Za D3 extra zľava ako na iné diaľnice nebude

Diaľnice, ktoré tendroval Figeľ, zlacneli aj o dve tretiny oproti tomu, čo očakával štát. Teraz stavbári núkajú už len desatinovú zľavu.

Bratislava - Éra superzliav na diaľnice sa možno končí. Po tom, čo ponuky stavbárov v tendroch podliezali cenové očakávania štátu aj o dve tretiny, v najnovšej súťaži je rozdiel omnoho nižší.

Najnižšiu ponuku v tendri na výstavbu 12­kilometrového úseku D3 medzi Svrčinovcom a Skalitým predložilo konzorcium vedené Váhostavom. Ďalšími členmi sú Doprastav, Strabag a Metrostav.

Ako sa súťažilo

Zľavy za diaľnice

  • August 2011, D1 Dubná skala – Turany
    Odhad štátu: 334,7 mil. eur
    Víťaz Váhostav: 137,7 mil. eur
  • September 2011, D1 Fričovce – Svinia
    Odhad štátu: 213 mil. eur
    Víťaz Doprastav: 114,6 mil. eur
  • Jún 2012, D1 tunel Višňové
    Odhad štátu: 896,5 mil. eur
    Najnižšia ponuka: Skanska: 338 mil. eur
  • August 2012, D3 Svrčinovec – Skalité
    Odhad štátu: 365,6 mil. eur
    Najnižšia ponuka od Váhostavu: 329,8 mil. eur

Štát rátal o desatinu viac

Podľa informácií SME ponúklo, že diaľnicu postaví za 329,8 milióna eur. Štátna expertíza pritom rátala s cenou zhruba o 10 percent vyššou, a to 365,6 milióna eur.

Na porovnanie, v tendri o stavbu tunela Višňové čakal štát cenu 896,5 milióna eur. Skanska so Strabagom ponúkli cenu 338 miliónov eur.

Čím je najnovšia súťaž iná alebo čo sa zmenilo, sa nám včera od jej potenciálnych víťazov nepodarilo zistiť. Váhostav sľúbil reakciu nadnes. Jeho partneri v konzorciu nás odkázali na Váhostav.

Ministerstvo dopravy povedalo, že sa nemôže k prebiehajúcim obstarávaniam vyjadrovať. Nevysvetlilo teda, čím si zmenu vysvetľuje.

Exminister dopravy Ján Figeľ (KDH), z ktorého súťaží prichádzali doteraz extra zľavy, hovorí, že ceny blízko pri predpokladoch štátu nebudú v poriadku. Upozornil aj na nízky počet ponúk v tendri. „Ak sa firmy pohybujú na tejto cenovej úrovni a štát dostane iba štyri ponuky, je veľké riziko, že finančné skupiny už rozhodli, komu vláda zákazku pridelí,“ povedal Figeľ.

Podobné ceny mali aj ďalší

Ďalšie firmy, ktoré sa zapojili do súťaže, sa tiež pohybujú tesne okolo predpokladov štátu. Napríklad Eurovia s partnermi ponúkla, že diaľnicu postaví za 351 miliónov eur. To je asi o štyri percentá menej, než očakával štát.

„Našu ponuku neodvodzujeme od štátnej expertízy. Ponúkli sme reálnu sumu, ktorá je odzrkadlením celého nášho technologického know-how a ktorej výška zodpovedá obtiažnosti tohto diela,“ povedala hovorkyňa Eurovie Simona Tančáková.

O čosi nižšiu cenu než Eurovia, a to 337,9 milióna eur, pýta podľa informácií SME za diaľnicu firma OHL ŽS. Druhá najnižšia ponuka v hodnote 334,9 milióna eur prišla od konzorcia okolo firmy Hant.

Mení sa trh, tvrdí expert

Martin Bakoš, riaditeľ firmy Amberg Engineering, ktorá sa venuje stavebnému dozoru, predpokladá, že za nižšími zľavami sú zmeny na trhu. Pred pár mesiacmi firmy nemali od štátu takmer žiadnu prácu na veľkých projektoch, tak núkali nízke ceny, aby využili aspoň pracovnú silu či strojové kapacity.

Medzitým sa však už niektoré veľké zákazky pridelili. Samotný Váhostav má v rukách zmluvy na diaľnice za 200 miliónov eur.

„Možno už časť kapacít majú stavbári pokrytú. Predpokladám, že aj do budúcna budú ceny vyššie, aby to bolo pre firmy finančne zaujímavejšie,“ povedal Bakoš.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...

Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...