Zatiaľ šesť variantov má vedenie novej diaľnice D4, ktorá by mala byť aj súčasťou tzv. nultého okruhu okolo Bratislavy. Diaľnica sa má spojiť s existujúcou diaľnicou D2 a tunelom cez Karpaty sa napojiť na diaľnicu D1.
Zatiaľ šesť variantov má vedenie novej diaľnice D4, ktorá by mala byť aj súčasťou tzv. nultého okruhu okolo Bratislavy. Diaľnica sa má spojiť s existujúcou diaľnicou D2 a tunelom cez Karpaty sa napojiť na diaľnicu D1.
Investor novej diaľnice - Národná diaľničná spoločnosť (NDS), vybudovala pred dvoma rokmi prvú časť diaľnice D4 pri Jarovciach, ktorá mala viesť v ďalšej etape po Bernolákovo. Po dohode s mestom a rakúskymi partnermi sa napokon dohodol variant tzv. nultého okruhu. Okrem dobudovania obchvatu okolo hlavného mesta bude diaľnica D4 napojená aj na rakúsku diaľnicu A6 pri Kitsee.
V súčasnosti sa najviac začína diskutovať o trase tunela cez Karpaty zo Záhoria. S vyústením tunela sa ráta pri Rači, alebo pri Vajnoroch. Snahou investora je jeho dĺžku, ktorá má byť asi 9 kilometrov, čo najviac skrátiť. NDS poverila výberom najkratšej možnosti českú spoločnosť HBH projekt Brno. V súčasnosti sa uvažuje o dvoch hlavných riešeniach.
Jedným z nich sú dva krátke borinské tunely (trasa cez obec Borinka) alebo dlhý Mariansky tunel. Podľa zástupcov českej spoločnosti je borinský variant z hľadiska tunelov o 40 percent kratší ako dlhý tunel. Ide o lacnejšiu možnosť, no trasa je dlhšia. Otvorená diaľnica by viedla tesne nad obcou Borinka. Je tam viac estakád, vodné zdroje a blízke domy. Plánovanou trasou vedie v súčasnosti vysokonapäťové elektrické vedenie, vysokotlakové plynové vedenie a diaľkový vodovod. V prípade výstavby by bola asi nutná ich prekládka. Trasa by prechádzala aj blízko chránených prírodných rezervácií.
Pôvodný tzv. Mariansky tunel ráta s napojením nad Mariankou a ide o dlhý tunel. Rozdiel vstupu do tunela pri Stupave tvorí len 50 metrov, teda portál dlhého tunela je o 50 metrov bližšie k Marianke ako portál navrhovaný pre krátky tunel smerom do Borinky.
Financovanie celého projektu zatiaľ nie je jasné. Celý projekt diaľnice D4 - nultého okruhu, má stáť 30-40 miliárd korún. Vládny kabinet do roku 2013 s touto diaľnicou neráta, pretože nemá peniaze. Podľa našich informácií sa bude Slovensko snažiť o získanie financií prostredníctvom zapojenia sa do severojužného európskeho ťahu diaľnic v smere zo Švédska. V prípade, že by sa Slovenská republika stala súčasťou tohto ťahu, mohla by získať prostredníctvom programu Centrálny európsky dopravný koridor (CETC) desiatky miliárd korún. Značná časť peňazí by sa potom použila práve na výstavbu diaľnice D4.
Národná diaľničná spoločnosť chce prísť na jeseň alebo koncom roka s definitívnym zámerom celej stavby a predložiť ho aj na posúdenie vplyvov na životné prostredie EIA. Spoločnosť HBH je pripravená vypracovať nultý scenár, ktorý uvedie riziká v prípade, že by sa obchvat neuskutočnil. Štúdia firmy Alfa 04 hovorí o tom, že v takom prípade sa Prístavný most upchá už v roku 2013 a v roku 2035 sa upchá okolie Ivanky pri Dunaji.
Miestne samosprávy dotknutých obcí (Borinka, Marianka, Stupava, Záhorská Bystrica) nie sú proti výstavbe diaľnice D4 s tunelom, ale pripravili vlastné návrhy riešení.
Celkovo existuje šesť variantov vedenia diaľnice D4 popod Malé Karpaty. Z nich najvážnejšími kandidátmi sú dva - VARIANT 0 s tunelom vedúcim z obce Marianka do Rače a VARIANT 5, ktorý počíta s dvoma kratšími tunelmi v blízkosti obce Borinka. Ostatné varianty sú len obmenou týchto dvoch trás.
Mapa: NDS, HBH Projekt
Bratislava, diaľnica D4, nultý okruh
Samospráva rokuje o novom variante plánovaného obchvatu Bratislavy
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.