Začnú stavať ďalšie objekty súvisiace s diaľnicou

V Považskej Bystrici dnes otvorili budovanie ďalšej etapy prvého úseku diaľnice D1 Sverepec-Vrtižer. Samotné teleso diaľnice je tesne pred dokončením. Chýba ešte diaľničná križovatka pri Sverepci a stredisko údržby. Stavať sa bude aj v meste, kruhová križovatka pod estakádou.

Považská Bystrica - Výstavba je  financovaná z prostriedkov Európskej únie a ide o zákazku za viac ako 18 miliónov eur. Základný kameň pod diaľničnou estakádou poklepali predstavitelia ministerstva dopravy, Národnej diaľničnej spoločnosti, mesta Považská Bystrica a zhotoviteľa. Tým je združenie Hastra.

Života Považskobystričanov sa najviac dotkne výstavba križovatky v meste. Jej výstavbu však podporujú, dúfajú, že sa postaví čo najrýchlejšie.

Koniec výstavby v apríli 2012

Výstavba druhej etapy diaľnice pozostáva, okrem iných, z troch dôležitých objektov. Ide o stredisko správy a údržby diaľnic, ktoré bude na začiatku úseku Sverepec - Vrtižer, kilometer rekonštruovanej cesty I/61 - napojenie od Sverepca po Považskú Bystricu a kruhovú križovatku pod diaľničnou estakádou v meste.

Veľká kruhová križovatka bude mať priemer 80 metrov a bude sa stavať medzi piliermi diaľničnej estakády. „Nie sú presne stanovené termíny začiatkov a ukončení výstavby pre jednotlivé objekty. Je dohoda so zhotoviteľom, že križovatku by dokončil do jedného roka," povedal Igor Choma, generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti. Termín ukončenia výstavby diaľničnej križovatky pri Sverepci nekonkretizoval.

Náklady na výstavbu objektov druhej etapy výstavby sú viac ako 18 miliónov eur. Použité budú finančné prostriedky z Európskej únie a tiež zo štátneho rozpočtu. Všetky objekty by mali byť vybudované v apríli 2012.

Mali ich stavať spolu s diaľnicou

Výstavba objektov druhej etapy bola naplánovaná súčasne s výstavbou diaľnice, no nerealizovala sa. „Vznikol problém pre nedoriešené otázky dopadov na životné prostredie. Európska komisia mala výhrady a požiadala nás, aby sme to riešili. Mali sme možnosť buď počkať, doriešiť to a budovať súčasne všetko, alebo spustiť o dva roky skôr budovanie diaľnice a ostatné začať stavať neskôr," vysvetlil Choma. Rozhodli sa pre druhú možnosť.

Kruhová križovatka pod piliermi diaľnice

Veľká časť stavieb je priamo v intraviláne mesta. „Výstavba nebude bez dopadu na obyvateľstvo a dopravu v meste. Jej správnym koordinovaním, aké bolo napríklad aj pri budovaní kruhovej križovatky pod Rozkvetom, sa dá nájsť to najlepšie možné riešenie pre obyvateľov i stavbárov," povedal Miroslav Adame, primátor mesta.

„Počas výstavby budeme musieť na určitý čas čiastočne odstavovať aj dopravu. Inak sa to nedá riešiť. Bude to však v minimálne možnej miere. Konkrétne rokovania s dopravnou políciou ešte neboli, závisí to aj od ich vyjadrení," povedal Milan Hanuliak, konateľ spoločnosti Hastra. Doplnil, že križovatku v meste by chceli postaviť do konca roka. Upozornil však na problémy s inžinierskymi sieťami, ktoré by sa mohli vyskytnúť. Aj vedúci útvaru stratégie výstavby a rozvoja mesta Pavol Appel si myslí, že miesto, kde bude stáť veľká kruhová križovatka, je z hľadiska podzemných inžinierskych sietí kritické.

„Pre privádzač na diaľnici je termín dokončenia máj 2012. Budeme sa to snažiť urýchliť," doplnil Hanuliak.

Chcú aby sa stavalo rýchlo

Obyvatelia mesta vítajú výstavbu križovatky. Na komplikovanú dopravu si už zvykli. Dúfajú, že sa bude stavať rýchlo. „Je dobré, že sa to bude stavať. Pochopiteľne, že budú problémy, keď budú priamo v meste stroje a rozkopané cesty, ale treba to. Hádam to rýchlo skončia," myslí si Emil Babínec.

„Už je tu dlho prach a hluk z výstavby diaľnice, tak už to nejaký ten mesiac vydržíme. Dúfam, že v meste sa nebude stavať dva roky," vyjadrila obavy mladá mamička Zuzana, ktorá býva na Kukučínovej ulici. Tá susedí s cestou, kde sa bude stavať.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.