Za drahé diaľnice môže korupcia

Rakúšania postavili kilometer novej diaľnice za 220 miliónov, u nás je to minimálne o sto miliónov viac. Dôvodom je podľa premiéra Fica konanie minulej vlády, ktorá pri výstavbe diaľnic kradla.

Premiér Robert Fico obvinil bývalú vládu, že pri výstavbe diaľnic kradla

Bratislava - Včera otvorili rakúsky premiér Alfred Gusenbauer a slovenský premiér Robert Fico novú diaľnicu medzi Viedňou a Bratislavou. Po troch rokoch výstavby a preinvestovaní 146 miliónov eur (približne 4,83 miliardy korún) ju môžu motoristi využívať oddnes od deviatej hodiny ráno. Diaľnica má odbremeniť starú cestu do Viedne od kamiónov a skrátiť čas prepravy o 20 minút.

Vysoké ceny sú pre korupciu

Nová diaľnica stála rakúsku diaľničnú spoločnosť Asfinag 146 miliónov eur (asi 4,83 miliardy eur). Kilometer novej diaľnice stál nakoniec asi 220 miliónov korún. Na Slovensku je to viac. Odhady hovoria o 300 až 400 miliónoch. Varianty s tunelmi sú drahšie.

Podľa premiéra Fica môžu za vysoké ceny pri výstavbe diaľnic korupcia a dodatky k zmluvám. „Mohli by ste venovať pozornosť zmluvám, ktoré podpísala predchádzajúca vláda. Tam nájdete zmluvy, ku ktorým je 50 až 60 dodatkov a tam sa tvorila tá vata. Tam sa tvorili obrovské zdroje pre politikov aj pre tých, ktorí organizovali výstavbu diaľnic. Diaľnice boli predražené preto, lebo niekto z nich kradol. Všetci to viete, len o tom nechcete písať,“ citoval Ficove slová internetový portál aktualne.sk.

Bývalý minister dopravy Pavol Prokopovič obvinenia odmieta. „Sú to obyčajné táraniny. Ak pán premiér vie niečo o korupcii, má sa obrátiť na orgány činné v trestnom konaní. Ja to komentovať nebudem.“

Platíme aj vedľajšie investície

Za drahými slovenskými diaľnicami stoja však aj vyvolané investície. Západoeurópske diaľničné firmy nemusia financovať v rámci výstavby diaľnic vyvolané investície, ako je napríklad prekládka železničnej trate. „My to financovať musíme,“ povedal hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík.

V západnej Európe sa vyvolané investície platia z rozpočtov tých ministerstiev alebo organizácií, do ktorých pôsobnosti daná stavba patrí. Na Slovensku sú úseky, ktorých cena je porovnateľná s rakúskymi. Ide napríklad o úsek Mengusovce – Jánovce (tretia etapa), kde náklady na kilometer dosiahli 210 až 220 miliónov korún.

Rakúska diaľničná spoločnosť plánovala pôvodne preinvestovať o 38 miliónov eur viac. Vedúci projektu výstavby diaľnice A6 Thomas Pils v piatok pre televíziu Markíza povedal, že z tejto sumy až 30 miliónov eur (asi miliarda korún) šla na vyrovnanie pozemkov.

„Potrebovali sme asi 40 hektárov. Samozrejme, bolo to drahé, no zaplatili sme. Je to cena za rýchlejšiu výstavbu.“ Štvorcový meter pôdy tak vyšiel približne na 2500 korún.

Ešte sú rezervy

Výstavba 22-kilometrového úseku diaľnice A6, ktorá spája slovenskú D2 a rakúsku A4, má význam nielen z politického, ale aj ekonomického hľadiska. Podľa Gusenbauera môžu vďaka novej diaľnici obe hlavné mestá vytvoriť silný ekonomický re­gión, ktorý priláka investície a vytvorí nové pracovné miesta.

V dopravnom spojení medzi oboma hlavnými mestami však ešte stále existujú rezervy. „Očakávame zlepšenie dunajskej vodnej cesty, ako aj modernizáciu železničného spojenia,“ povedal obchodný radca rakúskeho veľvyslanectva na Slovensku Konstantin Bekos.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.