Zrýchľovať a zefektívňovať procesy vo verejných inštitúciách je vo všeobecnosti dobrá vec. Niekedy to však môže byť aj problém. Napríklad, keď výsledkom toho procesu má byť, že niekto bude zbavený svojho majetku.
Práve niečo také na nás práve teraz Ficova vláda chystá. Starý stavebný zákon má byť nahradený novým. A v ňom už úprava vyvlastňovania nebude obsiahnutá. Schválený má byť samostatný zákon o vyvlastňovaní. V ňom budú postupy vyvlastňovania upravené podrobnejšie. A je možné, že vďaka tomu bude proces vyvlastňovania rýchlejší a efektívnejší. Dosiahne sa to však aj za cenu oslabenia procesných práv vlastníkov vyvlastňovaných pozemkov a stavieb. Inak povedané, budú mať menší priestor obhajovať svoje práva v procese vyvlastňovania.
Vyvlastňovanie sa presunie zo stavebných úradov na okresné úrady v sídle kraja. To znamená, že keď ľudia budú chcieť brániť svoj majetok, nebudú to riešiť s úradom vo vlastnej alebo neďalekej obci, ale v s úradom v krajskom meste. A čerešničkou na torte je, že aj odvolania proti rozhodnutiam okresného úradu v sídle kraja bude riešiť ten istý okresný úrad v sídle kraja. Sám sebe sudcom.
Vyvlastnenie je vážnym zásahom do vlastníckeho práva. Ak vôbec, malo by k nemu dochádzať naozaj len vo výnimočných prípadoch. Keď existuje evidentný a veľmi silný verejný záujem a nie je možné ho dosiahnuť normálnym spôsobom. Čiže dohodou s vlastníkom nehnuteľnosti. Na Slovensku je však verejný záujem definovaný veľmi široko. A možné je aj vyvlastňovanie v súkromnom záujme. Na účely realizácie súkromných investícií. A aby sa súkromná investícia stala verejným záujmom stačí maličkosť. Aby ju vláda vyhlásila za významnú investíciu. A môže sa vyvlastňovať. Nič na tom nemení ani navrhovaný zákon.
Skoro vo všetkom je novo navrhovaná úprava vyvlastňovania podrobnejšia ako tá doterajšia. Snáď jedinou výnimkou je účel vyvlastňovania. Doteraz platný stavebný zákon priamo vymenúva možné účely vyvlastňovania. Teda také, pri ktorých podľa názoru zákonodarcu existuje verejný záujem. Navrhovaný zákon sa uspokojuje s vetičkou „Účel, na ktorý možno vo verejnom záujme vyvlastniť, ustanovujú osobitné zákony“. A potom v poznámke pod čiarou spomína zopár zákonov. Len tak napríklad. Znamená to, že kedykoľvek si parlament zmyslí, môže v akomkoľvek ďalšom zákone doplniť ďalší účel vyvlastňovania. Bez toho, aby sa musel meniť zákon o vyvlastňovaní. Načo si komplikovať život? Veď ide len o majetok občanov.
Ficove vlády majú pre vyvlastňovanie slabosť. Tá prvá prijala protiústavný zákon o jednorazových mimoriadnych opatreniach vo výstavbe niektorých pozemných komunikácií, ktorý umožnil stavať na ešte nevyvlastnených pozemkoch. Hoci sme ju na protiústavnosť zákona vopred upozorňovali a návrh zákona ostro kritizovali.
Teraz nás chce obšťastniť zákonom, ktorý možno nebude tak zjavne protiústavný, prinesie však zhoršenie postavenia vlastníkov vyvlastňovaných nehnuteľností pri obhajobe vlastného majetku. Efektívnosť a rýchlosť konania nemôžu mať pri vyvlastňovaní prednosť pred podmienkami pre ochranu vlastníckeho práva. Ficova vláda to však vidí inak. A vy? Mimochodom, pripomienkové konanie, a teda aj možnosť podporiť našu hromadnú pripomienku končí v pondelok.
Občianska iniciatíva Za spravodlivé vyvlastňovanie
2007/669 O opatreniach na urýchlenie výstavby diaľnic - zákon
Počet vyvlastnění kvůli dálnicím prudce roste, stát za půdu nabízí málo peněz
Pre sľubovanú kysuckú diaľnicu sú ľudia roky v neistote
Pre niektorých Kysučanov je diaľnica trápením: Je horšie odísť, alebo ostať?
Pre kysuckú diaľnicu chce štát vyvlastňovať
Vyvlastňovanie bude možné len vo verejnom záujme
Silničáři chystají díky novele zákona vlnu vyvlastňování
Diaľničiari vyvlastnia Košickej župe pozemky za vyše 150-tisíc
Náhradou za vyvlastnený dom už nový dom nebude, dajú len peniaze
Územné konania chce ministerstvo zrušiť, čierne stavby majú zmiznúť
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...
Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...
MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...
Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...
Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.
Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...
Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...
Zmluva o predaji jeho podielu vo firme je odtajnená. Podľa expertky mala logiku len v prípade, že išlo o pranie peňazí.
O svete IT, programovaní a platovej úrovni rozpráva Rado Debnár, spoluzakladateľ a CEO projektu Learn2code.
Rezort rieši harmonogram priorít.
Harmonogram prípravy a výstavby projektov je pripravený na 80 - 90 %.
Diaľničiari odovzdali motoristom nový úsek diaľnice D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie bez reklamy. Hovorí o tom novela cestného zákona z dielne ministra dopravy Andreja Doležala (nominant Sme rodina), ktorú v stredu...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale bude vznikať mimo zastavaného územia obce.
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému majiteľovi. Martin Zaiček robí kroky, aby ju zachránil.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Včera ste sa ma viacerí pýtali, ako sa pripomienkuje návrh všeobecne záväzného nariadenia, ktoré vaše mesto (alebo obec) zverejnilo na verejné pripomienkovanie. Keďže otázky pokračujú, napísal som návod, ako jednoducho na...
K zimnému štadiónu by mala podľa predstavy projektanta pribudnúť tréningová hala a nový prístup zo svetelnej križovatky.
Národná rada Slovenskej republiky schválila zmenu základného predpisu samosprávy, zákona č. 369/1990 Z. z. o obecnom zriadení. Prinášame úplné znenia zákona s účinnosťou od 1. apríla 2018.
Na sieti Youtube môžete sledovať záznam zo zasadnutia Mestského zastupiteľstva v Prešove.