Žiline hrozí po dokončení Auparku dopravný kolaps

Po dokončení nákupného strediska Aupark v centre Žiliny, s ktorého výstavbou nesúhlasí tamojšia radnica, hrozí mestu dopravný kolaps. V blízkosti centra mesta môžu v roku 2009 vznikať niekoľko desiatok metrov dlhé kolóny a niektoré ulice môžu byť väčšinu dňa neprejazdné. Vyplýva to z odbornej štúdie, ktorú dnes novinárom predstavil Ján Čelko zo Žilinskej univerzity a zástupcovia radnice.

19. 10. 2007

Po dokončení nákupného strediska Aupark v centre Žiliny, s ktorého výstavbou nesúhlasí tamojšia radnica, hrozí mestu dopravný kolaps. V blízkosti centra mesta môžu v roku 2009 vznikať niekoľko desiatok metrov dlhé kolóny a niektoré ulice môžu byť väčšinu dňa neprejazdné. Vyplýva to z odbornej štúdie, ktorú dnes novinárom predstavil Ján Čelko zo Žilinskej univerzity a zástupcovia radnice. Firma HB Reavis Group, ktorá výstavbu Auparku manažuje, však výsledky štúdie spochybnila.

"Stavba najvýraznejšie ovplyvní dopravnú situáciu na ulici Vojtecha Spanyola, predovšetkým na križovatke tejto ulice s ulicou Veľká okružná. Hlavná príčina je nevhodné napojenie parkoviska Auparku, lebo sa napája z vedľajšej komunikácie, ktorá je už teraz nadmerne zaťažená," dodal Čelko.

Žilinský primátor Ivan Harman (SDKÚ-DS) zopakoval, že aj pre hroziaci dopravný kolaps by bolo najlepším riešením presunúť výstavbu Auparku zo Štúrovho námestia mimo centra Žiliny. Investor však túto možnosť odmietol a výstavba Auparku už niekoľko týždňov pokračuje napriek predbežnému rozhodnutiu súdu o jej zastavení.

"Išli by sme sami proti sebe, keby v okolí Auparku mali vzniknúť dopravné problémy. Podľa našich analýz k dopravnému kolapsu nedôjde. Máme pripravené riešenie, ktoré zabezpečí priechodnosť dopravy," povedala ČTK Želmíra Rácová z HB Reavis Group.

Podľa nej je pre spoločnosť iná lokalita v Žiline pre výstavbu Auparku nezaujímavá. Firma je však pripravená investovať ďalšie milióny korún do zelene v meste či bezplatného parkovania.

Stavebné práce, ktoré sú naplánované na dva roky, sa rozbehli začiatkom júla. Podľa mesta sa však pri predaji Štúrovho námestia, ku ktorému došlo za bývalého primátora a šéfa vládnej SNS Jána Slotu, porušil zákon. Zástupcovia radnice chcú preto dosiahnuť, aby súd rozhodol o neplatnosti zmluvy o predaji námestia. Výstavba by sa tak podľa predbežného opatrenia mala zastaviť až do skončenia súdneho sporu medzi mestom a investorom.

"Vyčerpali sme všetky právne prostriedky, ktoré máme k dispozícii. Teraz by mali konať príslušné orgány. Neostáva nám nič iné, len čakať," upozornil Harman.

Zástupcovia spoločnosti HB Reavis Group v minulosti opakovane tvrdili, že práce na projekte za dve miliardy korún prebiehajú v súlade s právoplatným stavebným povolením. Podľa nich predbežné opatrenie súdu bolo adresované spoločnosti Aupark Žilina, ktorá zabezpečovala stavebnú činnosť. Neskôr ju však prevzala spoločnosť Aupark Holding, ktorá tak údajne môže pokračovať v stavebných prácach.

Podrobne monitorujeme:

Aupark na Slovensku

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...