Má význam zvyšovať počet mýtnych úsekov, čím dôjde k ich skráteniu? Zákon o elektronickom mýte pôvodne hovoril to, že mýtne sa vypočíta podľa prejdenej vzdialenosti spoplatneného úseku ciest.
§ 2, zákon č. 25/2007 Z. z. (v jednom z predchádzajúcich znení):
(1) Elektronický výber mýta je elektronická úhrada vypočítanej sumy podľa kategórie vozidla za prejazdenú vzdialenosť po vymedzenom úseku ciest (ďalej len „mýto").
Taký spôsob platenia mýtneho, ako uvádzal zákon ešte nedávno, je spravodlivý, lebo by sa platilo za skutočne prejazdenú vzdialenosť. Preto bola vybraná aj technológia GPS, ktorá umožňuje merať skutočne prejazdenú vzdialenosť na metre, čo je ideálne pre cesty prvej triedy, kde je množstvo križovatiek s miestnymi a účelovými komunikáciami. Lenže odvtedy došlo k novelizácii textu zákona.
§ 2, zákon č. 25/2007 Z. z. (aktuálne znenie):
(1) Elektronický výber mýta je úhrada elektronicky vypočítanej sumy podľa kategórie vozidla za užívanie vymedzeného úseku ciest (ďalej len "mýto") na základe elektronicky získaných údajov.
Na prvý pohľad to znamená, že je ustanovená povinnosť platiť za akýkoľvek vstup do vymedzeného úseku. Tento stav podporuje aj Mýtny poriadok, čo je vlastne vyhláška Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií pod označením č. 388/2009 Z. z., kde sa v § 21 uvádza:
(2) Mýto sa platí v plnej výške za celý vymedzený úsek cesty bez ohľadu na skutočne prejazdenú vzdialenosť vozidla alebo počet využitých podúsekov v rámci jedného vymedzeného úseku cesty a na základe príslušnej sadzby mýta.
Čiže za vstup a jazdu napríklad po kruhovom objazde pri križovaní miestnej komunikácie a cesty prvej triedy je spoplatnený celý niekoľkokilometrový úsek.
Tranzitným vozidlám prechádzajúcim cez Slovensko tento stav vadiť nemusí. Ale dopravcovi začínajúcemu alebo končiacemu na Slovensku to vadiť začína. Ale to je stále nič proti problémom, ktoré táto zmena priniesla zásobovaciemu vozidlu, ktoré prejde len krátku vzdialenosť po spoplatnenom úseku tam a späť a veľa krát za deň a ani súčet všetkých jázd nedá dĺžku spoplatneného úseku.
Ďalší problém je ten, že pri diaľničných úsekoch sa zaráta celý úsek hneď, ako naň vozidlo vojde. Keď vodič odstaví vozidlo na oficiálnom odpočívadle po dobu zákazu jazdy (víkend = 2 dni) a po dvoch dňoch pokračuje už v zaplatenom úseku, tak sa zaúčtuje znova celý úsek.
Pozrime sa na zákon detailnejšie, či je skutočným úmyslom tejto vlády a Národnej rady je zdierať dopravcov a cez nich aj občanov tohto štátu.
V § 2 zákona č. 25/2007 Z. z. sa zmenila ešte jedna časť, ktorá v účastnosti znie takto:
(3) Prejazdenou vzdialenosťou sa rozumie vzdialenosť medzi dvoma bodmi vymedzeného úseku cesty určenými križovaním podľa vykonávacieho predpisu.4a)
Predpis 4a je Vyhláška Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky č. 413/2007 Z. z., ktorou sa vymedzujú úseky diaľnic, ciest pre motorové vozidlá a ciest I. triedy s elektronickým výberom mýta. V tomto predpise je zoznam úsekov, ktoré sú definované krajnými bodmi. Za krajné body sa považujú spravidla len križovatky ciest prvej, druhej a tretej triedy, respektíve diaľnic, rýchlostných ciest a hraničných prechodov.
Spolu to znamená, že nie vstup na vymedzený úsek má byť spoplatnený, ale spoplatnený má byť až prejazd vymedzeného úseku cesty. Čiže, ak z takéhoto úseku vozidlo odbočí pred dosiahnutím konca úseku, nemá byť jazda po tomto úseku spoplatnená vôbec.
Lenže toto zistenie odporuje Mýtnemu poriadku. Čo v takomto prípade? Mýtny poriadok je definovaný vyhláškou Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií pod označením č. 388/2009 Z.z. Keď zákon a vyhláška sú v rozpore, tak platí zákon, lebo má väčšiu právnu váhu.
Tu vidieť, že ide o boj dvoch záujmových skupín. Na jednej strane sa hovorí o spravodlivých poplatkoch za skutočne odjazdenú vzdialenosť a na druhej strane je vidina maximálnych finančných príjmov o čom svedčí vyberanie poplatkov za každú cenu, aj keď služba nebola v plnom rozsahu poskytnutá, respektíve bol z nej poskytnutý len zanedbateľný zlomok.
Podľa mňa, to, že sa platí za načatý úsek je protizákonné. Mýtny poriadok by malo dať ministerstvo dopravy pôšt a telekomunikácií do súladu so zákonom a dodávateľ elektronického výber mýta by mal vo svojom systéme spraviť, zmeny a účtovať vymedzený úsek len v prípade, ak vozidlo po ňom prešlo od jedného krajného bodu po druhy krajný bod. Ak tak nespraví, nebudem sa čudovať, keď dopravcovia znova pôjdu do ulíc a budú štrajkovať. Tento krát budú žiadať iba dodržiavanie zákona č. 25/2007 Z. z.
Spoplatnené úseky (osobné autá) - podrobný zoznam
Koalícia opäť ignoruje dopravcov
Bez palubnej jednotky sa nedozviete, ktorý úsek cesty nie je spoplatnený
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.