Nová diaľnica sa má postaviť bez ohľadu na všetko. Podstatný je len termín dokončenia.
Všetko, čo sa robí metódou Za každú cenu! je už zo svojej podstaty nebezpečné a odvážim sa tvrdiť, že ani nemôže dopadnúť dobre. Patrí to do kategórie príbuzných metód, označených sloganmi ako: Účel svätí prostriedky, ale aj Rozkážeme vetru, dažďu či Po nás potopa. Straty spojené s takýmto počínaním takmer určite prevážia nad prínosmi. Problém býva v tom, že tie straty nemusia byť okamžité a na prvý pohľad zjavné. Zatiaľ čo očakávané prínosy sú zväčša rýchle a vyzerajú (aspoň pre niekoho) pôsobivo.
Priam dokonalou ukážkou takéhoto prístupu je snaha dokončiť diaľnicu z Bratislavy do Košíc do roku 2010, keď sa zhodou okolností končí funkčné obdobie súčasnej vlády. Tomuto veľkolepému budovateľskému plánu musí ustúpiť všetko: od ústavou garantovaných práv občanov až po zdravie, prírodu, krajinu či životné prostredie. Veľa by o tom vedeli hovoriť v Považskej Bystrici a najnovšie niečo podobné hrozí Šútovčanom i obyvateľom ďalších obcí v Kraľovianskej úžine.
Už samotný myšlienkový postup, ktorý stojí na začiatku celej tragédie, je vo svojej podstate totalitný. Najskôr sa v nejakej hlave zrodí a následne stanoví nereálny cieľ a potom sa mu musí všetko prispôsobiť: ľudia, zákony i príroda. Aby sa ľuďom mohol protiústavne zhabať majetok (domy, dvory, pôda, rodiská...), prijme sa zdeformovaný zákon, ktorý nemá obdobu v krajinách Európskej únie.
Aby jeho realizácii nič nebránilo, Ústavný súd pre istotu otáľa s prerokovaním námietok voči nemu. Navyše, na všetkých relevantných vedúcich postoch v štátnej správe sa vymenia ľudia: nezávislí za poslušných. Po rokoch negociácií ako-tak uspokojivo definovaná a odsúhlasená trasa diaľnice sa zmení z večera do rána. S lacným argumentom, že nová trasa je lacnejšia. Takýto postup odporuje zmyslu ďalších zákonov, o. i. zákona o posudzovaní vplyvov na životné prostredie.
Estakáda je z rýdzo investičného hľadiska možno skutočne lacnejšia ako tunel (najmä keď s ponukou na jeho realizáciu neoslovíme tých, ktorí vedia tunely stavať rýchlo, dobre a relatívne lacno), ale investičné hľadisko predsa na začiatku 21. storočia a v členskom štáte únie nemôže byť jediným kritériom. Najmä, keď novo navrhovaná trasa vedie ponad hlavy ľudí, v blízkosti významných kúpeľov, pomedzi národné prírodné rezervácie a v bezprostrednom dotyku s dvoma národnými parkmi. Navyše, keď jej prípadná realizácia bude znamenať nenávratnú devastáciu jedného z krajinársky najhodnotnejších území Slovenska: Kraľovianskej úžiny.
Súčet zdravia a pohody miestnych obyvateľov, atraktivity pre návštevníkov a kúpeľných hostí, prírodných hodnôt a estetických kvalít krajiny sa zrejme z pohľadu navrhovateľov novej, „rýchlokvasenej“ trasy rovná nule. Hovoriť práve v tomto prípade o lacnejšom variante, keď všetci dávno vieme, že naša diaľnica je predražená z úplne iných dôvodov, je číre farizejstvo. Niekto na tom zarobí, niekto na tom možno získa pár hlasov dezorientovaných voličov, ale pre všetkých ostatných i pre ďalšie generácie to bude trvalá, nenahraditeľná a neodpustiteľná strata.
Kým je to všetko iba na papieri, je ešte čas tomu zabrániť!
Autor je občan, geograf a environmentalista.
Občianska iniciatíva Za spravodlivé vyvlastňovanie
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
Občania by mali žiadať miliónové odškodné
Vyvlastnenie v Šútove sa už blíži
Ústavný súd už sedem mesiacov skúma, či sa bude zaoberať výstavbou diaľnic na cudzom
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.