Za čo sa platí mýto? Za vstup alebo za prejazd spoplatneného úseku?

Má význam zvyšovať počet mýtnych úsekov, čím dôjde k ich skráteniu? Zákon o elektronickom mýte pôvodne hovoril to, že mýtne sa vypočíta podľa prejdenej vzdialenosti spoplatneného úseku ciest.

§ 2, zákon č. 25/2007 Z. z. (v jednom z predchádzajúcich znení):

(1) Elektronický výber mýta je elektronická úhrada vypočítanej sumy podľa kategórie vozidla za prejazdenú vzdialenosť po vymedzenom úseku ciest (ďalej len „mýto").

Taký spôsob platenia mýtneho, ako uvádzal zákon ešte nedávno, je spravodlivý, lebo by sa platilo za skutočne prejazdenú vzdialenosť. Preto bola vybraná aj technológia GPS, ktorá umožňuje merať skutočne prejazdenú vzdialenosť na metre, čo je ideálne pre cesty prvej triedy, kde je množstvo križovatiek s miestnymi a účelovými komunikáciami. Lenže odvtedy došlo k novelizácii textu zákona.

§ 2, zákon č. 25/2007 Z. z. (aktuálne znenie):

(1) Elektronický výber mýta je úhrada elektronicky vypočítanej sumy podľa kategórie vozidla za užívanie vymedzeného úseku ciest (ďalej len "mýto") na základe elektronicky získaných údajov.

Na prvý pohľad to znamená, že je ustanovená povinnosť platiť za akýkoľvek vstup do vymedzeného úseku. Tento stav podporuje aj Mýtny poriadok, čo je vlastne vyhláška Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií pod označením č. 388/2009 Z. z., kde sa v § 21 uvádza:

(2) Mýto sa platí v plnej výške za celý vymedzený úsek cesty bez ohľadu na skutočne prejazdenú vzdialenosť vozidla alebo počet využitých podúsekov v rámci jedného vymedzeného úseku cesty a na základe príslušnej sadzby mýta.

Čiže za vstup a jazdu napríklad po kruhovom objazde pri križovaní miestnej komunikácie a cesty prvej triedy je spoplatnený celý niekoľkokilometrový úsek.

Tranzitným vozidlám prechádzajúcim cez Slovensko tento stav vadiť nemusí. Ale dopravcovi začínajúcemu alebo končiacemu na Slovensku to vadiť začína. Ale to je stále nič proti problémom, ktoré táto zmena priniesla  zásobovaciemu vozidlu, ktoré prejde len krátku vzdialenosť po spoplatnenom úseku tam a späť a veľa krát za deň a ani súčet všetkých jázd nedá dĺžku spoplatneného úseku.

Ďalší problém je ten, že pri diaľničných úsekoch sa zaráta celý úsek hneď, ako naň vozidlo vojde. Keď vodič odstaví vozidlo na oficiálnom odpočívadle po dobu zákazu jazdy (víkend = 2 dni) a po dvoch dňoch pokračuje už v zaplatenom úseku, tak sa zaúčtuje znova celý úsek.

Pozrime sa na zákon detailnejšie, či je skutočným úmyslom tejto vlády a Národnej rady je zdierať dopravcov a cez nich aj občanov tohto štátu.

V § 2 zákona č. 25/2007 Z. z. sa zmenila ešte jedna časť, ktorá v účastnosti znie takto:

(3) Prejazdenou vzdialenosťou sa rozumie vzdialenosť medzi dvoma bodmi vymedzeného úseku cesty určenými križovaním podľa vykonávacieho predpisu.4a)

Predpis 4a je Vyhláška Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky č. 413/2007 Z. z., ktorou sa vymedzujú úseky diaľnic, ciest pre motorové vozidlá a ciest I. triedy s elektronickým výberom mýta. V tomto predpise je zoznam úsekov, ktoré sú definované krajnými bodmi. Za krajné body sa považujú spravidla len križovatky ciest prvej, druhej a tretej triedy, respektíve diaľnic, rýchlostných ciest a hraničných prechodov.

Spolu to znamená, že nie vstup na vymedzený úsek má byť spoplatnený, ale spoplatnený má byť až prejazd vymedzeného úseku cesty. Čiže, ak z takéhoto úseku vozidlo odbočí pred dosiahnutím konca úseku, nemá byť jazda po tomto úseku spoplatnená vôbec.

Lenže toto zistenie odporuje Mýtnemu poriadku. Čo v takomto prípade? Mýtny poriadok je definovaný vyhláškou Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií pod označením č. 388/2009 Z.z. Keď zákon a vyhláška sú v rozpore, tak platí zákon, lebo má väčšiu právnu váhu.

Tu vidieť, že ide o boj dvoch záujmových skupín. Na jednej strane sa hovorí o spravodlivých poplatkoch za skutočne odjazdenú vzdialenosť a na druhej strane je vidina maximálnych finančných príjmov o čom svedčí vyberanie poplatkov za každú cenu, aj keď služba nebola v plnom rozsahu poskytnutá, respektíve bol z nej poskytnutý len zanedbateľný zlomok.

Podľa mňa, to, že sa platí za načatý úsek je protizákonné. Mýtny poriadok by malo dať ministerstvo dopravy pôšt a telekomunikácií do súladu so zákonom a dodávateľ elektronického výber mýta by mal vo svojom systéme spraviť, zmeny a účtovať vymedzený úsek len v prípade, ak vozidlo po ňom prešlo od jedného krajného bodu po druhy krajný bod. Ak tak nespraví, nebudem sa čudovať, keď dopravcovia znova pôjdu do ulíc a budú štrajkovať. Tento krát budú žiadať iba dodržiavanie zákona č. 25/2007 Z. z.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...