Zdraženie diaľnic o 30 percent je bežné, hovorí odborník

Zákazky v súkromnej sfére sa predražia o 10 percent. V prípade štátu je to trojnásobne viac, hovorí MILAN OLERÍNY, šéf firmy MP Consulting zameranej na verejné obstarávanie.

Za ministrovania Jána Figeľa sa vysúťažili kilometre diaľnic za extra nízke ceny. Smer hovorí, že sa nám o päť rokov rozpadnú pod nohami. Je to pravda?

„To si nemyslím. Pokiaľ sú technické podmienky v zadaní projektu nastavené dobre a existuje systém kontroly počas výstavby a jasne nastavený systém údržby a rozhranie medzi údržbou investora a zárukou zhotoviteľa, tak diaľnice musia vydržať desiatky rokov.“

Nemôže sa stať, že sa firma pozrie na súťažné podklady a zhodnotí, že diaľnica nie je poriadne vyšpecifikovaná a v zásade si môže namiešať hocijaký, aj nekvalitný betón? Nie preto sme svedkami takých nízkych cien?

„Kontrolné mechanizmy v príprave diela by sa mali končiť tým, že zadanie je technicky kvalitné a neumožňuje práce navyše. Aj dozorné mechanizmy musia byť nastavené tak, že kontroly a dozory sa naozaj na stavbe aj fyzicky vykonávajú. Pokiaľ mám nízku cenu na dozory, pretože aj dozor podsekol ponukovú cenu, tak potom sa dozoru nevenuje primeraná pozornosť, pretože niekde tie nereálne ceny musím ušetriť. Výsledkom je nekvalitná cesta a vysoké náklady.“

Viete povedať nejaký príklad, kedy obstarávateľ urobil chybu v podkladoch, čo sa potom premietlo do zmeny v cene?

„Posledný škandál v Česku je budova brnianskeho súdu, ktorá sa predražila asi o 90 percent oproti zmluve. Ako je to možné? Aké bolo zadanie? Zmenil ho niekto počas výstavby? Boli to len chyby projektu a nimi vyvolané viac práce, alebo to bolo celé normálny podvod?“

Aká je odpoveď?

„Odpoveď je, že každý projekt treba spätne vyhodnotiť s rozborom zvýšenia: napríklad 40 percent zvýšenia ceny spôsobila chyba projektanta, ktorú viem u neho uplatniť, pretože má poisťovňu, ktorá za neho ručí. Ďalšie percentá sú to, čo zadávateľ zmenil sám počas výstavby, lebo chcel niečo inak. Otázka je, prečo si zmeny vymyslel počas výstavby a prečo ich nevedel už na začiatku. Zmeny legislatívy na projektoch sa vyskytujú podstatne menej, než sa obecne uvádza, špecifické môžu byť projekty s dlhou prípravou.“

U nás sa viaceré diaľnice za Figeľa súťažili novým systémom, podľa ktorého za projekt nesie zodpovednosť stavbár. Prečo by teda štát mala trápiť projektová dokumentácia?

„Pretože dôsledkom môžu byť práce navyše obludných rozmerov. Štyridsať percentné zvýšenie cien je na Slovensku úplne obvyklé. Otázkou totiž je, ako zadávateľ nastavil samotné zadanie diela. Napríklad sa môže stať, že slabo a nedostatočne definuje, aké materiály má zhotoviteľ použiť. Zhotoviteľ môže povedať: Chceli ste tam sklo na fasádu, ale neurčili ste, že má spĺňať určité technické parametre. Vo výberovom konaní som nacenil to lacnejšie. Ak sa má dodať iné, bude drahšie.“

Neexistuje možnosť, aby sa stavbár pri predkladaní ponúk zaviazal, že s cenou už nebude hýbať a zaručí sa za všetko?

„Zahraničná zmluvná prax na projektoch privátnych zadávateľov umožňuje aj to, čo neumožňuje verejné obstarávanie u nás. To je stav, že zhotoviteľ zodpovedá aj za projektovú dokumentáciu objednávateľa. Špeciálne nemecká prax to používa úplne bežne v podmienkach verejného obstarávania. Takže, ak som urobil chybu v zadaní ako objednávateľ a vy ste na to neprišli, tak je to váš problém ako zhotoviteľa. Podľa našej legislatívy verejných zákaziek však obstarávateľ ručí za zadávaciu dokumentáciu. Ťažisko úspešného projektu u nás nie je v tendroch ale v tom, či projektanti sú, alebo nie sú schopní urobiť technické popisy a štandardy ako podklady na zadávacie konanie, ktoré vylúčia viacpráce.“

Je to neodbornosť alebo úmysel zo strany obstarávateľa?

„Je to všetko dokopy.“

Do akej miery stavbári vopred kalkulujú s chybami v zadaní, keď dávajú ponuku na novú diaľnicu?

„Nízka cena je spojená s tým, ako je nastavená zmluva vrátane technických špecifikácií, vlastné súťažné podklady a dozor. To neznamená, že ten, kto dal nízku cenu, tak to za tú cenu nemôže urobiť, ale musia na to byť kontrolné mechanizmy, ktoré zabezpečia, že parametre diela budú aj dodržané. Dnes všetci hovoria, že úspešná zákazka je tá, ktorá sa zvýšila iba o 30 percent.“

Kto to hovorí?

„To je taký úzus verejných zadávateľov v Česku a na Slovensku.“

To je niečo, s čím vnútorne kalkulujú už keď do toho idú?

„Privátne projekty, na ktorých som pracoval, sa zvýšili do výšky maximálne 10 percent. Ako je to možné? Treba zákazku jednoznačne špecifikovať a mať dobrý stavebný dozor, ktorý predložené viacpráce jednoducho nepustí.“

Každý dozor vám povie, že si prácu robí najlepšie ako vie, pretože v hre je jeho meno. Prečo by tam mali byť takéto možnosti?

„Pretože niektoré krajiny sú menšie a všetci sa poznajú.“

Stáva sa, aby išla firma do súťaže na dozor s myšlienkou, že to, čo nezarobí ako dozor, zarobí od zhotoviteľa?

„To sa nedá nikdy vylúčiť. Takisto ako ide zhotoviteľ do súťaže s tým, že má nízku cenu, ale bude dodatkovať. Dozor môže byť nastavený tak, že peniaze doženie niekde inde. Dozory musia byť hodnotené podľa dvoch kritérií. Len čo poviem, že hlavná je najnižšia cena, tak to všetci podliezajú cenami a s tým súvisí aj personálne obsadenie zákazky na dozory za nízke ceny.“

Aj keď dám väčšiu váhu odbornosti, ako mi to zaručí, že aj dozor nepôjde stavbárovi poruke?

„Spájame niekoľko vecí dokopy. Transparentnosť prostredia, jeho čistotu či ,uvedomelosť' s vyhodnotením výberového konania. Vo svete je to inak. Dozor sa obvykle vyberá podľa odbornosti, ktorá má 60- až 70-percentnú váhu a len 30- až 40-percentnú váhu má cena uchádzača. Robia to tak Európska banka, Svetová banka, Ázijská rozvojová banka či OSN. Pracoval som ako expert pre EBRD a pracujem pre OSN na rozvojových projektoch a zákazky tieto subjekty zadávajú na základe odbornosti a referencií a nie na základe neprimerane nízkych cien služieb.“

Referencie sú problém aj pri stavbároch. O dve z diaľnic súperí s najnižšou cenou menšia firma Hant. Zaručuje sa referenciami z Ruska.

„Preverovanie zahraničných referencií je samo osebe problém.“

Môže sa stavbár diaľnice odvolávať na zahraničné referencie?

„Môže, ale potom tu je skoro naivná otázka, či celá tá partia príde z Ruska a bude stavať diaľnicu aj tu. Aká je pridaná hodnota jeho zahraničnej referencie okrem jej formálnej stránky? Na druhej strane v prípade služieb proti zahraničným referenciám nemožno nič namietať, keďže sú viazané na konkrétne osoby, ktoré služby poskytovali.“

Keď sme pri menších firmách, hovorí sa aj, či nejde o špekulácie. Myslíte si, že sa niekto prihlási do súťaže s tým, že vie, že cestu nedostavia alebo projekt nedokončí?

„To sa nedá nikdy vylúčiť. V Česku je teraz viac prípadov, keď dostal zaplatené generálny zhotoviteľ, ale nevyplatil subdodávateľov. Tí chodia za investorom a hovoria, že nedostali zaplatené a investor povie, že s tým nič nemá, lebo zaplatil generálnemu dodávateľovi. Čiastočným riešením problému je banková zábezpeka v primeranej výške.“

A stavba stojí?

„Niekedy sa to sekne v polovici stavby a práce za zastavia, ale niekedy až na konci, keď je dielo skoro hotové – to je ten lepší prípad.“

My máme na diaľnice päťročné záruky. Ak hovoríte, že to vydrží desiatky rokov, prečo si štát nepýta 10-ročné záruky?

„Vyžadujme desaťročné záruky.“

Nič to nezmení na cenách?

„Rozdiel sa musí do ceny diela zahrnúť.“

Ale hovorili ste, že aj diaľnice zaručené na päť rokov vydržia desaťročia. Prečo to má zvýšiť cenu?

„Pretože musíte dať bankovú zábezpeku na ďalších päť rokov. Zábezpeka stojí dnes zhruba medzi 1 až 2,5 percenta ročne zo zmluvnej sumy, a táto suma sa premietne do ceny diela. Niekde by mala byť však rozumná hranica vyžadovanej zábezpeky diela. Vo svete je záruka nad päť rokov na dielo – okrem napr. izolácií alebo striech – neobvyklá, štandardom je tri až päť rokov.

To je všetko, o čo by sa to predražilo?

„Cenu by zvýšilo aj predĺženie režimu odstraňovania chýb na ceste počas dlhšej záruky. Stavbár by musel kontrolovať, či Národná diaľničná spoločnosť robí takú údržbu počas záruky, akú má.“

Ten istý problém sa rieši na českej diaľnici D47, ktorá sa len pár rokov po dostavbe začala vlniť?

„České Ředitelství silnic a dálnic sa sporí s Euroviou, či reklamované chyby spadajú do režimu údržby, alebo záruky. Niekedy je však hranica veľmi tenká. Ako by asi prebiehal celý spor? Jedna strana by tvrdila, že štát nevykonáva údržbu, a druhá, že nevykonáva záruku a neodstraňuje chyby. Otázkou je, koľko a akých chýb malo dielo pri jeho odovzdaní, v zmluvách často chýba režim definície chýb vrátane skrytých chýb diela.“

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.