Za drahé diaľnice môže korupcia

Rakúšania postavili kilometer novej diaľnice za 220 miliónov, u nás je to minimálne o sto miliónov viac. Dôvodom je podľa premiéra Fica konanie minulej vlády, ktorá pri výstavbe diaľnic kradla.

Premiér Robert Fico obvinil bývalú vládu, že pri výstavbe diaľnic kradla

Bratislava - Včera otvorili rakúsky premiér Alfred Gusenbauer a slovenský premiér Robert Fico novú diaľnicu medzi Viedňou a Bratislavou. Po troch rokoch výstavby a preinvestovaní 146 miliónov eur (približne 4,83 miliardy korún) ju môžu motoristi využívať oddnes od deviatej hodiny ráno. Diaľnica má odbremeniť starú cestu do Viedne od kamiónov a skrátiť čas prepravy o 20 minút.

Vysoké ceny sú pre korupciu

Nová diaľnica stála rakúsku diaľničnú spoločnosť Asfinag 146 miliónov eur (asi 4,83 miliardy eur). Kilometer novej diaľnice stál nakoniec asi 220 miliónov korún. Na Slovensku je to viac. Odhady hovoria o 300 až 400 miliónoch. Varianty s tunelmi sú drahšie.

Podľa premiéra Fica môžu za vysoké ceny pri výstavbe diaľnic korupcia a dodatky k zmluvám. „Mohli by ste venovať pozornosť zmluvám, ktoré podpísala predchádzajúca vláda. Tam nájdete zmluvy, ku ktorým je 50 až 60 dodatkov a tam sa tvorila tá vata. Tam sa tvorili obrovské zdroje pre politikov aj pre tých, ktorí organizovali výstavbu diaľnic. Diaľnice boli predražené preto, lebo niekto z nich kradol. Všetci to viete, len o tom nechcete písať,“ citoval Ficove slová internetový portál aktualne.sk.

Bývalý minister dopravy Pavol Prokopovič obvinenia odmieta. „Sú to obyčajné táraniny. Ak pán premiér vie niečo o korupcii, má sa obrátiť na orgány činné v trestnom konaní. Ja to komentovať nebudem.“

Platíme aj vedľajšie investície

Za drahými slovenskými diaľnicami stoja však aj vyvolané investície. Západoeurópske diaľničné firmy nemusia financovať v rámci výstavby diaľnic vyvolané investície, ako je napríklad prekládka železničnej trate. „My to financovať musíme,“ povedal hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík.

V západnej Európe sa vyvolané investície platia z rozpočtov tých ministerstiev alebo organizácií, do ktorých pôsobnosti daná stavba patrí. Na Slovensku sú úseky, ktorých cena je porovnateľná s rakúskymi. Ide napríklad o úsek Mengusovce – Jánovce (tretia etapa), kde náklady na kilometer dosiahli 210 až 220 miliónov korún.

Rakúska diaľničná spoločnosť plánovala pôvodne preinvestovať o 38 miliónov eur viac. Vedúci projektu výstavby diaľnice A6 Thomas Pils v piatok pre televíziu Markíza povedal, že z tejto sumy až 30 miliónov eur (asi miliarda korún) šla na vyrovnanie pozemkov.

„Potrebovali sme asi 40 hektárov. Samozrejme, bolo to drahé, no zaplatili sme. Je to cena za rýchlejšiu výstavbu.“ Štvorcový meter pôdy tak vyšiel približne na 2500 korún.

Ešte sú rezervy

Výstavba 22-kilometrového úseku diaľnice A6, ktorá spája slovenskú D2 a rakúsku A4, má význam nielen z politického, ale aj ekonomického hľadiska. Podľa Gusenbauera môžu vďaka novej diaľnici obe hlavné mestá vytvoriť silný ekonomický re­gión, ktorý priláka investície a vytvorí nové pracovné miesta.

V dopravnom spojení medzi oboma hlavnými mestami však ešte stále existujú rezervy. „Očakávame zlepšenie dunajskej vodnej cesty, ako aj modernizáciu železničného spojenia,“ povedal obchodný radca rakúskeho veľvyslanectva na Slovensku Konstantin Bekos.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...