Rýchlostná cesta z Nitry do Zvolena je prvou stavbou, ktorú urýchli sporný zákon ministra dopravy Ľubomíra Vážneho prijatý na jar tohto roka. Mesto Žiar nad Hronom pri vydávaní územného rozhodnutia na jeden z úsekov totiž použilo čerstvé opatrenie o obmedzení pôsobenia občianskych združení pri schvaľovaní územného rozhodnutia.
Rýchlostná cesta z Nitry do Zvolena je prvou stavbou, ktorú urýchli sporný zákon ministra dopravy Ľubomíra Vážneho prijatý na jar tohto roka.
Mesto Žiar nad Hronom pri vydávaní územného rozhodnutia na jeden z úsekov totiž použilo čerstvé opatrenie o obmedzení pôsobenia občianskych združení pri schvaľovaní územného rozhodnutia.
Združenie SOS roky protestuje proti trase diaľnice v Žiari a v minulosti súdnou cestou dokázalo pochybenie úradov a zvrátilo niekoľkoročnú prípravu štátu do bodu nula.
"Naše odvolanie proti územnému rozhodnutiu bolo zmietnuté zo stola, pretože použili nový zákon upravený od júla," spresnila Jana Hrdá zo združenia SOS. Občianske združenie SOS podalo protesty proti trase diaľnice, ale neboli zohľadnené. Podľa nových pravidiel už ďalej nemôžu do platnosti rozhodnutia nijako zasiahnuť.
"Podľa najnovšej úpravy zákona združenie SOS už nie je osobou, ktorá sa môže odvolať a tým zabrzdiť právoplatnosť územného rozhodnutia," doplnil Baláž. Prvý raz tak samospráva použila Vážneho balíček na pomoc diaľniciam, aby prevalcovala protestujúce hlasy.
"Územné rozhodnutie mesta Žiar nad Hronom o umiestnení diaľnice sme vydali v auguste, už je právoplatné," uviedol Martin Baláž, hovorca mesta Žiar nad Hronom. Rovnako diaľničná spoločnosť pre Pravdu potvrdila, že pripravuje na to nadväzujúce ďalšie kroky.
"Upravujeme podľa toho rozhodnutia podkladov pre stavebné povolenie, očakávame ho k 15. decembru," povedal Marcel Jánošík, hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti. Na jar by sa mala vybrať stavebná firma a v priebehu budúceho roku by sa už cesta mala stavať.
Úpravu zákona o mimoriadnych opatreniach z roku 1996 presadil minister dopravy Ľubomír Vážny v záujme zrýchlenia stavania diaľnic na jar tohto roka. Hoci najspornejšie časti poslanci zo zákona vyhodili, novela zaviedla približne 30 rôznych zmien v rámci úradníckeho rozhodovania počas schvaľovania stavby diaľnice. Okrem iného zaviedla, že občianske združenia boli prehodnotené z účastníkom konania len na zúčastnenú osobu.
V praxi to znamená, že môžu podať pripomienky a ak ich samospráva nezohľadní, už nemôžu dávať odvolávania a iné opravné prostriedky a tak brzdiť rozhodnutie. Odborníci vtedy upozorňovali na zvláštnosť, že nové pravidlá platia aj na konania už dávno rozbehnuté pred účinnosťou zákona.
"Zvažujeme, že sa budeme brániť na súde. Ukázalo sa, že zákon bol šitý na mieru existujúcich problémov, aby zabrzdil tých, čo sa ozývajú proti," dodala Jana Hrdá.
Niekoľkoročný spor medzi občianskym združením SOS, mestom a štátom o trasu vyše 18-kilometrovej rýchlostnej cesty R1, zakončil v roku 2005 Najvyšší súd. Rozsudok znamenal historický precedens. Súd síce neuznal argumenty občianskych aktivistov o zmene trasy, ale potvrdil ich odhalenie o nedôslednosti úradov. Preto zastavil na 80 percent pripravenú stavbu.
Potom sa stavba rozdelila na dva úseky. Na oboch sa museli opakovat’ všetky konania a rozhodnutia, čo trvá už dva roky. Na prvom úseku sa už čoskoro rozhodne o staviteľovi.
Druhý úsek cez Žiar nad Hronom zachránila od obnovených sporov s občanmi až novela zákona o mimoriadnych opatreniach.
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.