Za vyvlastnenie bude žaloba, hrozí Penta

Majitelia poisťovne Dôvera odkazujú štátu: Nie sme na predaj.

Finančná skupina Penta, ktorá vlastní zdravotnú poisťovňu Dôvera, sa v prípade snahy štátu vyvlastniť ju bude brániť. V Rozhovore týždňa pre HN to prvýkrát pripustil partner Penty Eduard Maták (na snimke) zodpovedný za investície v zdravotníctve. Nevyvrátil, že to môže znamenať aj ďalšie medzinárodné arbitráže. Podobne sa už skôr vyjadril aj druhý súkromný hráč na trhu – poisťovňa Union.

Hľadá sa verejný záujem

Maták argumentuje tým, že zákony sú na ich strane. „Nie je naplnená ústavná podmienka verejného záujmu. Slovenský právny poriadok pozná vyvlastnenie iba v rámci stavebného zákona. V prípade súkromnej firmy definujete verejný záujem veľmi ťažko.“

„Je predčasné špekulovať o akýchkoľvek súdnych sporoch,“ reaguje Martina Lidinská z tlačového oddelenia ministerstva zdravotníctva.

Ústavný právnik Peter Kresák dáva majiteľom Dôvery za pravdu. „Pri dnešnom stave by sa Penta mohla veľmi dobre brániť.“ Nemyslí si preto, že vyvlastnenie, o ktorom hovoril premiér Robert Fico, je veľmi reálne.

Tvrdí, že vláda by mohla síce prijať zmenu zákona, kde by umožnila vyvlastnenie zdravotných poisťovní, no aj napriek tomu by to bol stále problém. „Museli by si nájsť veľmi závažné dôvody, ktoré by oprávňovali takýto zásah do vlastníckeho práva.“ Také dôvody podľa neho momentálne nie sú. „Čiže v súčasnom stave by mala Penta reálnu šancu na úspech,“ hovorí Kresák.

Vláda pripúšťa vyvlastnenie súkromných poisťovní, pretože si z verejných zdrojov ukrajujú podľa nej priveľké zisky.

Penta – jediný majiteľ Dôvery

Penta pritom práve ohlásila, že odkúpila polovicu akcií Dôvery od spoločnosti Prefto Holding Limited a je už jej jediným majiteľom. Dôvodom na ústupok ich partnera sú podľa Matáka tvrdé mediálne vyhlásenia a legislatívna neistota. „My v tomto biznise chceme zostať, tak sme im ponúkli takú cenu, ktorá bola pre nich prijateľná.“ Cenu
neuviedol.

Vyvlastnenie je jedna z troch možností, ako plánuje vláda Roberta Fica stiahnuť súkromné poisťovne z trhu s cieľom vytvoriť jednu štátnu zdravotnú poisťovňu. Úrad vlády na Matákove slová nereagoval, odkázal nás na ministerstvo zdravotníctva.

Cena? Stovky miliónov

Pri prípadných súdnych sporoch môže byť okrem zadefinovania verejného záujmu problémom aj cena, za ktorú štát poisťovne vyvlastní. „Súkromné poisťovne by mohli viesť súdne spory napríklad kvôli tomu, že by sa im finančná náhrada, za ktorú boli vyvlastnené, nezdala adekvátna,“ povedal Dušan Nikodým z Ústavu štátu a práva SAV. Cenu poisťovní má určiť audítor, ktorého vyberie ministerstvo Zuzany Zvolenskej. Zatiaľ je len známe, aká je hodnota poisteného kmeňa Dôvery – ku koncu roka 2011 to bolo 455 miliónov eur. Poistenci druhej súkromnej poisťovne Union by na základe tohto čísla podľa odhadu odborníkov mohli vyjsť na 130 miliónov eur. Celková hodnota poisťovní sa však ešte môže meniť aj v závislosti od toho, aké zisky vytvoria za tento rok.

Brániť sa bude aj Union

Podobný postoj ako Penta zastávajú aj majitelia Unionu. Ako sa pre HN vyjadril jej majiteľ Achmea, sú znepokojení vyjadreniami vlády o vyvlastnení. „Achmea starostlivo vyhodnotí právnu legitimitu akéhokoľvek návrhu vlády, ktorý ma negatívny vplyv na vlastníctvo a investíciu Achmey v Union zdravotnej poisťovni,” povedal hovorca Achmey Frank ter Borg. Riaditeľ poisťovne Roman Podolák dodal, že urobia všetko na zachovanie systému zdravotného poistenia s viacerými poisťovňami. „Verím, že tento systém je efektívnejší ako systém jednej poisťovne bez konkurencie,“ odôvodnil Podolák.

Nebolo by to pritom prvýkrát, čo by sa poisťovne bránili na medzinárodných súdoch. Obe už so štátom viedli arbitráže kvôli zákazu zisku, ktoré zaviedla prvá vláda Roberta Fica. V prípade Dôvery bola pozastavená kvôli tomu, že medzi jej vlastníkom holandskou spoločnosťou HICEE bola ešte slovenská firma Dôvera Holding. Majitelia poisťovne sa však poučili a zmenili vlastnícku štruktúru tak, aby bola HICEE priamym majiteľom Dôvery. V prípade arbitráže Dôvery šlo o pol miliardy eur.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...

Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...