka. Kysucký úsek diaľnice D3 pri hranici s Poľskom a Českou republikou stavajú štyri stavebné spoločnosti Váhostav – SK, Doprastav, Strabag a Metrostav SK pod spoločnou hlavičkou Združenie D3 Svrčinovec – Skalité. Stáť má 329,88 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty a financovaný je aj z prostriedkov Európskej únie. Diaľnica D3 skráti čas jazdy medzi Svrčinovcom a štátnou hranicou s Poľskou republikou v porovnaní s existujúcou cestou I/12 o takmer desať minút.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...