Slovensko už vážny spor pre mýto s euroúradníkmi má, môže pribudnúť ďalší.
BRATISLAVA. Dopravca, ktorý chce voziť tovar po diaľniciach či rýchlostných cestách na Slovensku, ale aj v Česku či Nemecku, sa musí v každej krajine registrovať do mýtneho systému.
Má teda v aute nielen našu, ale aj českú a nemeckú palubnú jednotku a musí platiť mýtne vo všetkých krajinách zvlášť.
To by už onedlho nemuselo platiť. Brusel totiž naplánoval, že zavedie mýtny roaming.
Dopravca, ktorý chce mať v aute iba jednu palubnú jednotku a rád by platil za všetky cesty cez jednu faktúru, bude môcť využiť služby prostredníka medzi mýtnymi operátormi po celej Únii.
Spoločný mýtny systém
Na to, aby sa táto predstava Bruselu naplnila, však už mali členské krajiny Únie podniknúť prvé kroky. Slovensko euroúradníci listom upozornili, že s nimi mešká.
Do októbra minulého roku sme mali mať ujasnené aspoň to, aké technológie má mať záujemca, ktorý by chcel využívať satelity tunajšieho prevádzkovateľa mýta, firmy SkyToll.
Cez tie by totiž získal dáta o prejdených vzdialenostiach. Mohol by používať aj jeho palubné jednotky, ak budú schopné komunikovať s mýtnymi systémami v iných štátoch Únie.
Chýba nám aj sprostredkovateľ rokovaní medzi SkyTollom a záujemcom o poskytovanie mýtneho roamingu.
„Komisia vyzvala Slovensko, aby meškanie vysvetlilo. Ak nedostaneme uspokojivú odpoveď, môžeme začať voči krajine oficiálne konanie,“ povedal Paolo Berrino z tlačového oddelenia eurokomisára pre dopravu Siima Kallasa.
Ministerstvo dopravy tvrdí, že robí, čo môže.
„V súčasnosti pripravujeme nový zákon o mýte, ktorý bude riešiť aj otázky súvisiace so zavedením jednej palubnej jednotky. Treba však podotknúť, že zavádzanie tohto systému je celoeurópskym cieľom, ktorý mešká v celej Únii,“ zareagoval hovorca rezortu dopravy Martin Kóňa.
Jeden závažný spor už pritom s Bruselom pre mýto máme. Komisia sa stále rozhoduje, či Slovensko zažaluje za tender, cez ktorý sa SkyToll u nás dostal k prevádzke mýtneho systému.
Vyhral totiž súťaž napriek tomu, že bol v tendri najdrahší. Tri konkurenčné lacnejšie ponuky Národná diaľničná spoločnosť z tendra vylúčila. Rozdiel medzi cenou, ktorú ponúkol SkyToll a najlacnejšou verziou mýta bol asi 200 miliónov eur.
Aby sporu pre meškajúcu prípravu úniového mýta Národná diaľničná spoločnosť zabránila, dohaduje si na mýtny roaming poradcu. Podpísať zmluvu chce so svojím doterajším mýtnym poradcom, firmou Process Management.
Tá má za poradenské služby zinkasovať 1,8 milióna eur. Súťaž nebola, lebo uviesť do problematiky nováčika by vraj bolo časovo náročné.
Všetky detaily systému jednej palubnej jednotky Brusel ešte spresní v direktívach. Už dnes však tvrdí, že úniové mýtne nebude drahšie než v dnešný režim. Plánuje, že by mohlo byť realitou do konca budúceho roka.
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
Diaľničné poplatky Maďarsko, cena, platnosť, miesta predaja
Diaľničné nálepky Česká republika, cena, platnosť, miesta predaja
Európsky súd po mýte preverí železnice
Diaľničné poplatky Rumunsko, cena, platnosť, miesta predaja
Diaľničné poplatky Taliansko, cena, platnosť, miesta predaja
Diaľničné nálepky na rok 2013, cena, platnosť, miesta predaja
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.