Zápletku okolo stopnutého úveru na diaľnicu zauzlili ekológovia

Príprava výstavby úseku diaľnice, ktorý má viesť katastrom obce Šútovo má novú zápletku. Tentoraz zamiešali karty ekológovia.

Šútovo - Šutovčanom sa v súvislosti s výstavbou diaľnice najviac pozdával variant, ktorým bol tunel cez lokalitu Korbeľka. Ten ešte v roku 2002 odporúčalo aj ministerstvo životného prostredia.

Diaľnica cez Šútovo

O tri roky neskôr však ministerstvo dopravy rozhodnutie zmenilo a rozhodlo sa pre trasu cez Šútovo. Tunajší poslanci šesťkrát hlasovali proti tejto alternatíve. Po verejnej diskusii s ministrom Ľubomírom Vážnym  a splnomocnencom pre výstavbu diaľnic Igorom Chomom, ktorí osobne navštívili obec, poslanci odobrili v januári minulého roku variant cez Šútovo. O štyri mesiace neskôr aj na základe petície obyvateľov obecní poslanci rozhodnutie zrušili a Šutovčania žiadali ministerstvo o prehodnotenie trasy. Lenže v tom čase už existovalo územné rozhodnutie a ministerstvo dopravy začalo prípravy na stavebné konanie. V marci 2009 vydalo ministerstvo dopravy stavebné povolenie na výstavbu diaľničného úseku D1 Turany - Hubová cez Šútovo a začali sa vykupovať pozemky.

Sťažnosť ekológov

V máji 2009 organizácia Priatelia Zeme-CEPA a SOS-BirdLife Slovensko odoslalo sťažnosť na postup ministerstva. Tá poukazuje na ohrozenie životného prostredia v úseku Turany-Hubová a zároveň na porušovanie európskych smerníc. „Hoci existuje odporúčaný tunelový variant, ktorý nebol spochybnený, štát presadzuje nevýhodnejšie riešenie. Zreteľne je za tým politické rozhodnutie urobiť to čo najrýchlejšie a vyjsť v ústrety koncesionárovi bez ohľadu na dôsledky pre krajinu," vraví Roman Havlíček zo združenia. Diaľnica má totiž byť vedená cez chránené prírodné územia v programe Natura 2000. Slovensko má však podľa ministra dopravy Ľubomíra Vážneho tak zadefinované územie Natura 2000, že nevie diaľnice realizovať mimo týchto chránených území.

Dohady okolo úveru

Európska investičná banka (EIB) podľa správy, ktorú dostali Priatelia Zeme a má ju k dispozícii aj denník SME, pozastavila schvaľovanie úveru a nepodpíše zmluvu, kým nedostane od ministerstva dopravy potrebné dokumenty. Medzi nimi je napríklad posudok o vplyve projektu na životné prostredie, ale aj územné a stavebné povolenia pre všetky časti projektu, ktoré budú v súlade s európskym aj slovenským právom. „Európska investičná banka nám dáva veľkú sumu a ak by to nevyšlo, vláda by mohla mať veľké problémy dotiahnuť to do úspešného konca," hovorí analytik Peter Goliaš z INEKO.

Minister dopravy Ľubomír Vážny sa ohradil voči informácii, že by EIB zastavila úver na 75-kilometrovaný diaľničný úsek D 1 medzi Martinom a Prešovom. Napriek tomu  problémy s uzatvorením konečnej dohody o miliardovej pôžičke na mimoriadnej tlačovke potvrdil. Podľa ministra chce banka vyslať v januári na Slovensko experta. Ten má posúdiť pripravené riešenia. Vážny sľubuje, že expert bude oboznámený „so všetkými aj kompenzačnými opatreniami, ktoré chceme urobiť" . Na rozruch okolo úveru v stručnom vyhlásení zareagovala aj EIB. Miliardovú pôžičku potvrdila s dôvetkom, že „rokovania týkajúce sa technických, environmentálnych a finančných podmienok stále pokračujú".

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...

Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...