Zábery mestskej polície, kde a prečo odťahuje

Vo štvrtok na zasadnutie výboru mestskej časti prišli obyvatelia so sťažnosťami, že vodiči odstavujú vozidla tam, kde prekážajú.

Pripájam pre poučenie niekoľko záberov, ktorými mestská polícia dokumentovala priestupky vodičov.

Boríme sa s týmto problémom aj v iných častiach mesta. Vo štvrtok išlo konkrétne o parkovanie v zákaze zastavenia a na chodníkoch na ulici Pod Kalváriou pri exercičnom dome, najmä v nedeľu.

Pochopiteľne to vyvoláva konfliktné situácie. V čase, keď do exercičného domu prichádzajú stovky chodcov, prichádzajú aj vodič a nechávajú svoje autá v zákaze zastavenie, za značkou "Obytná zóna", kde sa nemôže parkovať hocikde a dokonca na chodníku.

Padol návrh, aby radnica kúpila pozemok za protihlukovou stenou a postavila na ňom parkovisko.

To nepovažujem vôbec za správne riešenie, aj preto, že vo vzdialenosti do dvoch - troch minút pešo sú prístupné voľné parkoviská:

  • pri reštaurácií Arkáda (je súkromné, ale majiteľ zatiaľ umožňuje na parkovisku parkovať komukoľvek),
  • pri reštaurácii Mladosť (tiež súkromné, ale oveľa väčšie, tiež verejne prístupné bez obmedzení),
  • pri zimnom štadióne (pred ním a aj za ním, je mestské, v súčasnosti prenajaté, ale tiež trvale verejne prístupne bez obmedzení).

Pre exercičným domom je malé verejné parkovisko. Vidím ho ako vhodné pre tých, ktorí majú naozaj problém chodiť pešo.





Chce to však vzájomný rešpekt a aj pokus vžiť sa do toho, ako sa cítia chodci, ak nemôžu kvôli autám bezpečne chodiť po chodníku, pretože tam stoja autá.

Mäkké opatrenia

Mestskú políciu máme práve na to, aby účinnými prostriedkami dostala do povedomia obyvateľov zásady, ako sa v meste správať tak, aby pohodlie jedného nebolo na úkor iného. Malo by platiť, že chodník je pre chodcov a nie pre autá.

Pán Compeľ, šéf policajtov pre našu mestskú časť na zasadnutí vžboru v mestskej časti prisľúbil, že sa pokúsia zvoliť primeranú policajnú taktiku, aby dosiahli to, čo je samozrejmé v kultúrnej krajine - že na chodníkoch sa neparkuje tak, aby sa znemožnil prechod pre chodcov a tí boli nútení vojsť na cestu.

Tvrdé opatrenia

Hrozba pokuty, papuče či odtiahnutia auta, ak tvorí prekážku a auto buď nenájdu na mieste, alebo s ním nemôžu hneď odísť, je pre mnohých vodičov a vodičky dostatočným motívom na to, aby nenechali auto stáť úplne hocikde.

Tam kde to nefunguje, používajú sa v uliciach fyzické opatrenia - najčastejšie sú to stĺpiky a špeciálne obrubníkové prvky, po ktorých vodiči neradi prechádzajú kolesami, ak nechcú riskovať poškodenie auta a jeho nepojazdnosť. Pre chodcov a cyklistov však netvoria bariéru.

Je to tiež riešenie, naviac pri správnej realizácii takmer 100 percentne účinné. Lenže stojí peniaze navyše a mestský rozpočet nie je bezodný.

Je to na zváženie nás všetkých, či chceme mať poriadok v uliciach tak, že si budeme ctiť pravidlá kvôli tomu, že chceme byť ohľaduplní k ostatným, aby ostatní boli ohľaduplní k nám.

Alebo chceme poriadok za cenu, že v uliciach pribudnú fyzické bariéry, na ktoré sa všetci poskladáme.

Tretia možnosť, ktorú zatiaľ žiaľ preferujeme, je metóda, že kde nechodí polícia, tam sa nad slušnosťou k ostatným tak trochu "pritvoria" oči.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.