Diaľnice, ktoré tendroval Figeľ, zlacneli aj o dve tretiny oproti tomu, čo očakával štát. Teraz stavbári núkajú už len desatinovú zľavu.
Bratislava - Éra superzliav na diaľnice sa možno končí. Po tom, čo ponuky stavbárov v tendroch podliezali cenové očakávania štátu aj o dve tretiny, v najnovšej súťaži je rozdiel omnoho nižší.
Najnižšiu ponuku v tendri na výstavbu 12kilometrového úseku D3 medzi Svrčinovcom a Skalitým predložilo konzorcium vedené Váhostavom. Ďalšími členmi sú Doprastav, Strabag a Metrostav.
Ako sa súťažilo
Zľavy za diaľnice
Podľa informácií SME ponúklo, že diaľnicu postaví za 329,8 milióna eur. Štátna expertíza pritom rátala s cenou zhruba o 10 percent vyššou, a to 365,6 milióna eur.
Na porovnanie, v tendri o stavbu tunela Višňové čakal štát cenu 896,5 milióna eur. Skanska so Strabagom ponúkli cenu 338 miliónov eur.
Čím je najnovšia súťaž iná alebo čo sa zmenilo, sa nám včera od jej potenciálnych víťazov nepodarilo zistiť. Váhostav sľúbil reakciu nadnes. Jeho partneri v konzorciu nás odkázali na Váhostav.
Ministerstvo dopravy povedalo, že sa nemôže k prebiehajúcim obstarávaniam vyjadrovať. Nevysvetlilo teda, čím si zmenu vysvetľuje.
Exminister dopravy Ján Figeľ (KDH), z ktorého súťaží prichádzali doteraz extra zľavy, hovorí, že ceny blízko pri predpokladoch štátu nebudú v poriadku. Upozornil aj na nízky počet ponúk v tendri. „Ak sa firmy pohybujú na tejto cenovej úrovni a štát dostane iba štyri ponuky, je veľké riziko, že finančné skupiny už rozhodli, komu vláda zákazku pridelí,“ povedal Figeľ.
Ďalšie firmy, ktoré sa zapojili do súťaže, sa tiež pohybujú tesne okolo predpokladov štátu. Napríklad Eurovia s partnermi ponúkla, že diaľnicu postaví za 351 miliónov eur. To je asi o štyri percentá menej, než očakával štát.
„Našu ponuku neodvodzujeme od štátnej expertízy. Ponúkli sme reálnu sumu, ktorá je odzrkadlením celého nášho technologického know-how a ktorej výška zodpovedá obtiažnosti tohto diela,“ povedala hovorkyňa Eurovie Simona Tančáková.
O čosi nižšiu cenu než Eurovia, a to 337,9 milióna eur, pýta podľa informácií SME za diaľnicu firma OHL ŽS. Druhá najnižšia ponuka v hodnote 334,9 milióna eur prišla od konzorcia okolo firmy Hant.
Martin Bakoš, riaditeľ firmy Amberg Engineering, ktorá sa venuje stavebnému dozoru, predpokladá, že za nižšími zľavami sú zmeny na trhu. Pred pár mesiacmi firmy nemali od štátu takmer žiadnu prácu na veľkých projektoch, tak núkali nízke ceny, aby využili aspoň pracovnú silu či strojové kapacity.
Medzitým sa však už niektoré veľké zákazky pridelili. Samotný Váhostav má v rukách zmluvy na diaľnice za 200 miliónov eur.
„Možno už časť kapacít majú stavbári pokrytú. Predpokladám, že aj do budúcna budú ceny vyššie, aby to bolo pre firmy finančne zaujímavejšie,“ povedal Bakoš.
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
Najnižšiu cenu za diaľnicu D3 núka konzorcium s Váhostavom
Eurovia avizuje možný doplatok za diaľnicu
Beladice majú po výstavbe R1 zdevastované cesty
Skanska a Strabag chcú tunel Višňové vyhĺbiť o pol miliardy lacnejšie
Štátu ponúkajú už miliardovú zľavu na D1
Figeľ dal Skanske vopred 20 miliónov, odísť nemieni
Sankcie za meškajúcu R1 nie sú, tvrdí štát
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená. V hre sú podľa starostky obce Záborské vraj až štyri strategické investície.
Sanácia bývalej skládky Chemických závodov Juraja Dimitrova v bratislavskej Vrakuni mohla byť v tomto roku skončená, keby sa na ministerstve životného prostredia postupovalo v tempe, ako v rokoch 2016 až 2020. Vyhlásil to bývalý...
Tvrdia, že sanácia za posledné tri roky vôbec nepokročila. Minister Ján Budaj nedávno vyhlásil, že začiatok prác brzdia zdĺhavé procesy okolo vlastníctva pozemkov.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu...
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.