Začína sa súťaž o najväčší tunel Višňové - Dubná Skala

Do súťaže o diaľničnú megazákazku sa chce prihlásiť aj firma, ktorá ju už raz vyhrala. Napokon tunel nestavala pre privysokú cenu.

Bratislava - Stavebné firmy sa chystajú na boj o jednu z najväčších zákaziek v histórii Slovenska.

Ide o stavbu úsekov medzi Lietavskou Lúčkou a Dubnou skalou so 7,5–kilometrovým tunelom Višňové. Ich cenu odhaduje ministerstvo dopravy asi na 900 miliónov eur.

Rezort dopravy chce súťaž odštartovať ešte tento rok. Pravdepodobne ju ohlási ešte v pondelok, keďže minister Ján Figeľ (KDH) sa vybral obzrieť si miesto výstavby.

Druhýkrát do tendra
 
Stavba tunela, ako to s ňou je

  • Na budúci rok sa má začať  13,5­kilometrový úsek s tunelom Višňové.
  • Očakáva sa cena asi 900 miliónov eur.
  • Keďže je úsek kratší o vyše osem kilometrov, vodiči ušetria asi 15 minút času.
  • Ďalšie priľahlé časti diaľnice  v okolí Žiliny sa začnú stavať v roku 2014, aby bola D1 medzi Bratislavou a Košicami hotová najneskôr do roku 2017.

Firmy sa na megazákazku už dávnejšie pripravujú. Prihlásiť sa plánuje napríklad aj rakúsky Alpine.

„Je veľmi pravdepodobné, že sa zúčastníme na verejnom obstarávaní,“ povedal Johannes Gfrerer, hovorca firmy. Alpine už raz spoločne v konzorciu s ďalšími firmami túto zákazku priklepli.

Vtedy bol tunel súčasťou projektu PPP, ktorý vysúťažila bývalá vláda a kabinet Ivety Radičovej ho zrušil.

Cena, ktorú mal stáť tunel aj s ďalšími priľahlými kilometrami v okolí Žiliny, bola takmer deväť miliárd eur. Jej súčasťou však bola aj tridsaťročná údržba a prevádzka.

Strabag sa chystá zapojiť tiež, hovorí jeho šéf Vlastislav Šlajs.

„Vzhľadom na to, že pôjde o najdlhší tunel na diaľnici D1, bude jeho výstavba technicky zložitá a časovo náročná,“ upozornil.

Firmy so slabšími referenciami a finančnou silou budú zrejme z hry von, upozorňuje Skanska.

Na druhej strane tunel je taký veľký, že sa zrejme firmám, ktoré sa na tunely špecializujú, oplatí presúvať kapacity aj na veľké vzdialenosti.

Za pravdu tomu dáva aj stavebná firma, ktorá sa pre náročnosť stavby plánuje obrátiť na svoj materský koncern Vinci. Ten už u nás postavil cestu medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami.

Úspory pre ľudí

Či sa vláde podarí pri súťaži dosiahnuť úspory aj do výšky 50 percent ako v prípade diaľničných stavieb tendrovaných v poslednom čase, je otázne.

Šéf Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák upozorňuje, že tunel má prísnejšie normy, ktoré sa len tak s nižšími nákladmi obísť nedajú.

Úsek však bude mať pozitíva pre úspory na palivách či znížení počtu nehôd, dodal.

Štát chce tunel financovať z eurofondov prístupných až po roku 2014. Možnosťou  sú aj zdroje z Európskej investičnej banky.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...