Za každú cenu!

Nová diaľnica sa má postaviť bez ohľadu na všetko. Podstatný je len termín dokončenia.

Všetko, čo sa robí metódou Za každú cenu! je už zo svojej podstaty nebezpečné a odvážim sa tvrdiť, že ani nemôže dopadnúť dobre. Patrí to do kategórie príbuzných metód, označených sloganmi ako: Účel svätí prostriedky, ale aj Rozkážeme vetru, dažďu či Po nás potopa. Straty spojené s takýmto počínaním takmer určite prevážia nad prínosmi. Problém býva v tom, že tie straty nemusia byť okamžité a na prvý pohľad zjavné. Zatiaľ čo očakávané prínosy sú zväčša rýchle a vyzerajú (aspoň pre niekoho) pôsobivo.

Priam dokonalou ukážkou takéhoto prístupu je snaha dokončiť diaľnicu z Bratislavy do Košíc do roku 2010, keď sa zhodou okolností končí funkčné obdobie súčasnej vlády. Tomuto veľkolepému budovateľskému plánu musí ustúpiť všetko: od ústavou garantovaných práv občanov až po zdravie, prírodu, krajinu či životné prostredie. Veľa by o tom vedeli hovoriť v Považskej Bystrici a najnovšie niečo podobné hrozí Šútovčanom i obyvateľom ďalších obcí v Kraľovianskej úžine.

Totalitný postup

Už samotný myšlienkový postup, ktorý stojí na začiatku celej tragédie, je vo svojej podstate totalitný. Najskôr sa v nejakej hlave zrodí a následne stanoví nereálny cieľ a potom sa mu musí všetko prispôsobiť: ľudia, zákony i príroda. Aby sa ľuďom mohol protiústavne zhabať majetok (domy, dvory, pôda, rodiská...), prijme sa zdeformovaný zákon, ktorý nemá obdobu v krajinách Európskej únie.

Aby jeho realizácii nič nebránilo, Ústavný súd pre istotu otáľa s prerokovaním námietok voči nemu. Navyše, na všetkých relevantných vedúcich postoch v štátnej správe sa vymenia ľudia: nezávislí za poslušných. Po rokoch negociácií ako-tak uspokojivo definovaná a odsúhlasená trasa diaľnice sa zmení z večera do rána. S lacným argumentom, že nová trasa je lacnejšia. Takýto postup odporuje zmyslu ďalších zákonov, o. i. zákona o posudzovaní vplyvov na životné prostredie.

Estakáda je z rýdzo investičného hľadiska možno skutočne lacnejšia ako tunel (najmä keď s ponukou na jeho realizáciu neoslovíme tých, ktorí vedia tunely stavať rýchlo, dobre a relatívne lacno), ale investičné hľadisko predsa na začiatku 21. storočia a v členskom štáte únie nemôže byť jediným kritériom. Najmä, keď novo navrhovaná trasa vedie ponad hlavy ľudí, v blízkosti významných kúpeľov, pomedzi národné prírodné rezervácie a v bezprostrednom dotyku s dvoma národnými parkmi. Navyše, keď jej prípadná realizácia bude znamenať nenávratnú devastáciu jedného z krajinársky najhodnotnejších území Slovenska: Kraľovianskej úžiny.

Súčet sa rovná nule

Súčet zdravia a pohody miestnych obyvateľov, atraktivity pre návštevníkov a kúpeľných hostí, prírodných hodnôt a estetických kvalít krajiny sa zrejme z pohľadu navrhovateľov novej, „rýchlokvasenej“ trasy rovná nule. Hovoriť práve v tomto prípade o lacnejšom variante, keď všetci dávno vieme, že naša diaľnica je predražená z úplne iných dôvodov, je číre farizejstvo. Niekto na tom zarobí, niekto na tom možno získa pár hlasov dezorientovaných voličov, ale pre všetkých ostatných i pre ďalšie generácie to bude trvalá, nenahraditeľná a neodpustiteľná strata.

Kým je to všetko iba na papieri, je ešte čas tomu zabrániť!

Autor je občan, geograf a environmentalista.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.