Prvý deň mýta v plnej premávke sa spustili sťažnosti. Kamióny si postáli aj v kolónach.
Bratislava - „Toto sa môže stať len na Slovensku,“ hovoril nahnevane vodič poľského kamióna o našom mýtnom systéme. Nebol jediný, čo takto hromžil. Na hraničnom prechode s Českom v obci Mosty u Jablunkova museli kamionisti na registráciu do nového systému čakať aj 20 hodín. Kolóny sa natiahli aj na desať kilometrov.
Náš mýtny systém za vyše 850 miliónov eur prežíval prvý deň plnej premávky. Od 1. januára, keď bol spustený, až do včera jazdili len tí, čo prevážali živý náklad alebo rýchlo sa kaziace potraviny.
Prevádzkovateľ mýta SkyToll to videl inak. „Na väčšine hraničných distribučných miest neboli zaznamenané výrazné zdržania ani incidenty,“ povedala o situácii na hraničných priechodoch hovorkyňa firmy Lenka Lendacká.
Dopravcovia sa sťažujú, že si nemôžu dobiť kredit na takzvaných palubných jednotkách palivovými kartami. To znamená, že ak si nepredplatia mýto v hotovosti alebo bankomatovou kartou, nemôžu jazdiť po spoplatnených cestách. Včera sa takéto sťažnosti ozývali z celého Slovenska.
Vodičovi z banskobystrickej firmy odmietli napríklad na čerpačkách v Žiari nad Hronom a v Krupine dobiť palubnú jednotku. Vraj ju nenašli v systéme. Z ďalších kútov Slovenska prichádzali informácie, že systém nie je schopný takúto platbu realizovať.
SkyToll odmietol, žeby išlo o ich systémovú chybu. Na svojej stránke informoval, že dobiť kredit by sa malo dať aj na takzvaných distribučných miestach, čiže aj na benzínkach.
Dopravcovia hlásili problémy s platbami za mýto z rôznych čerpacích staníc. Anton Molnár, hovorca Slovnaftu, potvrdil, že v ich prípade sa upravoval centrálny systém, a to mohlo narobiť problémy. Vyriešiť to chcú v najbližších dňoch.
Hlavolamom je zistiť aj to, aké je mýto za konkrétnu trasu. Mýtna kalkulačka, ktorú má SkyToll na stránke, dopravcov skôr popletie. Príkladov je podľa Rudolfa Páleša z Únie autodopravcov Slovenska veľa.
Jeden za všetky: z pohraničného Kitsee do Trenčína sa dostanete drahšie než z Kitsee do Ilavy, ktorá je ešte niekoľko kilometrov za Trenčínom. Takéto údaje poskytuje mýtna kalkulačka zverejnená na stránke emyto.sk.
Zdroj: Únia autodopravcov Slovenska
„Tento konkrétny prípad analyzujeme,“ povedala Lendacká. Aj keby mýtna kalkulačka pracovala presne, je otázne, podľa akých kritérií. „Kolegovi mýtny systém odpočítal sedem eur iba za prejazd cez križovatku s cestou prvej triedy,“ povedal vodič kamiónu Ladislav Bášti.
Mýto sa má platiť za prejazdené úseky a nie za kilometre. To znamená, že keď prejdete na úseku len dva kilometre, zaplatíte ako za desať.
Tak to funguje medzi Prešovom a Lemešanmi, kde leží aj obec Haniska. Jej starosta Ján Pavuk preto odklonil autobusy MHD z ciest prvej triedy na druhotriedne. No tam sa zmestia len menšie autobusy a ľudí nedovezú priamo do práce.
Ak nepresadia nižšiu spotrebnú daň, možno dopravcovia zablokujú Bratislavu.
Informačno-petičná akcia dopravcov sa na benzínových čerpadlách v Banskej Bystrici rozbiehala včera ráno pokojne. Kamióny zaparkovali v priestoroch staníc tak, že sa dalo tankovať, blokovali len niekoľko stojanov.
Napätie sa ale postupne stupňovalo. „Ak protest nepomôže, budeme musieť ísť na Bratislavu, lebo to jediné asi pomôže, keď zablokujeme celé hlavné mesto,“ zastrájal sa vodič kamióna. V Banskej Bystrici aj v Lučenci museli zasahovať aj policajti a niektorí pracovníci čerpacích staníc, napríklad v Košiciach, Lučenci a Trenčíne, poslali vodičov preč.
Akciou chcú dopravcovia docieliť, aby sa mýto stoplo, kým nebude dopracované a spravodlivé. Žiadajú tiež zníženie spotrebnej dane z nafty a benzínu. Zozbierať chcú približne 100-tisíc podpisov na vyše sto pumpách.
Podpisy zbierali aj na košických čerpacích staniciach, zablokovaná nebola ani jedna. Petičný hárok podpísal aj prepravca guľatiny zo severovýchodu Slovenska. „Vozíme drevo do Ružomberka. Keď si zrátam všetky náklady spolu s mýtom, už teraz som v mínuse. Počuli sme, že keď zvýšime ceny, Ružomberok začne dovážať z Poľska.“
V Košiciach väčšina vodičov autobusov Dopravného podniku ozdobila vozidlá oranžovými stužkami a symbolicky tak protestovali. Generálny riaditeľ Michal Tkáč považuje spoplatnenie ciest na území ich mesta za diskriminačné. V Bratislave jazdí po spoplatnených cestách šesť z 87 liniek, u nich všetky.
Košická radnica s Dopravným podnikom požiada rezort dopravy o zmenu vyhlášky o spoplatnení úsekov ciest. Premiér podľa košickej radnice koncom roka 2009 pred župnými voľbami sľuboval, že prímestské a mestské autobusy oslobodí od mýta.
Vláda nariadením až 16. 12. 2009 schválila len nižšie sadzby mýta pre autobusovú dopravu. Pritom minister dopravy minulý mesiac v dôvodovej správe tvrdil, že mýto nemá vplyv na rozpočty obcí. „Odôvodnil to tým, že vymedzenie úsekov výberu mýta je stanovené len na úseky mimo zastavaného územia,“ povedal hovorca radnice Jaroslav Vrábeľ.
Keď bol Smer v opozícii, navrhol znížiť spotrebné dane z pohonných látok päťkrát. Dnes sa k tomu nemá.
Bratislava - „Je absurdné, že ľudia platia vďaka Miklošovi pri reálnych príjmoch okolo 250 až 300 eur za mesiac spotrebnú daň vyššiu, ako to požaduje legislatíva EÚ. Nová koalícia, ktorá vznikne po voľbách, musí zníženie spotrebnej dane dostať čo najrýchlejšie do Národnej rady.“ Aj takto lákal voličov v roku 2006 Robert Fico.
V minulom volebnom období opozičný Smer navrhol znížiť spotrebnú daň z nafty a benzínu až päťkrát. Dnes už vládny Smer o plnení predvolebného sľubu ani neuvažuje: „Nevidím priestor na zníženie spotrebných daní, lebo je hospodárska kríza,“ povedal včera Fico.
Spotrebná daň na benzín je u nás asi 40 percent nad minimálnou hranicou EÚ a pri nafte až o 60 percent. Ceny pohonných látok sú u nás vyššie ako v ostatných krajinách V4. Bez daní je rozdiel cien minimálny.
Dopravcovia sa sťažujú, že mýto im zvýši denné náklady o desiatky eur, zníži ich konkurencieschopnosť oproti zahraničiu a ohrozí existenciu.
Ekonómovia sa prikláňajú k dopravcom. „Spotrebné dane, hlavne z nafty, patria medzi najvyššie v EÚ a nie je dôvod to udržiavať,“ povedal Radovan Ďurana z inštitútu INESS. Eva Sadovská z Poštovej banky upozorňuje, že pre mýto hrozí zvyšovanie cien a prepúšťanie.
Dopravca zo Žilinského kraja už vlani pre krízu prepustil jedného zo štyroch šoférov. Majiteľ firmy, ktorý chce zostať radšej v anonymite, nevylúčil, že bude prepúšťať aj pre mýto.
Diaľničná nálepka mu robila náklady dva centy na kilometer, mýto to zdvihlo na deväť. Ak mu minimálne polovica odberateľov odmietne akceptovať vyššie ceny pre mýto, o prácu príde ďalší človek. Zatiaľ mu odberatelia signalizujú, že sú ochotní vyššie ceny rešpektovať. To je dobrá správa pre podnikateľa, no zlá pre ľudí. „Na mýto doplatí spotrebiteľ, pretože sa to prenesie do konečnej ceny výrobkov."
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.