Základný kameň stavby diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec je poklepaný. Začína sa s výstavbou úseku v plnom profile, ktorý má byť dostavaný o štyri roky.
ČADCA. Oficiálny začiatok výstavby diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec už majú za sebou. V Čadci na Palárikovej ulici sa prítomným v utorok 24. januára prihovoril minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Arpád Érsek, primátor mesta Čadca Milan Gura či zástupcovia zhotoviteľov diaľničného úseku. „Za krátku dobu som tu už druhýkrát. Som veľmi rád, že môžeme poklepať základný kameň, no ešte radšej by som bol, keby sme už strihali pásku. Dúfam, že do roku 2020 ju prestrihneme, no to už bude na zhotoviteľoch,“ povedal prítomným minister Érsek.
Takmer šesťkilometrový úsek v plnom profile postaví v priebehu nasledujúcich štyroch rokov konzorcium firiem Strabag, s. r.o., Porr, s. r. o. a Hochtief CZ, a. s. za 239 miliónov eur. Začať s výstavbou by sa malo už v najbližších dňoch. Na úseku bude celkovo 19 mostov, 2 križovatky, 11 kilometrov protihlukových stien. „Trasa je vedená v náročnom geologickom prostredí. Súčasťou trasy je množstvo mostov. Tým hlavným bude most 205 Podzávoz, ktorý bude dlhý 832 metrov, vysoký 17 metrov,“ povedal konateľ spoločnosti Strabag Branislav Lukáč.
Dnes prejde po hlavnej ceste v Čadci viac ako 18 700 áut denne, z toho väčšina je tranzit, smerujúci ďalej na sever do Poľska a Českej republiky. Situáciu komplikuje aj takmer 5-tisíc ťažkých nákladných vozidiel. Nová diaľnica odvedie tranzitnú dopravu mimo mestských komunikácií a navyše prinesie úsporu paliva aj času (5 minút oproti starej ceste).
„Ľudia, žijúci v Čadci a okolí, sú dlhodobo vystavení veľkému počtu áut, ktoré im komplikujú život. Verím, že nová diaľnica zlepší životy ľudí, prinesie viac práce a zvýši kvalitu života ľudí v regióne. Táto cesta tiež prepojí veľmi perspektívne regióny Poľska, Česka a Slovenska a prinesie lepšie dopravné spojenie v rámci Európy. Preto ju môžeme postaviť s prispením európskych zdrojov,“ povedal v Čadci minister Érsek.
Nová plnoprofilová diaľnica do veľkej miery prechádza mimoriadne komplikovaným terénom a zastavaným územím. Časť úseku bude vedená estakádou ponad obývané územie. Zhotoviteľ postaví celkom 2 polovičné mimoúrovňové križovatky, 19 mostov, 41 geotechnických konštrukcií a 28 protihlukových stien.
Veľký význam pre stavbu má vybudovanie križovatky Svrčinovec, ktorá je súčasťou nadväzujúcej stavby D3 Svrčinovec – Skalité. Križovatka umožní sprevádzkovanie úseku D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec, ako aj zabezpečí dopravné spojenie s budúcou R5 smerom na Českú republiku. V mimoúrovňovej križovatke bude vyriešené prepojenie diaľnice a cesty I/11 vo všetkých dopravných smeroch, čím sa vytvorí možnosť prepojenia troch európskych štátov – Poľska, Česka a Slovenska.
Zmluvná hodnota diela bez DPH je 239 miliónov eur. Projekt sa bude spolufinancovať z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (OPII) a tiež z Nástroja na prepojenie Európy – CEF. Zmluva o poskytnutí grantu z nástroja CEF vo výške viac ako 74 mil. eur bola podpísaná dňa 18. novembra 2016.
Práve cena takmer 240 miliónov eur však vyvolala polemiku o tom, či je, alebo nie je celková čiastka privysoká. Upozornil na to ešte v lete minulého roka mimovládny inštitút INEKO. „Významne to prevyšuje úroveň, za akú sa v iných krajinách stavajú náročné tunelové úseky diaľnic,“ povedal v júni jeho analytik Ján Kovalčík. Ten bol šéfom stratégií na ministerstve dopravy za Jána Figeľa.
Tak či onak, začína sa stavať a po dostavaní úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec sa Kysuciam a minimálne Čadci s blízkymi obcami Svrčinovec, Čierne či Skalité uľaví. V súčasnosti sú na dennom poriadku niekoľkokilometrové kolóny a motoristi sa právom dožadujú kvalitného a rýchleho cestného prepojenia. „Život v meste je z pohľadu dopravy veľmi zlý, sú tu dopravné zápchy, čo obmedzuje nielen samotných občanov, ale aj návštevníkov, ktorí chodia za krásami Kysúc,“ hovorí Milan Gura, primátor Čadce. Dodáva, že nielen pre mesto Čadca je pokračovanie výstavby jednou z najdôležitejších správ. „Región Kysuce bude pokračovaním výstavby úseku diaľnice atraktívny nielen pre obyvateľov, ale aj pre návštevníkov a investorov.“
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
Zábery z drona z výstavby diaľnice D3 Žilina - Brodno
Štát sa rozhodol. Drahú diaľnicu na Kysuciach postaví
Veľa rozostavaných diaľnic dvíha ich cenu
Minister dopravy Roman Brecely: Výstavba obchvatu Prešova sa môže odsunúť o niekoľko mesiacov
NDS otvorila cenové ponuky, najlacnejší obchvat Prešova ponúkla Skanska
Pre výstavbu diaľnice okolo Čadce sa 15 rodín sťahuje
Pre sľubovanú kysuckú diaľnicu sú ľudia roky v neistote
Pre niektorých Kysučanov je diaľnica trápením: Je horšie odísť, alebo ostať?
Náhradou za vyvlastnený dom už nový dom nebude, dajú len peniaze
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...
Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...
MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...
Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...
Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.
Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...
Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Zmluva o predaji jeho podielu vo firme je odtajnená. Podľa expertky mala logiku len v prípade, že išlo o pranie peňazí.
Prešovčanom odkazuje, že je to priorita.
Občianske združenie (OZ) Náš Prešov rozbehlo petíciu, v ktorej žiada vládu o začatie výstavby 2. etapy rýchlostnej cesty R4, ktorá tvorí severný obchvat Prešova a následne jej pokračovanie až ku hranici s...
Hrozí nám medzinárodná blamáž, tvrdí
Lehotu na vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami treba podľa ministerstva dopravy predĺžiť do konca roka 2030. Novelu cestného zákona, ktorá to upraví, posunuli poslanci do druhého čítania.
Rezort rieši harmonogram priorít.
Harmonogram prípravy a výstavby projektov je pripravený na 80 - 90 %.
Diaľničiari odovzdali motoristom nový úsek diaľnice D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec.
Lehotu na vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami treba podľa ministerstva dopravy predĺžiť do konca...
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Včera ste sa ma viacerí pýtali, ako sa pripomienkuje návrh všeobecne záväzného nariadenia, ktoré vaše mesto (alebo obec) zverejnilo na verejné pripomienkovanie. Keďže otázky pokračujú, napísal som návod, ako jednoducho na...
K zimnému štadiónu by mala podľa predstavy projektanta pribudnúť tréningová hala a nový prístup zo svetelnej križovatky.
Národná rada Slovenskej republiky schválila zmenu základného predpisu samosprávy, zákona č. 369/1990 Z. z. o obecnom zriadení. Prinášame úplné znenia zákona s účinnosťou od 1. apríla 2018.
Na sieti Youtube môžete sledovať záznam zo zasadnutia Mestského zastupiteľstva v Prešove.