Rakúšania postavili kilometer novej diaľnice za 220 miliónov, u nás je to minimálne o sto miliónov viac. Dôvodom je podľa premiéra Fica konanie minulej vlády, ktorá pri výstavbe diaľnic kradla.
Premiér Robert Fico obvinil bývalú vládu, že pri výstavbe diaľnic kradla
Bratislava - Včera otvorili rakúsky premiér Alfred Gusenbauer a slovenský premiér Robert Fico novú diaľnicu medzi Viedňou a Bratislavou. Po troch rokoch výstavby a preinvestovaní 146 miliónov eur (približne 4,83 miliardy korún) ju môžu motoristi využívať oddnes od deviatej hodiny ráno. Diaľnica má odbremeniť starú cestu do Viedne od kamiónov a skrátiť čas prepravy o 20 minút.
Nová diaľnica stála rakúsku diaľničnú spoločnosť Asfinag 146 miliónov eur (asi 4,83 miliardy eur). Kilometer novej diaľnice stál nakoniec asi 220 miliónov korún. Na Slovensku je to viac. Odhady hovoria o 300 až 400 miliónoch. Varianty s tunelmi sú drahšie.
Podľa premiéra Fica môžu za vysoké ceny pri výstavbe diaľnic korupcia a dodatky k zmluvám. „Mohli by ste venovať pozornosť zmluvám, ktoré podpísala predchádzajúca vláda. Tam nájdete zmluvy, ku ktorým je 50 až 60 dodatkov a tam sa tvorila tá vata. Tam sa tvorili obrovské zdroje pre politikov aj pre tých, ktorí organizovali výstavbu diaľnic. Diaľnice boli predražené preto, lebo niekto z nich kradol. Všetci to viete, len o tom nechcete písať,“ citoval Ficove slová internetový portál aktualne.sk.
Bývalý minister dopravy Pavol Prokopovič obvinenia odmieta. „Sú to obyčajné táraniny. Ak pán premiér vie niečo o korupcii, má sa obrátiť na orgány činné v trestnom konaní. Ja to komentovať nebudem.“
Za drahými slovenskými diaľnicami stoja však aj vyvolané investície. Západoeurópske diaľničné firmy nemusia financovať v rámci výstavby diaľnic vyvolané investície, ako je napríklad prekládka železničnej trate. „My to financovať musíme,“ povedal hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík.
V západnej Európe sa vyvolané investície platia z rozpočtov tých ministerstiev alebo organizácií, do ktorých pôsobnosti daná stavba patrí. Na Slovensku sú úseky, ktorých cena je porovnateľná s rakúskymi. Ide napríklad o úsek Mengusovce – Jánovce (tretia etapa), kde náklady na kilometer dosiahli 210 až 220 miliónov korún.
Rakúska diaľničná spoločnosť plánovala pôvodne preinvestovať o 38 miliónov eur viac. Vedúci projektu výstavby diaľnice A6 Thomas Pils v piatok pre televíziu Markíza povedal, že z tejto sumy až 30 miliónov eur (asi miliarda korún) šla na vyrovnanie pozemkov.
„Potrebovali sme asi 40 hektárov. Samozrejme, bolo to drahé, no zaplatili sme. Je to cena za rýchlejšiu výstavbu.“ Štvorcový meter pôdy tak vyšiel približne na 2500 korún.
Výstavba 22-kilometrového úseku diaľnice A6, ktorá spája slovenskú D2 a rakúsku A4, má význam nielen z politického, ale aj ekonomického hľadiska. Podľa Gusenbauera môžu vďaka novej diaľnici obe hlavné mestá vytvoriť silný ekonomický región, ktorý priláka investície a vytvorí nové pracovné miesta.
V dopravnom spojení medzi oboma hlavnými mestami však ešte stále existujú rezervy. „Očakávame zlepšenie dunajskej vodnej cesty, ako aj modernizáciu železničného spojenia,“ povedal obchodný radca rakúskeho veľvyslanectva na Slovensku Konstantin Bekos.
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
V Taliansku je najúspešnejšia mafia
Cez Smer má vplyv niekoľko podnikateľov
Výstavba cesty R1 bola predražená o 107 miliónov korún
Prečo stavba za 119 miliónov stojí po dvoch rokoch už 343 mil. korún?
NKÚ: Odhalené nedostatky za 2 500 000 000 Sk, to je bilancia SSC za roky 2000 a 2001
Kauza diaľničný privádzač pokračuje sťažnosťou
Päťdesiatmiliónová zľava Inžinierskych stavieb Košice je aj pre ministerstvo dopravy záhadou
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená. V hre sú podľa starostky obce Záborské vraj až štyri strategické investície.
Sanácia bývalej skládky Chemických závodov Juraja Dimitrova v bratislavskej Vrakuni mohla byť v tomto roku skončená, keby sa na ministerstve životného prostredia postupovalo v tempe, ako v rokoch 2016 až 2020. Vyhlásil to bývalý...
Tvrdia, že sanácia za posledné tri roky vôbec nepokročila. Minister Ján Budaj nedávno vyhlásil, že začiatok prác brzdia zdĺhavé procesy okolo vlastníctva pozemkov.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu...
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.