Zdravý smiech premiéra Fica

Pretvárkou a predstieraním sa politika podobá na živočíšnu ríšu. Premiér Fico včera odmietol, že v prípade zastavenia mýta na cestách I. triedy ide o škodu. Je to výpadok príjmov, povedal.

Aby sa novinári nemali čas hlbšie zamyslieť nad výpadkom príjmov, ktorý nie je škodou, vylial na nich opäť vedro špiny. Vraj protestujúcim dopravcom robili „pí-ár", robili z nich „národných hrdinov", a tak sa postavili na stranu nezákonnosti, porušovania pravidiel cestnej premávky.

A to všetko ako obvykle so zvýšeným hlasom, lebo politik Robert Fico na seba vzal masku večne naštvaného a ukrivdeného chlapíka.

Ale nechajme nateraz bokom otázky, kde, s kým a na čom sa Robert Fico tak zdravo ľudsky smeje. Preskúmajme problém škody a výpadku príjmov. Podľa ministra dopravy Vážneho, ktorý včera hostil premiéra vo svojom úrade, denný výpadok príjmov je 200-tisíc eur. Takže za mesiac, počas ktorého sa za cesty I. triedy neplatí, štát prišiel asi o šesť miliónov eur.

Ak sa pozrieme na to, o čo bol ukrátený pri predaji emisií, je to zanedbateľná suma. Lenže takto by sa na vec nemalo hľadieť, lebo to navádza na závery, že pokiaľ niekto „neurve" zo štátnej kasy viac ako desiatky miliónov eur, menšie sumy ani nestoja za reč.

Máme do činenia so škodou? Rozhodne áno. Otázka počtu spoplatnených úsekov ciest prvej triedy a „mýtnej spravodlivosti", ktorá s ňou súvisí, totiž v plnej miere závisela a závisí od ministerstva dopravy a štátnej Národnej diaľničnej spoločnosti.

A tieto inštitúcie odviedli mizernú prácu, lebo keby dobrú, mýto by nebolo do odvolania pozastavené. Myslíte si, že sa premiér tak zdravo ľudsky smial, keď zjavnú škodu zamenil za tajomný výpadok príjmov? To je už asi základná otázka.

Ako vláda plní sľub o zavedení elektronického mýta

Čo sľúbili: Vláda zavedie spoplatnenie vybranej cestnej infraštruktúry formou elektronického výberu mýta.

Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006

Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Výber poplatkov za používanie diaľnic a vybraných ciest pomocou elektronického mýta zohľadňuje intenzitu ich využívania presnejšie ako diaľničné známky. Viedol by teda k ich efektívnejšej stavbe i využívaniu.

Aká je realita? Sľub bol prevažne splnený. Elektronické mýto funguje od 1.1.2010, jeho spustenie však sprevádzali technické a organizačné problémy spolu s rozsiahlymi protestami dopravcov. Vláda v reakcii na blokovanie ciest kamionistami v januári aj februári odložila spoplatnenie ciest prvej triedy.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...