Diaľničné mýto na Slovensku je sklamaním pre štát, ktorý zarobil menej, ako keby predával známky.
Štát v tomto roku nezarobil na mýtnom systéme ani toľko, koľko by získal na diaľničných nálepkách.
A to napriek tomu, že dopravcovia zaplatili za využívanie ciest medziročne viac ako sto miliónov eur. Rýchlejšie zvýšenie cien sa v tejto súvislosti dá očakávať už na jar tohto roka.
Za diaľničné mýto zaplatili dopravcovia v minulom roku viac ako 141 miliónov eur, čo je približne o sto miliónov eur viac, ako štát vybral rok predtým v súvislosti s diaľničnými nálepkami pre nákladné automobily. Vďaka úľavám, ktoré si na začiatku minulého roka vyštrajkovali dopravcovia, nedopadlo celé toto bremeno v minulom roku iba na dopravcov, ale to sa môže už v blízkej budúcnosti zmeniť. Cena nafty je už dnes na úrovniach, pri ktorých v minulom roku dopravcovia štrajkovali. A ak je pravda, že už nemajú vo svojich nákladoch rezervy, tak sa dá očakávať, že tých sto miliónov eur sa postupne začne roztápať do konečných cien pre spotrebiteľov.
"Podľa našich výpočtov nie je ani jedna dopravná spoločnosť schopná tieto náklady dlhodobo absorbovať bez úpravy cien,“ hovorí prezident Česmad Slovakia Pavol Jančovič. Podľa dopravcov to už začína chápať aj väčšina ich obchodných partnerov a v konečnom dôsledku pravdepodobne bude premietať do cien ich produktov, a teda aj voči konečným spotrebiteľom. "Predpokladáme, že so zvyšujúcim sa dopytom po dopravných kapacitách s končiacim sa zimným obdobím sa tento proces ešte výrazne urýchli,“ dodáva Jančovič. Prvé významnejšie zdražovanie kvôli mýtu tak Slováci môžu pocítiť už túto jar.
Prvý rok fungovania mýta navyše nebol veľmi ziskový ani pre štát. Medziročne zarobil menej, ako keby predával ďalej diaľničné nálepky. V prvých štyroch rokoch mýta totiž štát spláca spoločnosti SkyToll náklady na vybudovanie mýta, a tak na účtoch tejto firmy skončilo bezmála 95 miliónov eur. "V žiadnom prípade nepriniesol prvý rok fungovania mýta splnenie rozpočtovaných príjmov, navyše úprava systému si vyžiadala ďalšie rozpočtové výdavky,“ hovorí riaditeľ Inštitútu hospodárskej politiky František Palko. S tým sa síce rátalo, ale kvôli nižšej intenzite dopravy a hlavne kvôli jedenapolmesačnej odstávke mýta z februára minulého roka klesli príjmy dokonca pod plánovanú úroveň.
Z hľadiska autodopravcov však mýto nie je jediný problém, ktorý ich trápi. Po jeho úpravách z prvej polovice tohto roka, keď rozdelili úseky na menšie časti, upozorňujú dopravcovia stále na niekoľko problémov. Tým hlavným je skutočnosť, že na Slovensku je okrem diaľnic spoplatnených aj viac ako 222 kilometrov rýchlostných ciest, čo je ďaleko najviac spomedzi okolitých krajín.
Ďalším veľkým problémom je skutočnosť, že štát spolu so zavedením mýtneho systému neznížil daň z motorových vozidiel, ktorú majú v rukách samosprávy. "S predstaviteľmi vyšších územných celkov chceme rokovať, pričom naším cieľom je zjednotiť sadzby za daň z motorových vozidiel, získať výrazné zľavy pre ekologické vozidlá a v neposlednom rade diskutovať aj o prípadnom presune tejto agendy opäť na štát,“ hovorí Jančovič. V okolitých štátoch, kde táto agenda nespadá pod mestá, ale je príjmom štátu, totiž spustenie mýtneho systému väčšinou znamenalo aj zníženie tejto dane pre nákladné vozidlá s tým, že kamionisti sú zásluhovo spoplatnení mýtom a netreba ich už dodatočne zaťažovať touto daňou. Slovenská samospráva, ktorá bola v čase krízy už aj tak výrazne podvyživená však na takýto krok nemala dôvod, a preto sa sadzby nemenili, čo zaťažuje dopravcov.
Figeľov audit preverí fungovanie mýta, nie tender
V spore o mýto sa očakáva kompromis
Prevádzka mýta je pre štát čoraz drahšia
Dopravcovia vyhlásili štrajkovú pohotovosť
Diaľničné nálepky na rok 2011, cena, platnosť, miesta predaja
Ministerstvo dopravy poslalo odpoveď ohľadom mýta do Bruselu
Exminister Vážny: Figeľ si zobral neúspešného z mýta
Dopravcovia chcú úplne nové mýto
Mýto sa môže štátu predražiť po štvrtýkrát
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.