Začala sa výstavba kysuckej diaľnice

Základný kameň stavby diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec je poklepaný. Začína sa s výstavbou úseku v plnom profile, ktorý má byť dostavaný o štyri roky.

ČADCA. Oficiálny začiatok výstavby diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec už majú za sebou. V Čadci na Palárikovej ulici sa prítomným v utorok 24. januára prihovoril minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Arpád Érsek, primátor mesta Čadca Milan Gura či zástupcovia zhotoviteľov diaľničného úseku. „Za krátku dobu som tu už druhýkrát. Som veľmi rád, že môžeme poklepať základný kameň, no ešte radšej by som bol, keby sme už strihali pásku. Dúfam, že do roku 2020 ju prestrihneme, no to už bude na zhotoviteľoch,“ povedal prítomným minister Érsek.

V plnom profile

Takmer šesťkilometrový úsek v plnom profile postaví v priebehu nasledujúcich štyroch rokov konzorcium firiem Strabag, s. r.o., Porr, s. r. o. a Hochtief CZ, a. s. za 239 miliónov eur. Začať s výstavbou by sa malo už v najbližších dňoch. Na úseku bude celkovo 19 mostov, 2 križovatky, 11 kilometrov protihlukových stien. „Trasa je vedená v náročnom geologickom prostredí. Súčasťou trasy je množstvo mostov. Tým hlavným bude most 205 Podzávoz, ktorý bude dlhý 832 metrov, vysoký 17 metrov,“ povedal konateľ spoločnosti Strabag Branislav Lukáč.

Viac práce do regiónu

Dnes prejde po hlavnej ceste v Čadci viac ako 18 700 áut denne, z toho väčšina je tranzit, smerujúci ďalej na sever do Poľska a Českej republiky. Situáciu komplikuje aj takmer 5-tisíc ťažkých nákladných vozidiel. Nová diaľnica odvedie tranzitnú dopravu mimo mestských komunikácií a navyše prinesie úsporu paliva aj času (5 minút oproti starej ceste).

„Ľudia, žijúci v Čadci a okolí, sú dlhodobo vystavení veľkému počtu áut, ktoré im komplikujú život. Verím, že nová diaľnica zlepší životy ľudí, prinesie viac práce a zvýši kvalitu života ľudí v regióne. Táto cesta tiež prepojí veľmi perspektívne regióny Poľska, Česka a Slovenska a prinesie lepšie dopravné spojenie v rámci Európy. Preto ju môžeme postaviť s prispením európskych zdrojov,“ povedal v Čadci minister Érsek.

Komplikovaná stavba

Nová plnoprofilová diaľnica do veľkej miery prechádza mimoriadne komplikovaným terénom a zastavaným územím. Časť úseku bude vedená estakádou ponad obývané územie. Zhotoviteľ postaví celkom 2 polovičné mimoúrovňové križovatky, 19 mostov, 41 geotechnických konštrukcií a 28 protihlukových stien.

Veľký význam pre stavbu má vybudovanie križovatky Svrčinovec, ktorá je súčasťou nadväzujúcej stavby D3 Svrčinovec – Skalité. Križovatka umožní sprevádzkovanie úseku D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec, ako aj zabezpečí dopravné spojenie s budúcou R5 smerom na Českú republiku. V mimoúrovňovej križovatke bude vyriešené prepojenie diaľnice a cesty I/11 vo všetkých dopravných smeroch, čím sa vytvorí možnosť prepojenia troch európskych štátov – Poľska, Česka a Slovenska.

Zmluvná hodnota diela bez DPH je 239 miliónov eur. Projekt sa bude spolufinancovať z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (OPII) a tiež z Nástroja na prepojenie Európy – CEF. Zmluva o poskytnutí grantu z nástroja CEF vo výške viac ako 74 mil. eur bola podpísaná dňa 18. novembra 2016.

Predražený úsek?

Práve cena takmer 240 miliónov eur však vyvolala polemiku o tom, či je, alebo nie je celková čiastka privysoká. Upozornil na to ešte v lete minulého roka mimovládny inštitút INEKO. „Významne to prevyšuje úroveň, za akú sa v iných krajinách stavajú náročné tunelové úseky diaľnic,“ povedal v júni jeho analytik Ján Kovalčík. Ten bol šéfom stratégií na ministerstve dopravy za Jána Figeľa.

Tak či onak, začína sa stavať a po dostavaní úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec sa Kysuciam a minimálne Čadci s blízkymi obcami Svrčinovec, Čierne či Skalité uľaví. V súčasnosti sú na dennom poriadku niekoľkokilometrové kolóny a motoristi sa právom dožadujú kvalitného a rýchleho cestného prepojenia. „Život v meste je z pohľadu dopravy veľmi zlý, sú tu dopravné zápchy, čo obmedzuje nielen samotných občanov, ale aj návštevníkov, ktorí chodia za krásami Kysúc,“ hovorí Milan Gura, primátor Čadce. Dodáva, že nielen pre mesto Čadca je pokračovanie výstavby jednou z najdôležitejších správ. „Región Kysuce bude pokračovaním výstavby úseku diaľnice atraktívny nielen pre obyvateľov, ale aj pre návštevníkov a investorov.“

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.